Inlägg från: Tuffen |Visa alla inlägg
  • Tuffen

Måste bara fråga (matte, åk 1)!

I sonens klass fick de följande tal: Anna har 51 vindruvor. Hon äter och när hon har ätit klart har hon 42 kvar. Hur många vindruvor har Anna ätit? Endast 1 av 16 elever i klassen kunde lösa talet, många svarade hej svejs. Är detta verkligen ett svårt tal när man gått halva ettan? Sonen löste talet galant, men frågade mig varför de andra inte fattade. Jag kunde förstås inte svara på det, men tycker att det är konstigt att endast en elev fixade att lösa talet. Är det en svag klass? Vad tror ni? Visst, barn är olika, men ändå....

• Svar på tråden Måste bara fråga (matte, åk 1)!
  • Tuffen

Men att endast 1 (!) av 16, är inte det märkligt?

• Tuffen

Min son hade säkert fixat det under dagistiden. Jag tycker att det är konstigt att inte en enda av de andra löste talet. Låg nivå på matteundervisningen numera?

• Tuffen

Välkommen till klubben, Linda 1976....

• Tuffen

Att ett antal inte fixar det, det kan jag förstå. Men att endast 1 ynka liten elev av 16 löser talet, det tycker jag nästan är pinsamt dåligt.

• Tuffen

Håller med Linda1976. Mellanstadiet?!

• Tuffen

Min son är inte mogen för det socialt. Inte ett alternativ, helt enkelt.

• Tuffen

Jag tycker fortfarande att det är sorgligt låg nivå på matten i åk 1.

• Tuffen
    Kotthare skrev 2013-01-02 14:29:28 följande:
    Oj, jag tycker att det var ett avancerat tal efter halva ettan. Många ettor tränar mest på att skriva siffror och att räkna till 20...
    Men herregud, det kan man ju i princip innan man börjar skolan. Eller? Det kunde i a f min minsting redan på dagis! 
  • Tuffen
    Simon 681 skrev 2013-01-02 16:41:11 följande:

Och varför får dessa länder före oss inte ett bättre resultat av detta?

Problemet är att prov som TIMMS PISA och liknande mäter hur bra man är på att göra sådana prov. Sverige skulle lungt kunna knipa förstaplatsen om vi gjorde det till prioriteten. Alla lektioner blir att analysera och svara på standardprovsfrågor. 
    Knappast. 
Svar på tråden Måste bara fråga (matte, åk 1)!