Inlägg från: Blogg |Visa alla inlägg
  • Blogg

    Varför är det uppdelat i skola och fritids?

    Jag har länge funderat på varför det inte är heldagsskola för barn i grundskolan.


    Då vi i min familj arbetar och barnen är på fritids (inte den största som fyllt 12) fram till kl 17.

    Varför inte utnyttja den tiden till att ge barnen dom extra resurser som många barn behöver idag, tex gå igenom läxor, kortfattat gå igenom de lektioner barnen haft under dagen, förklara mer ingående vad som förväntas, starta läsgrupper mm.

    När vi kommer hem är det matlagning läxläsning (mycket frustration) och sedan dax för sängen.

    Mina barn har dignoser men går i vanlig skola och de har rätt till resurstimmar men dessa timmar tas ju ifrån de ordinarie timmerna vilket gör att de missar en hel del.

    Jag tror inte bara mina barn skulle må bra av eldagsskola utn jag tror det skulle vara bra för merparten av barn. Tänk vad skön att komma hem och visa mamma och pappa vad de gjort i läxa idag och man i lugn och ro kan prata lite om det och friska upp barnets minne, Samt få mer tid till annat på kvällen utan att alla blir sönderstressade


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 14:45
    Någon som har förslag och idér på hur man från skolans håll kan hjälpa dom barn som behöver extra stöd utan att det tas från anndra schemalagda lektioner?

    Som det är nu så förlorar barnen på att få extraresurser.
  • Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?
  • Blogg
    Punkster skrev 2010-12-30 14:18:21 följande:
    Skolan där jag jobbar erbjuder läxhjälp efter skoltid fr.o.m årskurs 3. Innan dess är antalet läxor så litet att behovet i stort sett är obefintligt.

    Det tycker jag låter toppen. Att få hjälp av pedagoger i skolan med läxläsning tror jag lättar på mycket stress och frustration hos både barn och föräldrar.


    Jag har också tänkt på inläggen där man hänvisar till att barnen inte orkar, men de skall orka hemma på kvällarna efter att först ha haft långa dagar i skolan och på fritids.

    Nu pratar väl jag ur egenerfarenhet men mina barn skulle mått så mycket bättre om de hade fått förklarat för sig i skolan vad som förväntas av dom, som det är nu så förstår de inte vad de har i läxa eller vad läxan skall vara bra för.

    Att börja med läxhjälp före årskurs tre tror jag också skulle vara bra, många barn halkar efter fort och glappen blir bara större och större eftersom åren går.

  • Blogg
    Ragnar skrev 2011-01-12 15:29:40 följande:
    När jag gick på fritids (förvisso för över 20 år sedan) hade vi läxläsning på eftermiddagen. Det var förvisso frivilligt men vad jag kan komma ihåg så var alla med och när man kom hem var läxorna avklarade.
    Nu bor vi utomlands men har samma system med fritids efter skolan som i Sverige. Även här har de läxläsning på eftermiddagen och de barn som behöver extrahjälp inom något ämne kan få det på eftermiddagen på fritids. Alla fritidsaktiviteter genom komunen ligger också på fritidstid och så pass nära fritids och skola att barnen kan gå dit själv. De på fritids har lite koll på vilka barn som går på vika aktiviteter och hjälper dem att komma i tid. Jätteskönt att kunna ta det lungt hela familjen hemma på kvällen.
    Låter toppen!
  • Blogg
    Starkast skrev 2011-01-16 00:18:13 följande:
    Hur menar du att barnen skulle orka hålla koncentrationen uppe så långa dagar?
    Det är ju inte så att barnens dagar blir längre. Dom blir kortare för när de kommer hem kan dom ta det lugnt och slippa tänka på skola och läxor.

    Dom barnen som behöver resurstimmar kunde få det efter ordinarie skoltid, så missar dom inte ordinarie undervisning.

    Se också inlägg 13
  • Blogg
    Punkster skrev 2010-12-31 11:21:49 följande:
    TS: Vad gör dina barn på resurstimmarna? Samma sak som övriga klassen gör på sina lektioner eller något helt annat? För visst är det inte bra om dom missar lektionstid, men jag har samtidigt svårt att se hur man ska få till både lektioner och resurstid som inte krockar utan att förlänga skoldagen.
    Det kan vara att de får gå ifrån mattelektionen för att få resurs i engelska och nästa gång få gå ifrån engelskan för resurs i svenska. Känns som ett moment 22.

    Då barnen går på fritids i samma lokaler som skolan så har jag svårt för att förstå varför inte resurstimmarna kan läggas där.

    När man får resurstimmar så är det pga att barnen behöver extrastöd alltså mer tid och hjälp än andra barn.
    .
  • Blogg
    Starkast skrev 2011-01-16 00:44:04 följande:
    Hur ska barnen orka koncentrera sig fler timmar på dagen tänker du?
    Jag kan väl säga att för min barn så är det inte "slappa och leka" på fritids utan det är högt tempo med många barn. Det hade för dom varit lugnare och skönare att få ett mellis och sedan göra läxor och efter det få känna att nu är det inte mer stress eller krav från skolan idag.
  • Blogg
    Starkast skrev 2011-01-16 00:52:01 följande:
    Kanske föräldrar faktiskt VILL vara delaktiga i skolarbetet och göra läxor med sina barn?

    Vi skulle aldrig låta våra vara kvar på läxläsning. De behöver ta det lugnt och leka och bara få vara barn efter skolans slut Att förlänga deras dagar skulle vi aldrig ens fundera på. 
    Plus att vi vill vara delaktig i barnens skolarbete och vill göra läxor med dom. 
    Och vi verkar inte vara ensamma om det

    Men tycker det är väldigt bra att det finns!
    Alla föräldrar är inte intresserade av det eller kan helt sonika inte. Då slipper barnen drabbas rent kunskapsmässigt.  
    Om du visste hur många möten vi suttit i med skolan, hur många telefonsamtal det blivit  på kvällstid till lärare och hur ofta barnen kommer hem utan läxböcker, utan att veta vad de har i läxa, utan att förstå vad de har i läxa.

    Och vi är inte ensamma om det....
  • Blogg
    Kajee skrev 2011-01-16 01:06:47 följande:
    Precis.
    Blogg skrev 2011-01-16 01:04:36 följande:
    Om du visste hur många möten vi suttit i med skolan, hur många telefonsamtal det blivit  på kvällstid till lärare och hur ofta barnen kommer hem utan läxböcker, utan att veta vad de har i läxa, utan att förstå vad de har i läxa.

    Och vi är inte ensamma om det....
    Vårt upplägg hade passat er perfekt!
    Japp, det låter precis som det jag eftersöker.
  • Blogg
    Starkast skrev 2011-01-16 01:08:34 följande:
    i vår skola har barnen en jättebra veckodagbok som alltid ska ligga i deras väskor. Däri står allt som händer, inkl.läxor under veckan.
    Läraren skriver även ett veckobrev varje måndag där allt preciseras mer detaljerat. Likaså packar barnen ner sina läxböcker samtidigt på måndagen efter att de gått igenom dom.

    Låter som att det är lite dålig organisation?
    Varför frågar du inte när du hämtar barnen?
    Är det samma lokaler lär det ju gå att komma åt infon då. 
    Veckobrev, kontaktbok allt finns, men om barnet inte har ordning på det?

    Packar ner varje måndag, får de bara läxor en dag i veckan?
    Dålig organisation, ja det är ju svenska skolan.
    Klar jag frågar den jag träffar när jag hämtar, men det är inte ofta den personalen vet något.
    Samma lokaler. Går jag till klassrummet så kan det stå "svenska läxa till torsdag" och vad hjälper det oss?
  • Blogg

    Nu är det sent och jag börjar bli trött och irriterad, ber om ursäkt för det.

    Det är som sagt så att jag har barn med diagnoser så jag pratar väl ur en annan synvinkel än er andra.

  • Blogg
    Starkast skrev 2011-01-16 01:22:13 följande:
    De får med hela veckans läxor på måndagen, men de ska göras olika dagar.

    Om barnet inte har med veckobrevet är det väl bara att gå in i klassrummet och hämta veckobrevet?
    Varför har du inte en bättre dialog med läraren? Att ex. prata iförväg så du har koll?

    Om det står på tavlan - Kolla i barnets låda, är inte läxan i ryggan finns den ju vid barnets andra saker.
    Jag har bett lärarna att mejla mig vad läxorna är men fått väldigt fåordiga mejl som är likvärdiga med exemplet som står på tavlan. VAD som är själva läxan har barnen fått veta men har man barn som inte kan förmedla det eller inte förstått vad som är läxan blir det svårt.

    Svenska boken kan jag hämta men VAD är läxan?

    Mina barn är väldigt artiga och positiva och kan säga att dom förstått fast dom inte har det. Har bett lärarna att dubbelkolla så att barnen verkligen förstått.

    Mitt äldsta barn har lärare som varje dag tar sig tio minuter för att snabbt gå igenom dagen och förklara vad som förväntas och de tio minutrarna är guld värt.
Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?