• josefineu

Missfall av tvillingar

Jag va i vecka 12+ då jag plötsligt fick en enorm blödning och en jätte klump levrat blod som damp ner i toaletten va ju tvungen att försöka fiska upp den för att se fall det va nån syn av ett foster..Tårarna forsa jag skaka kände mig bara så förtvivlad,,ville inte förlora detta barn (nr3) har en Anton på 7 från tidigt äktenskap och en Alexander på 10mån med min nuvarande man som även han var pappa till denna graviditet..Ringde sjukvårdsupplysningen å fick en akut tid till sjukhuset..Inte ett ord utbyttes i bilen på väg in,,allt var ju förlorat..När jag skulle ta av mig kläderna för att bli undersökt rann bara blodet längs med benen och över golvet där jag gick till stolen,,dom fick kalla på en till sköterska som skulle få torka upp det som kommit på golvet,,psykiskt var jag helt borta..under undersökningen hittar dom tillslut ett litet hjärta som dunkar och precis när hon tänkte sluta så hittar och ser hon ett till..Det va 2st därinne som levde,,blev inlagd och fick dropp ifall det skulle behöva bli op..början till missfall verkade det som sa dom om inte blödningen slutade..Från gravid och lycklig till tron av säkert missfall,,akut in får reda på att den lille lever till att vänta tvillingar..Klart att blödningen skulle avta,,det var vad jag intalade mig och kände,,nu när jag till och med väntar 2,,kan fortfarande inte fatta att det var två..Jag tänkte det kan inte finnas en mening med att jusst få reda på att jag väntar två,, till att få förlora dom samtidigt..Blödningen blev mindre å jag gjorde ett ultraljud morgonen därpå..allt såg bra ut,,båda levde.Sjukhus personalen bad mig att vara liggandes i en vecka och ta varje timme för sig,,början till missfall eller inte det går ju inte att stoppa ändå..Åkte hem å blödningarna varken blev mindre eller större..efter 4dar slutar jag blöda dan därpå börjar det igen,,ringde sjukhuset och dom sa det va en ny blödning,,kanske missfall eller kanske bara en blödning hon va inte expert på det området sa hon,,hmm ok vad skulle jag tänka göra eller tro,,alla mina tankar gick till barnen och till positiva tankar och även negativa..Gick hemma ca 1½vecka till och blödde fick ingen återtid eller ultraljuds tid,,jag gick i blindo,,på torsdags kvällen efter 2½veckas blödning känner jag små små sammandragningar kändes det som..konstigt tyckte jag och sa till peter,,det känns faktiskt som små sammandragningar,,på natten kunde jag knappt sova visste inte fall det va barnen man började känna eller om det verkligen va sammandargningar,,alla graviditeter är ju olika på så många sett säger ju alla..ringde fred morgon fick en akut tid på en gång,,gjorde ultraljud och dom små levde och mådde bra fortfarande,,skönt jag pustade ut lite,,det va sammandragningar sa hon och dom har börjat för att jag blött så länge att det retar livmodern,tranon tabletter skulle jag börja ta som skulle minska blödningen förhoppningsvis,,det sista hon sa va att om du får feber eller mer ont så hör av dig och nu ska vi hålla koll på dig kom tillbaka om en vecka och det finns en stor chans till att du kommer gå graviditeten hela vägen ut..Bara bra tankar gick runt i mitt huvud..efter doktorns ord och undersökning att allt såg jätte bra ut åkte vi hem..Lördags morgon kom och jag kände mig kall å frusen bara,,tog en het dusch men det hjälpte inte..tog tempen,,graderna visade 38,3,,nej inte feber..ringde å fick en akut tid igen..kom in och blev inlagd dom tog temp på mig och jag va på 36 nånting,,´konstigt jag hade ju feber hemma..Efter ett tag blev jag så dålig att jag låg och skakade jag frös ihjäl nästan kändes det,,jag skickade hem alex å peter dom skulle sova bättre hemma än på sjukhuset speciellt när jag bara låg och frös och inte kunde göra nåt..dom åkte och snart därpå var jag helt plötsligt över 40,2 och okontaktbar,,jag fick panodil tror jag och det tog inte länge innan jag blev kokhet och började svettas istället,,men kände att huvudet kom tillbaka på plats,,kl 1 på natten kände jag mig kissnödig,,ringde på sköterskan å hon skulle bara hämta ett bäcken när vatten bara forsade mellan mina ben ner på golvet..hjälp mig snälla skrek jag till henne jag vet inte vad jag ska göra..hon tittade på vattnet och upp på mig och sa ditt vatten har gått..
    Vattnet hade gått helt ofattbart ,,nu va det ett faktum..missfall,,snälla bara inte båda åker tänkte jag..Mannen min kom tillbaka från öland jag låg i kalmar..Tiden gick och kl 12 på dan började sammandargningarna gå över i värkar..Fick smärtstillande men inget hjälpte över värkarna,,tillslut lustgas,,det hjälpte..13.30 blev lilla Gabriella född så liten men ändå så stor och så otroligt söt..som en liten kattunge med stängda ögonlock..lilla gumman förlåt tänkte jag..Värkarna slutar och jag börjar få hopp att kanske ett mirakel händer så att min andra lilla stannar kvar i mig..Flera timmar gick jag hade inte ont ingenting..21.10 gjorde vi ultraljud  igen och hon hittade inget hjärta eller bebis..hon märkte att han låg redan så långt nere och nästan ute..hon behövde bara sätta mig i en annan position och sa,,nu kommer den,,Gabriel va röd och svullen han hade ju säkert legat där utan vatten så länge,,hade väl velat komma ut med sin syster redan då,,jag tänkte Förlåt att jag försökte hålla dig kvar..
    Tydligen va det nånting som satt kvar så jag slutade inte blöda mina hcg värden eller va det heter va höga fortfarande..så efter ca fyra fem återbesök med ultraljud där det va en liten ljus prick av nåt dom trodde va en bit av en moderkaka så blev det skrapning en vecka innan jul..
    Allt detta på grund av en infektion i livmodern av att jag gått och blödit så länge..
    Fick hem ett svar angående mina små söta,,det var inget fel på dom det var moderkakan som visat en uppåtstigande infektion..
    Dom va borta och vårat liv tog en ny vändning..åt ett helt annat håll..
    Nu hade jag ägglossning igår och jag hoppas,,hoppas är allt jag kan göra..

Oj det va inte meningen att detta skulle bli så långt skrivet..
    josefine

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-05 20:42
    Allt började i vecka 12 och slutade i vecka 15..
  • Svar på tråden Missfall av tvillingar
  • josefineu

Madicken..
    Det är så jobbigt att läsa din historia,,kan sätta mig in i hur du känt,,att förlora något så speciellt och fint och till att vara maktlös att inte kunna göra något förutom att försöka ta sig igenom detta svåra och sen försöka hitta tillbaka till det vanliga livet..kan nog inte förklara hur mycket jag känner din smärta..Fanns det verkligen ingenting läkarna kunde göra för att stoppa det som höll på att hända..
    Dom kämpade,,du fick ta farväl,,fy jag gråter när jag tänker på den situation du va i...
    Hur är det idag,,jag hoppas ju på att du ska säga att smärtan dämpar lite i alla fall med dagar,,månader,,år eller är det fortfarande så att marken försvinner när man tänker på allt..
    Många kramar till dig..

• josefineu

Lyckomia..
    Ja det är verkligen ofattbart det går nästan inte att förstå för att det är så overkligt,,det finns dagar då jag faktiskt ibland tror att dom kanske på nåt sett skulle kunna vara kvar därinne,,även fast jag kände och såg dom efter förlossningen i nov-10..Det du beskriver om att ni skämtade om att ni va så fertila,,gjorde vi me vi skrattade och sa men herre gud vi är ju en man kort eftersom vi har 2 barn sen innan,,hur ska jag klara av amningen med att lyfta 2 samtidigt vi försökte till och med komma på hur vi skulle göra för att klara av det och hur skulle jag nånsin kunna ta en buss själv med dubbelvagn plus en 1½åring bredvid,,alla sådana små saker som hur ska nattningen gå till och hur ska vi få plats i sängen,,ha ha..
    Men det värsta var att jag började ta dom tankarna till det negativa efter för att jag skämtat om att det skulle bli så jobbigt fast med ett leende på läpparna,,så ibland tror jag att det var därför jag förlorade dom för att jag skämtade om sånt,,
    Jag vet nästan inte vad jag ska skriva till dig,,sorgen man känner är så jobbig,,svår och tuff,,jag vet bara att det är först nu efter ett par månader man igen börjar ta tag i sånt som man inte ens brydde sig om då,,dvs typ räkningar gå och handla,,ja du vet nog vad jag pratar om,,jag ville igentligen bara ligga och gråta ihjäl mig i sängen tills att jag skulle få tillbaka Gabriel och gabriella,,
    Förlåt för att detta inte va något uppmuntrande skrivet,,men mitt är ganska nyligen  hänt med..men jag hoppas med hela mitt hjärta att vi alla kommer att kunna hantera denna smärta på nåt sätt och vända om den så att man inte för alltid kommer att vara så sorgsen..
    vill gärna tro på att vi kommer träffa dom igen nångång nånstans,,dom är ju våra små änglar..

• josefineu

Hade en sån dålig dag idag..jag skulle åka in till kalmar för lite shopping med min yngsta och en kompis då vi skulle bara via sjukhuset för att hon skulle göra en gyn undersökning,,Allt kom tillbaka..alla gångar alla hissar alla avdelningar där man varit..kom att tänka på all personal som jag verkligen inte känner något för eftersom jag blivit bahandlad som jag blivit,,dvs ingen sympati och empati,,påpekar det igen dom va verkligen kallhjärtade och det bryr jag mig inte om att säga här på FL ifall nån kollar för att jag förstår att man inte kan sätta sig in personligt i patienten för djupt då är det väl svårt att kunna släppa det utanför jobbet(vem vet,men det är väl det dom behöver),,men sen finns det dom som verkligen bryr sig fast dom inte behöver,,kom på tanke idag när vi vad på gynmottagningen,,efter att allt hänt och att jag tydligen hade något kvar av en av de två moderkakorna kvar i mig som levde så var jag där för check kanske 6 ggr efter,,jag hade bett om att få mina journaler pgv att jag ville kolla dom,,kände att nåt inte stämde..
    Gabriel och Gabriella som vi tänkt som namn för våra bebisar stod nu på pappret som jag höll i knät om att dom blev födda och dödsförklarade den 21nov,,jag satt i stolen för att ytterligare blodprov för att kolla ifall mitt hcg hade gått ner..
    Jag bröt fullständigt ihop,,sjöterskan som skulle göra detta test hette gabriella,,helt otroligt vad är oddsen på det,,jag förklarade varför jag bröt ihop och hon sa hon hade hört talats om det pgv att det är inte ett sånt stort sjukhus,,men sättet hon sa det på och att hon fortsatte fråga mig hur jag hade det och att det måste va så jobbigt av att det va så utdraget av allt detta med fick mig till att bara vilja krama henne,,varför fanns det inte en sån person som henne när jag behövde det som mest,,varför va jag bara omringad av människor som bara gjorde sitt jobb,,,

fatta att jusst innan förlossningen startade och jag hade så ont av värkar och allt det andra psykiska som jag var förtvivlad åt så gav dom mig 2 olika sprutor en i benet och en i skinkan,,vad det va vet jag inte var nästan helt borta av att situationen gjorde mig så,,(förresten så står det inte ens i mina journaler vad det va jag fick) men i alla fall jag låg och skakade och sa snälla inget hjälper det gör så ont nånting e fel..
    Då säger den ena sköterskan...DET VERKAR VÄL INTE VAD NÅT SOM HJÄLPER I DAG,,hur fa... kan man säga så till en människa som mår dåligt är ledsen är förtvivlad är så sårbar för precis allt eftersom jag visste vad som va på G,,jag skulle behöva föda fram mina små söta utan att få ha dom kvar..och då får jag en sån kommentar,,hmm..
    Idag va jag på sjukhuset men ändå kände mig rätt stark hade nån sagt till mig samma sak idag hade jag ju verkligen snäst ifrån och sagt just det,,vem är du att säga så till mig,,lägg dig här själv och känn hur jag känner hur jag mår,,
    Men det skulle jag aldrig vågat i alla fall,,ville bara åka därifrån..
    Det blev ju inte bättre sen när jag kom hem och skulle rensa min garderob för att det  behövdes,,då jag hittade mina gravid kläder från förra graviditeterna plus mina 2 tröjor det stog BEBISAR på som jag beställt 3 veckor innan,,ville bara få dom tillbaka så dom kunde få en andra chans och jag med..
    en andra chans så skulle jag göra allt annorlunda på nåt sätt..
    ahh,,fy,, vill inte gräva ner mig i dåliga tankar men ibland är jag rädd för mig själv när jag gråter och blir så deprimerad och samtidigt så rädd när det kan gå ett helt samtal med min kompis utan att jag gråter..jag är rädd att jag har förlorat mig själv och att jag kanske är så stark ibland att jag förträngeer det som hänt,,vill jag glömma eller vill jag inte känna..hur kommer det sig att jag gråter när jag är själv men kan prata om dom när jag har folk ikring mig..
    Vissa dagar vill man bara ha ogjorda och bara somna om och vakna en annan dag..
    Jag lider med alla här inne och alla era berättelser,,alla har vi olika men ändå så lika..
    Kramar till er alla,,hoppas vi tar oss igenom denna sorg och vänder det till fina minnen istället,,för det är ju igentligen va det är...Fina underbara små änglar som vi förhoppningsvis kommer att få träffa,,hålla om igen en gång till..

• josefineu

det va inte meningen att det skulle bli så långt,,en helt vanlig dag bara som utvecklades till nåt annat ,,för mig..

• Lyckomia

Idag har jag haft otroliga problem med skuldkänslor. Att det är mitt fel. Att jag inte klarade av att hålla Gustav och Klara kvar i min kropp. Att jag som kvinna inte kunde ge min sambo sina barn som han var så stolt över. Varför förstod jag inte att det var slemproppen som gick? Tänk om jag hade förstått det, då hade jag kanske åkt upp tidigare och dom hade kanske kunnat stoppa allt. Men min BM sa att hon inte trodde att det var slemproppen eftersom jag inte hade ont och inte blödde. Varför varför varför? Varför sa hon inte att jag skulle kolla upp det? Tänk om allt sett annorlunda ut då...

• Teza73

Lyckomia: Förstår precis hur du menar, jag har oxå haft otroliga skuldkänslor, samma tankar som du. Det är hemskt.

Man undrar om dom nånsin kommer att försvinna, stor kram till dej

• Lyckomia

Teza73: Ja, det är nog oundvikligt att ha dom tankarna även om jag innerst inne vet att jag gjorde allt jag kunde. För hur kunde jag veta...

• josefineu

Trodde jag hade prickat in min ägglossning nu  i jan,,men nu har jag blött i 5dar och är ändå bara på BM-1 så det blev väl inget,,rädd för att bli med barn igen men vill verkligen också samtidigt..Det kanske är för tidigt efter allt och min kropp e kanske inte redo än..

• Mor till två döttrar

Förlorade våra tvillingar i vecka 15+3 2008. Hade sett dem på flera ultraljud redan och känt dem sparka. Vattnet gick samma dag som mitt rutin-ultraljud och de föddes samma dag, de levde tills de kom ut. De var så små och ändå helt perfekta. Gustav och Alexander skulle de heta. Det gjordes en utredning men inget fel hittades på mig eller barnen. Kan inte hjälpa att känna att det var meningen att de skulle finnas, att vi borde fått behålla dem... Hoppas du blir gravid snart igen! Inget förlorat barn kan ju bli ersatt men om jag inte fått min andra dotter efter tvillingarna så hade livet känts bra mycket svårare!

• Teza73

Jag har en sån tuff dag idag, om två veckor var mina små beräknade, dom skulle troligen redan varit här hos mej.

Gråter så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Till råga på allt retas mensen med mej mer än nånsin. Jag har alltid varit som en klocka, exakt på dagen varje gång, max en dag mer eller mindre enstaka gånger, men efter att jag förlora mina änglar har den knäppat ur helt.

Dom 2 första gångera va den som vanligt, på dagen punktlig, jag var glad att jag återhämtat mej så snabbt.

Men förra mensen som var den 3e kom hela 9 dagar för tidigt, har aldrig hänt mej förr, nånsin ändå sägs de ju att de händer alla nån gång, själv tog jag det direkt som att det är min ålder som börjat spöka, och blev sååå lessen, vi som kämpar så, och har gjort så länge :(

Skulle denna gång haft mensen igår, men tror tyvärr inte på några grav+ :( Den har gjort sej påmind men små flytningar och lite molvärk det är allt, vill bara att den ska komma igång om den nu ska de så jag inte blir mer lessen och att den ska strula en månad till på raken, känns som om hoppet rinner ifrån mej med tiden. Blir snart 38, har kämpat i 5 år, fan oxå.

Förlåt mitt utbrott behövde bara få mina känslor ur mej nånstans.

Massa kramar till er alla

Svar på tråden Missfall av tvillingar