• Blogg

    Varför är det uppdelat i skola och fritids?

    Jag har länge funderat på varför det inte är heldagsskola för barn i grundskolan.


    Då vi i min familj arbetar och barnen är på fritids (inte den största som fyllt 12) fram till kl 17.

    Varför inte utnyttja den tiden till att ge barnen dom extra resurser som många barn behöver idag, tex gå igenom läxor, kortfattat gå igenom de lektioner barnen haft under dagen, förklara mer ingående vad som förväntas, starta läsgrupper mm.

    När vi kommer hem är det matlagning läxläsning (mycket frustration) och sedan dax för sängen.

    Mina barn har dignoser men går i vanlig skola och de har rätt till resurstimmar men dessa timmar tas ju ifrån de ordinarie timmerna vilket gör att de missar en hel del.

    Jag tror inte bara mina barn skulle må bra av eldagsskola utn jag tror det skulle vara bra för merparten av barn. Tänk vad skön att komma hem och visa mamma och pappa vad de gjort i läxa idag och man i lugn och ro kan prata lite om det och friska upp barnets minne, Samt få mer tid till annat på kvällen utan att alla blir sönderstressade


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 14:45
    Någon som har förslag och idér på hur man från skolans håll kan hjälpa dom barn som behöver extra stöd utan att det tas från anndra schemalagda lektioner?

    Som det är nu så förlorar barnen på att få extraresurser.
  • Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?
  • Starkast
    Kajee skrev 2011-01-16 00:37:26 följande:
    Jag tycker inte att fritids ska hantera läxorna om de ska hanteras från skolans sida. En fritidspedagog har en annan utbildning och en annan (kompletterande) funktion än vad en lärare har.

    Om jag får skryta lite så tycker jag att vi har ett bra system. Två dagar i veckan har vi frivillig läxläsning för eleverna. Det är en timme varje gång och det finns alltid tre lärare där. Det ska vara minst en från åk 1-3 och en från åk 4-5. Det här systemet har vi använt oss av i tre år nu. Min skola har ca 350 elever och det som förvånar oss är att det endast brukar vara ca 20-25 elever där. Man kan tycka att fler borde ta den här möjligheten till extra hjälp. Vi hjälper till både med läxor och extra studier om någon behöver komma ikapp eller behöver arbeta extra inom något område. Det är en otrolig resurs - ungefär 7 elever på en lärare! - och så dålig uppslutning. Men vi fortsätter med det här systemet, för vi tror på det.
    Kanske föräldrar faktiskt VILL vara delaktiga i skolarbetet och göra läxor med sina barn?

    Vi skulle aldrig låta våra vara kvar på läxläsning. De behöver ta det lugnt och leka och bara få vara barn efter skolans slut Att förlänga deras dagar skulle vi aldrig ens fundera på. 
    Plus att vi vill vara delaktig i barnens skolarbete och vill göra läxor med dom. 
    Och vi verkar inte vara ensamma om det

    Men tycker det är väldigt bra att det finns!
    Alla föräldrar är inte intresserade av det eller kan helt sonika inte. Då slipper barnen drabbas rent kunskapsmässigt.  
  • Blogg
    Starkast skrev 2011-01-16 00:44:04 följande:
    Hur ska barnen orka koncentrera sig fler timmar på dagen tänker du?
    Jag kan väl säga att för min barn så är det inte "slappa och leka" på fritids utan det är högt tempo med många barn. Det hade för dom varit lugnare och skönare att få ett mellis och sedan göra läxor och efter det få känna att nu är det inte mer stress eller krav från skolan idag.
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 00:54:45 följande:
    Jag kan väl säga att för min barn så är det inte "slappa och leka" på fritids utan det är högt tempo med många barn. Det hade för dom varit lugnare och skönare att få ett mellis och sedan göra läxor och efter det få känna att nu är det inte mer stress eller krav från skolan idag.
    Jag fick precis lära mig i veckan att det är OMVÄXLING hjärnan behöver för att orka
    Att det viktiga för hjärnan är att byta aktivitet - göra något helt annat. En annn del av hjärnan blir aktiv.

    Ska skolarbetet fortsätta blir det då risk för ett ännu tröttare barn eftersom samma del i hjärnan ska fortsätta aktiveras. Vilket en hjärna inte är mogen för när barnen är så pass små.
    Vid lek och stoj och bus är en helt annan del aktiv - "skolkoncentrationsdelen" vilar.
    Likaså måste hjärnan MOTIVERAS genom att göra roliga saker (leka) för att inte bli ännu tröttare.
  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 00:52:01 följande:
    Kanske föräldrar faktiskt VILL vara delaktiga i skolarbetet och göra läxor med sina barn?

    Vi skulle aldrig låta våra vara kvar på läxläsning. De behöver ta det lugnt och leka och bara få vara barn efter skolans slut Att förlänga deras dagar skulle vi aldrig ens fundera på. 
    Plus att vi vill vara delaktig i barnens skolarbete och vill göra läxor med dom. 
    Och vi verkar inte vara ensamma om det

    Men tycker det är väldigt bra att det finns!
    Alla föräldrar är inte intresserade av det eller kan helt sonika inte. Då slipper barnen drabbas rent kunskapsmässigt.  
    Det är fullt möjligt. Och det är bra att det finns föräldrar som du. Men när vi på skolan vet att barn vars föräldrar INTE tar det ansvaret för läxläsningen inte tar tag i den här möjligheten. När barn som faktiskt behöver extra stöd INTE tar tag i den här möjligheten då tycker jag att det är tråkigt. Rent logiskt borde det vara fler som gick dit eftersom vi ser att många som behöver det inte gör det. Och att få hjälp med läxläsning en eller två timmar i veckan förstör knappast barnens möjligheter till lek efter skolan.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Starkast
    Kajee skrev 2011-01-16 01:01:55 följande:
    Det är fullt möjligt. Och det är bra att det finns föräldrar som du. Men när vi på skolan vet att barn vars föräldrar INTE tar det ansvaret för läxläsningen inte tar tag i den här möjligheten. När barn som faktiskt behöver extra stöd INTE tar tag i den här möjligheten då tycker jag att det är tråkigt. Rent logiskt borde det vara fler som gick dit eftersom vi ser att många som behöver det inte gör det. Och att få hjälp med läxläsning en eller två timmar i veckan förstör knappast barnens möjligheter till lek efter skolan.
    Då är det en annan sak.
    Med andra ord föräldrar som är fullständigt ointresserade av sitt barns lärande och framtid. Som prioriterar annat istället.
  • Blogg
    Starkast skrev 2011-01-16 00:52:01 följande:
    Kanske föräldrar faktiskt VILL vara delaktiga i skolarbetet och göra läxor med sina barn?

    Vi skulle aldrig låta våra vara kvar på läxläsning. De behöver ta det lugnt och leka och bara få vara barn efter skolans slut Att förlänga deras dagar skulle vi aldrig ens fundera på. 
    Plus att vi vill vara delaktig i barnens skolarbete och vill göra läxor med dom. 
    Och vi verkar inte vara ensamma om det

    Men tycker det är väldigt bra att det finns!
    Alla föräldrar är inte intresserade av det eller kan helt sonika inte. Då slipper barnen drabbas rent kunskapsmässigt.  
    Om du visste hur många möten vi suttit i med skolan, hur många telefonsamtal det blivit  på kvällstid till lärare och hur ofta barnen kommer hem utan läxböcker, utan att veta vad de har i läxa, utan att förstå vad de har i läxa.

    Och vi är inte ensamma om det....
  • Starkast

    Men kunde aldrig tro att så många föräldrar är så ointresserade. Det låter ju som en väldigt hög procent.

  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 01:03:43 följande:
    Då är det en annan sak.
    Med andra ord föräldrar som är fullständigt ointresserade av sitt barns lärande och framtid. Som prioriterar annat istället.
    Precis.
    Blogg skrev 2011-01-16 01:04:36 följande:
    Om du visste hur många möten vi suttit i med skolan, hur många telefonsamtal det blivit  på kvällstid till lärare och hur ofta barnen kommer hem utan läxböcker, utan att veta vad de har i läxa, utan att förstå vad de har i läxa.

    Och vi är inte ensamma om det....
    Vårt upplägg hade passat er perfekt!
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 01:04:36 följande:
    Om du visste hur många möten vi suttit i med skolan, hur många telefonsamtal det blivit  på kvällstid till lärare och hur ofta barnen kommer hem utan läxböcker, utan att veta vad de har i läxa, utan att förstå vad de har i läxa.

    Och vi är inte ensamma om det....
    i vår skola har barnen en jättebra veckodagbok som alltid ska ligga i deras väskor. Däri står allt som händer, inkl.läxor under veckan.
    Läraren skriver även ett veckobrev varje måndag där allt preciseras mer detaljerat. Likaså packar barnen ner sina läxböcker samtidigt på måndagen efter att de gått igenom dom.

    Låter som att det är lite dålig organisation?
    Varför frågar du inte när du hämtar barnen?
    Är det samma lokaler lär det ju gå att komma åt infon då. 
  • Blogg
    Kajee skrev 2011-01-16 01:06:47 följande:
    Precis.
    Blogg skrev 2011-01-16 01:04:36 följande:
    Om du visste hur många möten vi suttit i med skolan, hur många telefonsamtal det blivit  på kvällstid till lärare och hur ofta barnen kommer hem utan läxböcker, utan att veta vad de har i läxa, utan att förstå vad de har i läxa.

    Och vi är inte ensamma om det....
    Vårt upplägg hade passat er perfekt!
    Japp, det låter precis som det jag eftersöker.
Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?