• Blogg

    Varför är det uppdelat i skola och fritids?

    Jag har länge funderat på varför det inte är heldagsskola för barn i grundskolan.


    Då vi i min familj arbetar och barnen är på fritids (inte den största som fyllt 12) fram till kl 17.

    Varför inte utnyttja den tiden till att ge barnen dom extra resurser som många barn behöver idag, tex gå igenom läxor, kortfattat gå igenom de lektioner barnen haft under dagen, förklara mer ingående vad som förväntas, starta läsgrupper mm.

    När vi kommer hem är det matlagning läxläsning (mycket frustration) och sedan dax för sängen.

    Mina barn har dignoser men går i vanlig skola och de har rätt till resurstimmar men dessa timmar tas ju ifrån de ordinarie timmerna vilket gör att de missar en hel del.

    Jag tror inte bara mina barn skulle må bra av eldagsskola utn jag tror det skulle vara bra för merparten av barn. Tänk vad skön att komma hem och visa mamma och pappa vad de gjort i läxa idag och man i lugn och ro kan prata lite om det och friska upp barnets minne, Samt få mer tid till annat på kvällen utan att alla blir sönderstressade


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 14:45
    Någon som har förslag och idér på hur man från skolans håll kan hjälpa dom barn som behöver extra stöd utan att det tas från anndra schemalagda lektioner?

    Som det är nu så förlorar barnen på att få extraresurser.
  • Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?
  • Jamieolivia

    Många barn skulle inte palla att gå i skolan så länge om dagarna. De som har fritids på eftermiddagarna har ofta också fritids på mornarna. Ska de ha lektioner och annat från 7-17, 18? De flesta barn, speciellt upp till åk 6, är väldigt trötta på eftermiddagen vid tre och skulle inte orka fortsätta. På vissa fritids erbjuder de läxläsning och annat dessutom. Lärarna är också underbemannade vilket leder till att det inte finns personal som skulle kunna ta hand om barnen fram till 17.18 varje dag. Dessa lektioner kräver också planering som måste läggas in i lärarnas schema.

    Din tanke är god, dock måste i alla fall denna "specialundervisning" läggas andra tider på dagen än efter 15.00 av andra anledningar. Barn är tröttare på eftermiddagen vilket betyder att de inte koncentrerar sig ordentligt på uppgifterna, de blir avundsjuka på de barn som inte behöver extra stöd som får "leka" på fritids efter att läxor är gjorda (om man nu best för att göra läxor på fritids)...

  • Punkster

    Skoldagen är anpassad så att barnen ska orka med. En 7-8åring skulle inte orka med att koncentrera sig så pass mycket. Skoldag från 8-17 skulle inte funka, barnen skulle bli utbrända och gå in i väggen. Det där därför man ökar på skoldagens längd mer och mer ju äldre barnen blir. Äldre barn orkar längre. Många barn blir dessutom uttröttade av att "bara vara" sena eftermiddagar på fritids. Det händer ibland att man hittar en liten tröttis som ligger och sover i soffan i mysrummet när mamma hämtar klockan 17. Att det barnet istället skulle ha pluggat matte eller haft läsgrupp är otänkbart.

  • jeeri74

    Jag förstår vad du menar delvis. Visst vore det bra om de kunde få extra hjälp och läsa läxor i skolan. Men alla barn går ju inte till kl 17. En del går inte alls och många går hem tidigare.
    Och de yngre har inte så mycket läxor heller. Min dotter går än så länge bara i förskoleklass, men i hennes skola får man gå på fritids till och med trean, och då har man väl inte så värst mycket läxor?!
    Och genom att hjälpa sina barn med läxorna får man även bättre insikt i vad de gör i skolan och kan själv ha lite koll på att de inte har problem att lära sig. Även om jag förstår din tanke om att man kan göra annat den tiden istället (fast jag ser fram emot att få hjälpa mina barn med läxor.. men jag kanske är konstig.. Flört)

  • a mor

    Jag håller fullständigt med ts.
    Nog vore det bra om dom kunde sätta lite läxresurser på fritids.
    Som många säger så är ju skolgång fram till 17 väldigt drygt. Men hur drygt är det inte att vara på fritids till 17 och sedan måsta komma hem och börja med läxan direkt.
    Nä låt hemmet, om det går, vara en läxfri zon så att ungarnas hjärnor får chansen att landa ibland också. Det är nog mycket hjärnstress nu för tiden.

    Sen, rätta mej om jag har fel men, är det så att de som har barn som lär sej lätt, gärna ser lite läxor på fritiden, och de som har barn som är svårmotiverade inte vill ha läxor? Tror det. Vi som har barn med lite problem i skolan ser ju hur dom faktiskt mår dåligt för att dom inte kan vara som andra barn på fritiden, dom ska ju tvingas vara utan kompisar tills läxan är gjord för att över huvud taget hänga med i skolan. Det är inte bra tycker jag.

    För de som tycker det är bra med hemläxa för att se hur barnet ligger till så säger jag visst, jag håller med, men kan man inte få hem arbete då som inte är livsviktigt att göra för att klara skolgången? Helt enkelt extra arbete som gör att man kan hjälpa till hemmifrån bara för att få en inblick i det. Då skulle det funka perfekt.

  • Tow2Mater

    Barnen kan ju ta med sig en bok (eller flera) hem på förälders begäran, om föräldern vill se vad de gör. Behövs ingen läxa för den skull. Sen kan föräldern ge exta uppgifter till barnet att göra hemma om det anses passa barnet hemma. Varför ska en lärare behöva dela ut extra uppgifter, det kan en engagerad förälder göra själv.

  • Punkster

    Skolan där jag jobbar erbjuder läxhjälp efter skoltid fr.o.m årskurs 3. Innan dess är antalet läxor så litet att behovet i stort sett är obefintligt.

  • Blogg
    Punkster skrev 2010-12-30 14:18:21 följande:
    Skolan där jag jobbar erbjuder läxhjälp efter skoltid fr.o.m årskurs 3. Innan dess är antalet läxor så litet att behovet i stort sett är obefintligt.

    Det tycker jag låter toppen. Att få hjälp av pedagoger i skolan med läxläsning tror jag lättar på mycket stress och frustration hos både barn och föräldrar.


    Jag har också tänkt på inläggen där man hänvisar till att barnen inte orkar, men de skall orka hemma på kvällarna efter att först ha haft långa dagar i skolan och på fritids.

    Nu pratar väl jag ur egenerfarenhet men mina barn skulle mått så mycket bättre om de hade fått förklarat för sig i skolan vad som förväntas av dom, som det är nu så förstår de inte vad de har i läxa eller vad läxan skall vara bra för.

    Att börja med läxhjälp före årskurs tre tror jag också skulle vara bra, många barn halkar efter fort och glappen blir bara större och större eftersom åren går.

  • Tuffen

    Om barnen inte orkar göra läxorna hemma efter skola och fritids, då går de för länge. Då får man som förälder anpassa sig och helt enkelt jobba mindre. Min son skulle aldrig orka göra läxorna efter klockan 16. Vi gör dem oftast på em.

  • Thursday
    Tuffen skrev 2010-12-31 10:28:03 följande:
    Om barnen inte orkar göra läxorna hemma efter skola och fritids, då går de för länge. Då får man som förälder anpassa sig och helt enkelt jobba mindre. Min son skulle aldrig orka göra läxorna efter klockan 16. Vi gör dem oftast på em.
    Fast det är ju rätt svårt för många, man har ju inte rätt att gå ned i tjänst efter att barnet fyllt 8 år.
  • Punkster

    Samtidigt kan man nog inte kräva att skolan (eller fritids) ska anpassa sig efter allas olika livssituationer. "Mitt barn går sena dagar och orkar inte göra läxorna när h*n kommer hem" är inget jättebra argument för att slippa dem heller. Det som barnen enligt kursplanen ska lära sig blir ju inte mindre för det, isf måste skoldagen göras längre och då kommer nog barnen lik fasen blir trötta för det. Obestämd

    Hellre då satsa mer på läxläsning. Mycket av läxorna som delas ut upp till åk 3 är tänka att göras tillsammans med en vuxen. Dels för att den vuxne ska få inblick i vad som händer i skolan, dels för att det till stor del är läs och skrivläxor. Och att barnen lär sig läsa och skriva är föräldrarnas ansvar lika mycket som skolan. Därför är det svårt med "schemalagd" läxläsning innan åk 3. Efter det blir läxorna mer individuella.

    Där jag jobbar funkar det så att två gånger i veckan (klockan 14:30 tror jag det är) finns en lärare tillgänglig i ett klassrum under ca 45 minuter för den som går i åk 3-5. Dit kan barnen komma för att få göra sina läxor, t.ex. innan man går hem eller går till fritids. Läraren finns där för att hjälpa om man kör fast eller inte förstår.

    TS: Vad gör dina barn på resurstimmarna? Samma sak som övriga klassen gör på sina lektioner eller något helt annat? För visst är det inte bra om dom missar lektionstid, men jag har samtidigt svårt att se hur man ska få till både lektioner och resurstid som inte krockar utan att förlänga skoldagen.

Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?