• Blogg

    Varför är det uppdelat i skola och fritids?

    Jag har länge funderat på varför det inte är heldagsskola för barn i grundskolan.


    Då vi i min familj arbetar och barnen är på fritids (inte den största som fyllt 12) fram till kl 17.

    Varför inte utnyttja den tiden till att ge barnen dom extra resurser som många barn behöver idag, tex gå igenom läxor, kortfattat gå igenom de lektioner barnen haft under dagen, förklara mer ingående vad som förväntas, starta läsgrupper mm.

    När vi kommer hem är det matlagning läxläsning (mycket frustration) och sedan dax för sängen.

    Mina barn har dignoser men går i vanlig skola och de har rätt till resurstimmar men dessa timmar tas ju ifrån de ordinarie timmerna vilket gör att de missar en hel del.

    Jag tror inte bara mina barn skulle må bra av eldagsskola utn jag tror det skulle vara bra för merparten av barn. Tänk vad skön att komma hem och visa mamma och pappa vad de gjort i läxa idag och man i lugn och ro kan prata lite om det och friska upp barnets minne, Samt få mer tid till annat på kvällen utan att alla blir sönderstressade


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 14:45
    Någon som har förslag och idér på hur man från skolans håll kan hjälpa dom barn som behöver extra stöd utan att det tas från anndra schemalagda lektioner?

    Som det är nu så förlorar barnen på att få extraresurser.
  • Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?
  • IsabelleLi
    Punkster skrev 2010-12-30 14:18:21 följande:
    Skolan där jag jobbar erbjuder läxhjälp efter skoltid fr.o.m årskurs 3. Innan dess är antalet läxor så litet att behovet i stort sett är obefintligt.
    Samma upplägg på min sons skola, och det är otroligt bra för de barn som har långa dagar. Min son har inte haft behov av att utnyttja den möjligheten hittills så jag är dåligt insatt i mer exakt hur de gör. Men jag tror att föräldrar kan säga till att deras barn ska ha t ex mattehjälpen, det ska alltså inte vara upp till barnet att välja om jag fattat rätt.
  • Punkster
    IsabelleLi skrev 2011-01-08 15:22:34 följande:
    Samma upplägg på min sons skola, och det är otroligt bra för de barn som har långa dagar. Min son har inte haft behov av att utnyttja den möjligheten hittills så jag är dåligt insatt i mer exakt hur de gör. Men jag tror att föräldrar kan säga till att deras barn ska ha t ex mattehjälpen, det ska alltså inte vara upp till barnet att välja om jag fattat rätt.
    Här det det både och. Vissa föräldrar har bestämt att deras barn ska vara där, andra låter barnen avgöra.
  • Ragnar

    När jag gick på fritids (förvisso för över 20 år sedan) hade vi läxläsning på eftermiddagen. Det var förvisso frivilligt men vad jag kan komma ihåg så var alla med och när man kom hem var läxorna avklarade.
    Nu bor vi utomlands men har samma system med fritids efter skolan som i Sverige. Även här har de läxläsning på eftermiddagen och de barn som behöver extrahjälp inom något ämne kan få det på eftermiddagen på fritids. Alla fritidsaktiviteter genom komunen ligger också på fritidstid och så pass nära fritids och skola att barnen kan gå dit själv. De på fritids har lite koll på vilka barn som går på vika aktiviteter och hjälper dem att komma i tid. Jätteskönt att kunna ta det lungt hela familjen hemma på kvällen.

  • Starkast
    Blogg skrev 2010-12-30 02:55:56 följande:

    Jag har länge funderat på varför det inte är heldagsskola för barn i grundskolan.


    Då vi i min familj arbetar och barnen är på fritids (inte den största som fyllt 12) fram till kl 17.

    Varför inte utnyttja den tiden till att ge barnen dom extra resurser som många barn behöver idag, tex gå igenom läxor, kortfattat gå igenom de lektioner barnen haft under dagen, förklara mer ingående vad som förväntas, starta läsgrupper mm.

    När vi kommer hem är det matlagning läxläsning (mycket frustration) och sedan dax för sängen.

    Mina barn har dignoser men går i vanlig skola och de har rätt till resurstimmar men dessa timmar tas ju ifrån de ordinarie timmerna vilket gör att de missar en hel del.

    Jag tror inte bara mina barn skulle må bra av eldagsskola utn jag tror det skulle vara bra för merparten av barn. Tänk vad skön att komma hem och visa mamma och pappa vad de gjort i läxa idag och man i lugn och ro kan prata lite om det och friska upp barnets minne, Samt få mer tid till annat på kvällen utan att alla blir sönderstressade


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 14:45
    Någon som har förslag och idér på hur man från skolans håll kan hjälpa dom barn som behöver extra stöd utan att det tas från anndra schemalagda lektioner?

    Som det är nu så förlorar barnen på att få extraresurser.
    Hur menar du att barnen skulle orka hålla koncentrationen uppe så långa dagar?
  • Blogg
    Ragnar skrev 2011-01-12 15:29:40 följande:
    När jag gick på fritids (förvisso för över 20 år sedan) hade vi läxläsning på eftermiddagen. Det var förvisso frivilligt men vad jag kan komma ihåg så var alla med och när man kom hem var läxorna avklarade.
    Nu bor vi utomlands men har samma system med fritids efter skolan som i Sverige. Även här har de läxläsning på eftermiddagen och de barn som behöver extrahjälp inom något ämne kan få det på eftermiddagen på fritids. Alla fritidsaktiviteter genom komunen ligger också på fritidstid och så pass nära fritids och skola att barnen kan gå dit själv. De på fritids har lite koll på vilka barn som går på vika aktiviteter och hjälper dem att komma i tid. Jätteskönt att kunna ta det lungt hela familjen hemma på kvällen.
    Låter toppen!
  • Blogg
    Starkast skrev 2011-01-16 00:18:13 följande:
    Hur menar du att barnen skulle orka hålla koncentrationen uppe så långa dagar?
    Det är ju inte så att barnens dagar blir längre. Dom blir kortare för när de kommer hem kan dom ta det lugnt och slippa tänka på skola och läxor.

    Dom barnen som behöver resurstimmar kunde få det efter ordinarie skoltid, så missar dom inte ordinarie undervisning.

    Se också inlägg 13
  • Blogg
    Punkster skrev 2010-12-31 11:21:49 följande:
    TS: Vad gör dina barn på resurstimmarna? Samma sak som övriga klassen gör på sina lektioner eller något helt annat? För visst är det inte bra om dom missar lektionstid, men jag har samtidigt svårt att se hur man ska få till både lektioner och resurstid som inte krockar utan att förlänga skoldagen.
    Det kan vara att de får gå ifrån mattelektionen för att få resurs i engelska och nästa gång få gå ifrån engelskan för resurs i svenska. Känns som ett moment 22.

    Då barnen går på fritids i samma lokaler som skolan så har jag svårt för att förstå varför inte resurstimmarna kan läggas där.

    När man får resurstimmar så är det pga att barnen behöver extrastöd alltså mer tid och hjälp än andra barn.
    .
  • Kajee

    Jag tycker inte att fritids ska hantera läxorna om de ska hanteras från skolans sida. En fritidspedagog har en annan utbildning och en annan (kompletterande) funktion än vad en lärare har.

    Om jag får skryta lite så tycker jag att vi har ett bra system. Två dagar i veckan har vi frivillig läxläsning för eleverna. Det är en timme varje gång och det finns alltid tre lärare där. Det ska vara minst en från åk 1-3 och en från åk 4-5. Det här systemet har vi använt oss av i tre år nu. Min skola har ca 350 elever och det som förvånar oss är att det endast brukar vara ca 20-25 elever där. Man kan tycka att fler borde ta den här möjligheten till extra hjälp. Vi hjälper till både med läxor och extra studier om någon behöver komma ikapp eller behöver arbeta extra inom något område. Det är en otrolig resurs - ungefär 7 elever på en lärare! - och så dålig uppslutning. Men vi fortsätter med det här systemet, för vi tror på det.


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 00:28:30 följande:
    Det är ju inte så att barnens dagar blir längre. Dom blir kortare för när de kommer hem kan dom ta det lugnt och slippa tänka på skola och läxor.

    Dom barnen som behöver resurstimmar kunde få det efter ordinarie skoltid, så missar dom inte ordinarie undervisning.

    Se också inlägg 13
    Det är ju skillnad på att få ta det lugnt under em. på fritids än att hålla uppe koncentrationen ytterligare några timmar. Vilka lågstadiebarn skulle orka med det?
    Bättre att de faktiskt kan få vara barn. leka med sina kompisar och få vara ute och hämta lite luft.

    Varför ska vissa barn "straffas"?
    Kompisarna får vara barn och leka - men själva måste de fortsätta med skolan?

    Om du ber fritidspersonalen kan de säkert hjälpa till med läxor på fritids. Ifall barnen orkar göra det direkt efter skolan.
    Mina barn skulle iallafall inte orka utan behöver sina lektimmar efter skolan. Läxorna tar vi eftr middagen vid 18-18-30, då är de redo att orka göra dom. 

    Vi har testat olika alternativ, från att göra läxor direkt efter skolan, efter mellis, efter middagen och innan läggdags. De lär sig betydligt mkt mer och det går mkt snabbare senare när de har fått slappat och lekt några timmar. När vi gjort dom tidigare har det tagit dubbelt så lång tid, mer att rätta pga att de inte orkar utan bara gör det dom ska utan att riktigt fatta vad det är de skriver.

     
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 00:35:29 följande:
    Det kan vara att de får gå ifrån mattelektionen för att få resurs i engelska och nästa gång få gå ifrån engelskan för resurs i svenska. Känns som ett moment 22.

    Då barnen går på fritids i samma lokaler som skolan så har jag svårt för att förstå varför inte resurstimmarna kan läggas där.

    När man får resurstimmar så är det pga att barnen behöver extrastöd alltså mer tid och hjälp än andra barn.
    .
    Hur ska barnen orka koncentrera sig fler timmar på dagen tänker du?
Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?