Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

    Varför är det uppdelat i skola och fritids?

    Blogg skrev 2010-12-30 02:55:56 följande:

    Jag har länge funderat på varför det inte är heldagsskola för barn i grundskolan.


    Då vi i min familj arbetar och barnen är på fritids (inte den största som fyllt 12) fram till kl 17.

    Varför inte utnyttja den tiden till att ge barnen dom extra resurser som många barn behöver idag, tex gå igenom läxor, kortfattat gå igenom de lektioner barnen haft under dagen, förklara mer ingående vad som förväntas, starta läsgrupper mm.

    När vi kommer hem är det matlagning läxläsning (mycket frustration) och sedan dax för sängen.

    Mina barn har dignoser men går i vanlig skola och de har rätt till resurstimmar men dessa timmar tas ju ifrån de ordinarie timmerna vilket gör att de missar en hel del.

    Jag tror inte bara mina barn skulle må bra av eldagsskola utn jag tror det skulle vara bra för merparten av barn. Tänk vad skön att komma hem och visa mamma och pappa vad de gjort i läxa idag och man i lugn och ro kan prata lite om det och friska upp barnets minne, Samt få mer tid till annat på kvällen utan att alla blir sönderstressade


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 14:45
    Någon som har förslag och idér på hur man från skolans håll kan hjälpa dom barn som behöver extra stöd utan att det tas från anndra schemalagda lektioner?

    Som det är nu så förlorar barnen på att få extraresurser.
    Hur menar du att barnen skulle orka hålla koncentrationen uppe så långa dagar?
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 00:28:30 följande:
    Det är ju inte så att barnens dagar blir längre. Dom blir kortare för när de kommer hem kan dom ta det lugnt och slippa tänka på skola och läxor.

    Dom barnen som behöver resurstimmar kunde få det efter ordinarie skoltid, så missar dom inte ordinarie undervisning.

    Se också inlägg 13
    Det är ju skillnad på att få ta det lugnt under em. på fritids än att hålla uppe koncentrationen ytterligare några timmar. Vilka lågstadiebarn skulle orka med det?
    Bättre att de faktiskt kan få vara barn. leka med sina kompisar och få vara ute och hämta lite luft.

    Varför ska vissa barn "straffas"?
    Kompisarna får vara barn och leka - men själva måste de fortsätta med skolan?

    Om du ber fritidspersonalen kan de säkert hjälpa till med läxor på fritids. Ifall barnen orkar göra det direkt efter skolan.
    Mina barn skulle iallafall inte orka utan behöver sina lektimmar efter skolan. Läxorna tar vi eftr middagen vid 18-18-30, då är de redo att orka göra dom. 

    Vi har testat olika alternativ, från att göra läxor direkt efter skolan, efter mellis, efter middagen och innan läggdags. De lär sig betydligt mkt mer och det går mkt snabbare senare när de har fått slappat och lekt några timmar. När vi gjort dom tidigare har det tagit dubbelt så lång tid, mer att rätta pga att de inte orkar utan bara gör det dom ska utan att riktigt fatta vad det är de skriver.

     
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 00:35:29 följande:
    Det kan vara att de får gå ifrån mattelektionen för att få resurs i engelska och nästa gång få gå ifrån engelskan för resurs i svenska. Känns som ett moment 22.

    Då barnen går på fritids i samma lokaler som skolan så har jag svårt för att förstå varför inte resurstimmarna kan läggas där.

    När man får resurstimmar så är det pga att barnen behöver extrastöd alltså mer tid och hjälp än andra barn.
    .
    Hur ska barnen orka koncentrera sig fler timmar på dagen tänker du?
  • Starkast
    Kajee skrev 2011-01-16 00:37:26 följande:
    Jag tycker inte att fritids ska hantera läxorna om de ska hanteras från skolans sida. En fritidspedagog har en annan utbildning och en annan (kompletterande) funktion än vad en lärare har.

    Om jag får skryta lite så tycker jag att vi har ett bra system. Två dagar i veckan har vi frivillig läxläsning för eleverna. Det är en timme varje gång och det finns alltid tre lärare där. Det ska vara minst en från åk 1-3 och en från åk 4-5. Det här systemet har vi använt oss av i tre år nu. Min skola har ca 350 elever och det som förvånar oss är att det endast brukar vara ca 20-25 elever där. Man kan tycka att fler borde ta den här möjligheten till extra hjälp. Vi hjälper till både med läxor och extra studier om någon behöver komma ikapp eller behöver arbeta extra inom något område. Det är en otrolig resurs - ungefär 7 elever på en lärare! - och så dålig uppslutning. Men vi fortsätter med det här systemet, för vi tror på det.
    Kanske föräldrar faktiskt VILL vara delaktiga i skolarbetet och göra läxor med sina barn?

    Vi skulle aldrig låta våra vara kvar på läxläsning. De behöver ta det lugnt och leka och bara få vara barn efter skolans slut Att förlänga deras dagar skulle vi aldrig ens fundera på. 
    Plus att vi vill vara delaktig i barnens skolarbete och vill göra läxor med dom. 
    Och vi verkar inte vara ensamma om det

    Men tycker det är väldigt bra att det finns!
    Alla föräldrar är inte intresserade av det eller kan helt sonika inte. Då slipper barnen drabbas rent kunskapsmässigt.  
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 00:54:45 följande:
    Jag kan väl säga att för min barn så är det inte "slappa och leka" på fritids utan det är högt tempo med många barn. Det hade för dom varit lugnare och skönare att få ett mellis och sedan göra läxor och efter det få känna att nu är det inte mer stress eller krav från skolan idag.
    Jag fick precis lära mig i veckan att det är OMVÄXLING hjärnan behöver för att orka
    Att det viktiga för hjärnan är att byta aktivitet - göra något helt annat. En annn del av hjärnan blir aktiv.

    Ska skolarbetet fortsätta blir det då risk för ett ännu tröttare barn eftersom samma del i hjärnan ska fortsätta aktiveras. Vilket en hjärna inte är mogen för när barnen är så pass små.
    Vid lek och stoj och bus är en helt annan del aktiv - "skolkoncentrationsdelen" vilar.
    Likaså måste hjärnan MOTIVERAS genom att göra roliga saker (leka) för att inte bli ännu tröttare.
  • Starkast
    Kajee skrev 2011-01-16 01:01:55 följande:
    Det är fullt möjligt. Och det är bra att det finns föräldrar som du. Men när vi på skolan vet att barn vars föräldrar INTE tar det ansvaret för läxläsningen inte tar tag i den här möjligheten. När barn som faktiskt behöver extra stöd INTE tar tag i den här möjligheten då tycker jag att det är tråkigt. Rent logiskt borde det vara fler som gick dit eftersom vi ser att många som behöver det inte gör det. Och att få hjälp med läxläsning en eller två timmar i veckan förstör knappast barnens möjligheter till lek efter skolan.
    Då är det en annan sak.
    Med andra ord föräldrar som är fullständigt ointresserade av sitt barns lärande och framtid. Som prioriterar annat istället.
  • Starkast

    Men kunde aldrig tro att så många föräldrar är så ointresserade. Det låter ju som en väldigt hög procent.

  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 01:04:36 följande:
    Om du visste hur många möten vi suttit i med skolan, hur många telefonsamtal det blivit  på kvällstid till lärare och hur ofta barnen kommer hem utan läxböcker, utan att veta vad de har i läxa, utan att förstå vad de har i läxa.

    Och vi är inte ensamma om det....
    i vår skola har barnen en jättebra veckodagbok som alltid ska ligga i deras väskor. Däri står allt som händer, inkl.läxor under veckan.
    Läraren skriver även ett veckobrev varje måndag där allt preciseras mer detaljerat. Likaså packar barnen ner sina läxböcker samtidigt på måndagen efter att de gått igenom dom.

    Låter som att det är lite dålig organisation?
    Varför frågar du inte när du hämtar barnen?
    Är det samma lokaler lär det ju gå att komma åt infon då. 
  • Starkast
    Kajee skrev 2011-01-16 01:09:30 följande:
    Nej det är det som är så otroligt förvånande. Och tråkigt. Sen kommer en del av dom till utvecklingssamtal och klagar över hur jobbigt det är att göra läxorna med barnen och att det är svårt att veta vad dom ska göra. Så kan det vara och jag förstår det, men när man då säger att de borde gå på läxläsningen så blir det svar man får "Ja just det - det har du rätt i!" Och sen kommer inte barnen dit i alla fall.
    HUR kan man vara så fullständigt OINTRESSERAD av sina barn??

    Om jag visste med mig att mitt barn var så pass slarvig att läxorna inte kom med hem hade jag först och främst skapat en bättre dialog med läraren så JAG hade koll, samt dubbelkollat med barnen på läxdagarna att allt verkligen var med hem.

    Det gäller ju barnens framtid! Hur sjutton ska de kunna göra de mer viktiga läxorna under högstadiet/gymnasiet sen när föräldrarna redan förmedlat att läxor är oviktiga - något man prioriterar bort?
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 01:15:53 följande:
    Veckobrev, kontaktbok allt finns, men om barnet inte har ordning på det?

    Packar ner varje måndag, får de bara läxor en dag i veckan?
    Dålig organisation, ja det är ju svenska skolan.
    Klar jag frågar den jag träffar när jag hämtar, men det är inte ofta den personalen vet något.
    Samma lokaler. Går jag till klassrummet så kan det stå "svenska läxa till torsdag" och vad hjälper det oss?
    De får med hela veckans läxor på måndagen, men de ska göras olika dagar.

    Om barnet inte har med veckobrevet är det väl bara att gå in i klassrummet och hämta veckobrevet?
    Varför har du inte en bättre dialog med läraren? Att ex. prata iförväg så du har koll?

    Om det står på tavlan - Kolla i barnets låda, är inte läxan i ryggan finns den ju vid barnets andra saker.
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 01:19:35 följande:
    Nu är det sent och jag börjar bli trött och irriterad, ber om ursäkt för det.

    Det är som sagt så att jag har barn med diagnoser så jag pratar väl ur en annan synvinkel än er andra.
    Ännu större anledning att etablera en bra dialog med läraren om barnet inte klarar av att ha ordningen själv.
  • Starkast
    Kajee skrev 2011-01-16 01:22:35 följande:
    Jo men det finns dom som gör det - men det är svårt att få ihop det där med läxorna ändå. Det behöver faktiskt inte handla om ointresse från föräldrarnas sida eller slarv och oorganisation från skolans sida. En del barn har lättare för det där - andra svårare.
    Men jag håller med dig. Många föräldrar tycker att det är enormt mycket viktigare att barnen går på tennis eller dans på de här dagarna än att de riskerar att inte nå målen. Fråga mig inte varför.
    Låter som bakvänd prioritering.
    visst ska barnen ha aktiviteter, men i dagens samhälle finns det så enormt många att välja bland att det garanterat finns att hitta något barnen gillar - på dagar som passar. Barnens framtid borde vara prio 1 i det läget.
  • Starkast

    Jag köper inte riktigt att de bara inte får ihop det. Det känns som en usel bortförklaring för att man inte orkar ta tag i det/vill göra annat.
    Ex. är det så himla viktigt idag med EGENTID för föräldrar. "Bara måste till gymmet 3kvällar i veckan!"

  • Starkast
    Kajee skrev 2011-01-16 01:24:47 följande:
    Fast det vore ännu bättre för de här barnen att ha läxstöd i skolan.
    Jag kallar det nog mer att ta ansvar,
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 01:30:55 följande:
    Jag har bett lärarna att mejla mig vad läxorna är men fått väldigt fåordiga mejl som är likvärdiga med exemplet som står på tavlan. VAD som är själva läxan har barnen fått veta men har man barn som inte kan förmedla det eller inte förstått vad som är läxan blir det svårt.

    Svenska boken kan jag hämta men VAD är läxan?

    Mina barn är väldigt artiga och positiva och kan säga att dom förstått fast dom inte har det. Har bett lärarna att dubbelkolla så att barnen verkligen förstått.

    Mitt äldsta barn har lärare som varje dag tar sig tio minuter för att snabbt gå igenom dagen och förklara vad som förväntas och de tio minutrarna är guld värt.
    Kan inte istället du skicka ett mail och fråga?
    Du kan ju skriva på ett sätt så dina frågor besvaras.

    Förstår barnet ändå inte efter de 10min? Eller är det hos det andra barnet det är svårt? gär det inte att få in 10min även där? Har du pratat om det?
Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?