Varför är det uppdelat i skola och fritids?
Jag har länge funderat på varför det inte är heldagsskola för barn i grundskolan.
Då vi i min familj arbetar och barnen är på fritids (inte den största som fyllt 12) fram till kl 17.
Varför inte utnyttja den tiden till att ge barnen dom extra resurser som många barn behöver idag, tex gå igenom läxor, kortfattat gå igenom de lektioner barnen haft under dagen, förklara mer ingående vad som förväntas, starta läsgrupper mm.
När vi kommer hem är det matlagning läxläsning (mycket frustration) och sedan dax för sängen.
Mina barn har dignoser men går i vanlig skola och de har rätt till resurstimmar men dessa timmar tas ju ifrån de ordinarie timmerna vilket gör att de missar en hel del.
Jag tror inte bara mina barn skulle må bra av eldagsskola utn jag tror det skulle vara bra för merparten av barn. Tänk vad skön att komma hem och visa mamma och pappa vad de gjort i läxa idag och man i lugn och ro kan prata lite om det och friska upp barnets minne, Samt få mer tid till annat på kvällen utan att alla blir sönderstressade
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 14:45
Någon som har förslag och idér på hur man från skolans håll kan hjälpa dom barn som behöver extra stöd utan att det tas från anndra schemalagda lektioner?
Som det är nu så förlorar barnen på att få extraresurser.