• Vavavavasaru

Bakteriell vaginos

Fy fan, men det jag misstänkt var sant, gick till fabbo doktorn idag och fick diagnosen BV...ruskigt!  Fick antibiotika utskriven, en kur på en vecka och man fick inte dricka alkohol ihop med den, för då skulle man visst bli apsjuk.

Men, jag glömde fråga, kan man ha sex?  När?  Jag ska snart på en 3e dejt med en underbar kille jag nyss träffat och vill gärna få till det lite, kan man det under behandlingen?  Kondom ska på givetvis.

Jag har även hört att det gärna kommer tillbaka snabbt efter avslutad behandling, varför? Vad gör man då, man kan ju inte äta antibiotika hela livet ut heller?  Jag blev även rekommenderad att behandla med repHresh gel inuti, jag tycker redan jag är så mycket bättre.

• Svar på tråden Bakteriell vaginos
  • Vavavavasaru
    pappe jonthe skrev 2011-01-16 22:52:02 följande:
    Tjohej. En liten inflik. Jag va rätt hundra på att min sambo hade BV. Sen efter hon fått barn har hon luktat minst sakt pikant och ja, hemskt där i långa perioder och känt lite skam och trågligheter vid sex. Ätit samma antibiotika för en annan sak som borde rensat bort det. Men ikke.

Jag har ju även jag tänkt tanken att jag kan va boven i dramat. Men så hände det en grej (tidigare flickvän hade BV och dofterna överenstämde och tjocka vita illaluktande flytningar så jag trodde på gravalvar att sambon hade fått det eftersom det aldrig gick över)

Vi fick för oss att skaffa oss en liten söt unge till. Så rev av henne p-plåstret och så satte vi igång. Hon hade då gått på preventiv medel i 3 år och 3-4 olika. Inget innan.

3-4 Dagar efter p-medels avlägsnande så va alla spår av vad som kan kallas doft som bortblåsta. Ja förutom den där underbara doften av kön som bara ni kvinnor har (blöt hud typ ingeting egentligen, psykiskt kanske)

Och detta har nu varit i 5 månader. Någonting som inte skett någongång på 3 år alltså, förutom någon dag eller 2 när hon klaffsat med det där vaginal eller vad det heter. sen sex 2 ggr och den nästan outhärdliga doften har varit tillbaka.

3 Dagar utan p-medel och det existerar helt enkelt inte länge. Tänk då att hon gått med 3 olika.

Nu säger jag inte att Ts inte ska äta p-piller mm, Men För många andra som dras med de de tror är BV men inte vågar kolla upp det (många e ju lite kännsliga när det kommer till kön och doft och fläcka upp sig för en läkare) så tänk en tanke på detta med p-medel. Vi tänkte inte en hundradel på att p-medel kunde ställa till det på det sättet. Men visst fan är det den enda lilla variabeln som vi ändrat på. Att det skulle vara något annat, visst det kan det ju, men det faller sig högst orimligt.

När unge 2 är producerad så vet jag iallafall en som ska åka till holland och plugga/klippa,superlimma igen mitt system. Inte En jävla chans att min älskade sambo ska gå på sånt jäkla skräp som p-piller, plåster stavar sprutor eller vafan som helst igen.

Så ja, grattis till er som aldrig haft problem med p-medel innan. Men har ni det, shit, tänk en liten tanke vad det kanske fuckar upp mer än botar(ok inte botar, ni fattar)
    Jo, absolut, hormorer är en stor bidragande orsak till just BV.  Skönt för er att det gick över.
    Men, varför ska du till Holland och steriliseras? 
  • pappe jonthe
    Vavavavasaru skrev 2011-01-16 23:13:26 följande:
    Jo, absolut, hormorer är en stor bidragande orsak till just BV.  Skönt för er att det gick över.
    Men, varför ska du till Holland och steriliseras? 
    Använde det lite snabbt då jag hörde av en polare att de har en teknik där som de skjuter upp en plupp "tänk" silikon I sädesledaren, 100% återställningsbart (jaja säg 80% då då sånna siffror antagligen är optimist siffror) Vanliga metoder har jag för mig har en återställningsfaktor på 25 % eller nått. Vill va lite säkrare på att ångra mig. Men jag ska få utstå denna gången ialalfall. Plus att hon blev lite som ett monster på hormoner.. Obs HÖRT att det va holland hehe ingen absolut fakta
  • Anonym (AnY)

Tjejer som har/haft BV: hur har ni skött erat underliv före, under och efter behandlingen?
    Jag har tydligen en ganska så kraftig BV och har fått utskrivet nu Flagyl efter jag haft prob i 2 mån.
    Är HELT säker på att det är en viss kille som smittade mig för när jag har pratat med han så sa han att hans
    ex också fick problem jämt med sitt underliv. Han undrar hur han ska "bli av med" bakterien. Vad ska jag säga till honom?

Själv läste jag någonstans att varannan till var tredje kvinna får bara friskhet upp till 50-60 % i slidan efter nästa mensperiod efter behandling. Och en del blev 90% frisk. Jag funderar på nu hur jag ska sköta mitt underliv
    för att återställa normalfloran så mycket som möjligt.
    Ska jag försöka köra på med rephresh eller vad det hette och använda mjölksyra tamponger eller lactal och "bombardera" underlivet med mjölksyrabakterier så att jag ger den chans att återhämta sig eller vad man ska säga och helt undvika sex osv?
    Är det t.ex. bra tror ni att skjuta upp mens med p-piller? Ska jag sluta med p-piller?
    Ska jag använda binda, tampong eller så?
    Jag vill inte tvätta för mycket. Ska man ens tvätta varje dag?
    Bör man byta trosor ofta? Jaa, jag har ingen aning.
    Tips mottages tacksamt.

Jag vill verkligen hjälpa min slida att återställa sig igen. Det har ju "bara" gått 2 månader och jag vägrar tro på dessa studier som säger att man inte kan återställa balansen igen. Klart som faan att det går. Inte kan väl hela muttan muteras pga en bakterie.

Nej hoppet är det sista som sviker.. nu jävlar.........

• Banob

Ville bara säga att jag nu ätit både Flagyl och Dalacin.
    Men penicillin är skit har jag insett. Det dödar ju även de goda bakterierna.
    Hittade en intressant e-bok på nätet på engelska som hette "3 days to permanent bacterial vaginosis relief".
    Och det står mycket mycket intressant där angående detta.
    Vad man ska göra och inte göra, vad man bör äta och inte äta, vilka kemiska ämnen som man absolut inte ska ha i tvålen när man duschar, villken effekt brist på vissa vitaminer har samt sömnen och stressens betydelse och en massa andra grejer som verkligen stämmer överens på mig. Boken hävdar att bl.a. att BV är ett tecken på att hela kroppen är i obalans precis som dålig andedräkt och en irritabel tarm. Själv trodde jag att jag hade fått BV av en speciell kille eller eftersom jag haft några olika sexpartners förra hösten (dock har jag haft flera sexpartners förut också, men aldrig drabbats). BV handlar sålunda inte enbart om det. Visst ökar risken om man har olika sexpartners, men när jag själv tänker efter så beror nog det mesta i huvudsak på att jag haft en rejäl obalans i min kropp. En ganska så stor omställning som började i höstas med oregelbundna mensblödningar, byte av p-piller, enorm inre stress med studier, flytt m.m., nedstämdhet då min sambo och jag separerade. Jag började dricka mycket mer alkohol, åt mycket skräpmat, införde en helt ohållbar sömn-rytm somnade 3-4 på natten och klev upp 8-9 på morgonen och massa andra saker. Därför är det inte alls konstigt att jag fått BV. Jag har ju "gjort" precis allt man inte ska göra/äta plus att jag haft några olika sexpartners.

Så nu har jag inlett nya vanor för mat, sömn, stress, vitaminintag och en massa annat värt att läsa från boken.
    Jag har även nu levt i celibat i snart 3 månader. Jag har boken i PDF-format och funderar på att göra en förkortad svensk översättning också eftersom jag inte riktigt förstått allt och behöver slå upp en del ord. Någon som är intresserad? Hör av dig i så fall. Bara glad om jag kan hjälpa till på något sätt för att gå runt och äta penicillin är inte hållbart och det funkar ju inte så bra heller. BV kan brinna i helvetet!

• Anonym (skunken)

Efte varje mens får jag illaluktande flytningar, kan det vara BV? Har läst att vid mens ändras surhetsgraden i slidan, kan det vara därför? Någon annan som har liknande problem? Det är ju inte kul att lukta skunk en vecka varje månad!

• Anonym (En till)

Jag undrar också över det här med BV. För antal år sen så fick jag BV, luktade rent ut sagt förjävligt, starkt som fisk som alla säger. Fick behandling och det gick över.
    Nu på senare tid har jag också fått nåt liknande... vita lite tjockare flytningar, lite annorlunda lukt, som ibland är lite värre men inte i närheten av så hemskt som när jag fick BV första gången.
    Finns BV i olika grader liksom eller är det nåt annat? Var till gyn för ca 6 månader sen, fick antibiotika men han sa aldrig egentligen att det var BV jag hade.
    Funderar ibland om det skulle kunna vara svamp nu? Men då ska det väl klia också, för det gör det inte alls.

Har provat med dessa mjölksyrebakteriepreparaten som finns på apoteket, men det hjälper bara för stunden.

Vad är det här "rephresh" ni pratar om för nåt?

Orkar ju inte ta mig till gyn igen...suck!

• Anonym

BV är som ni vet bakterier som har hamnat snett.  Oftast från stjärten och blandats med safterna längre fram. Har killen varit och nallat lite utanför stjärten och sen in i musen så kan det vara kört. Jag tror att om man som par inte riktigt klaffar med ph värdet så blir det helt galet.

Har själv haft det i omgångar och denna lukt va något jag aldrig upplevt. Fy fan ! Tanken på att låta en man komma nära mina troser-NOT. Han hade nog kännt det på lukten om inte annat. Fick en dunderkur hos min läkare.

Jag har inte haft det på över 10 år (peppar,peppar).  Jag har inte bytt ob märke eller på något sätt ändrat  mina vanor inom sexbiten.

• Anonym (En till)
    Anonym (skunken) skrev 2011-02-17 10:19:38 följande:
    Efte varje mens får jag illaluktande flytningar, kan det vara BV? Har läst att vid mens ändras surhetsgraden i slidan, kan det vara därför? Någon annan som har liknande problem? Det är ju inte kul att lukta skunk en vecka varje månad!
    Jo, känner igen mig i det du säger. Men gick då till gyn och fick AB.
    Vad gör du nu då när detta händer efter mens? Försvinner lukten av sig själv efter en vecka eller?
  • Anonym
    Banob skrev 2011-01-16 12:43:33 följande:
    Kom att tänka på en sak. Tror ni att slidan kan vänja sig vid dessa bakterier efter ett tag?
    Alltså att den anpassar sig eller vad man ska säga?
    Sen undrar jag också om ni tror att det kan ha betydelse om man har sex med
    svenska eller utländska killar. Det var nämligen efter jag haft med en utländsk kille
    som jag fick BV och de kanske har en annorlunda bakteriekultur som inte matchar min slida? Eller?
    Vad har ni för erfarenheter?
      Fick en väldigt mystisk doft/stank i underivet efter sex med min nuvarande man,  i början av vår relation alltså . Testade mig och det var Mycoplasma genitalium som försvann efter behandling men llite mysko doft fanns kvar, behandlades sedan för BV och blev helt bra.... Bara på STD/STI som man tar prover på mycoplasma genitalium tror jag...inget som andra tror är speciellt vanligt men det har visat sig att 3 av 10 st som kommer till STD för klamydiaprovtagning har Mycoplasma men inte klamydia.
  • Anonym
    pappe jonthe skrev 2011-01-16 22:52:02 följande:
    När unge 2 är producerad så vet jag iallafall en som ska åka till holland och plugga/klippa,superlimma igen mitt system. Inte En jävla chans att min älskade sambo ska gå på sånt jäkla skräp som p-piller, plåster stavar sprutor eller vafan som helst igen.
    Ja men inte behöver man åka till holland för att göra det...det görs ju i sverige oxå!!!
Svar på tråden Bakteriell vaginos