• Blogg

    Varför är det uppdelat i skola och fritids?

    Jag har länge funderat på varför det inte är heldagsskola för barn i grundskolan.


    Då vi i min familj arbetar och barnen är på fritids (inte den största som fyllt 12) fram till kl 17.

    Varför inte utnyttja den tiden till att ge barnen dom extra resurser som många barn behöver idag, tex gå igenom läxor, kortfattat gå igenom de lektioner barnen haft under dagen, förklara mer ingående vad som förväntas, starta läsgrupper mm.

    När vi kommer hem är det matlagning läxläsning (mycket frustration) och sedan dax för sängen.

    Mina barn har dignoser men går i vanlig skola och de har rätt till resurstimmar men dessa timmar tas ju ifrån de ordinarie timmerna vilket gör att de missar en hel del.

    Jag tror inte bara mina barn skulle må bra av eldagsskola utn jag tror det skulle vara bra för merparten av barn. Tänk vad skön att komma hem och visa mamma och pappa vad de gjort i läxa idag och man i lugn och ro kan prata lite om det och friska upp barnets minne, Samt få mer tid till annat på kvällen utan att alla blir sönderstressade


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 14:45
    Någon som har förslag och idér på hur man från skolans håll kan hjälpa dom barn som behöver extra stöd utan att det tas från anndra schemalagda lektioner?

    Som det är nu så förlorar barnen på att få extraresurser.
  • Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?
  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 01:04:56 följande:
    Men kunde aldrig tro att så många föräldrar är så ointresserade. Det låter ju som en väldigt hög procent.
    Nej det är det som är så otroligt förvånande. Och tråkigt. Sen kommer en del av dom till utvecklingssamtal och klagar över hur jobbigt det är att göra läxorna med barnen och att det är svårt att veta vad dom ska göra. Så kan det vara och jag förstår det, men när man då säger att de borde gå på läxläsningen så blir det svar man får "Ja just det - det har du rätt i!" Och sen kommer inte barnen dit i alla fall.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Starkast
    Kajee skrev 2011-01-16 01:09:30 följande:
    Nej det är det som är så otroligt förvånande. Och tråkigt. Sen kommer en del av dom till utvecklingssamtal och klagar över hur jobbigt det är att göra läxorna med barnen och att det är svårt att veta vad dom ska göra. Så kan det vara och jag förstår det, men när man då säger att de borde gå på läxläsningen så blir det svar man får "Ja just det - det har du rätt i!" Och sen kommer inte barnen dit i alla fall.
    HUR kan man vara så fullständigt OINTRESSERAD av sina barn??

    Om jag visste med mig att mitt barn var så pass slarvig att läxorna inte kom med hem hade jag först och främst skapat en bättre dialog med läraren så JAG hade koll, samt dubbelkollat med barnen på läxdagarna att allt verkligen var med hem.

    Det gäller ju barnens framtid! Hur sjutton ska de kunna göra de mer viktiga läxorna under högstadiet/gymnasiet sen när föräldrarna redan förmedlat att läxor är oviktiga - något man prioriterar bort?
  • Blogg
    Starkast skrev 2011-01-16 01:08:34 följande:
    i vår skola har barnen en jättebra veckodagbok som alltid ska ligga i deras väskor. Däri står allt som händer, inkl.läxor under veckan.
    Läraren skriver även ett veckobrev varje måndag där allt preciseras mer detaljerat. Likaså packar barnen ner sina läxböcker samtidigt på måndagen efter att de gått igenom dom.

    Låter som att det är lite dålig organisation?
    Varför frågar du inte när du hämtar barnen?
    Är det samma lokaler lär det ju gå att komma åt infon då. 
    Veckobrev, kontaktbok allt finns, men om barnet inte har ordning på det?

    Packar ner varje måndag, får de bara läxor en dag i veckan?
    Dålig organisation, ja det är ju svenska skolan.
    Klar jag frågar den jag träffar när jag hämtar, men det är inte ofta den personalen vet något.
    Samma lokaler. Går jag till klassrummet så kan det stå "svenska läxa till torsdag" och vad hjälper det oss?
  • Blogg

    Nu är det sent och jag börjar bli trött och irriterad, ber om ursäkt för det.

    Det är som sagt så att jag har barn med diagnoser så jag pratar väl ur en annan synvinkel än er andra.

  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 01:15:53 följande:
    Veckobrev, kontaktbok allt finns, men om barnet inte har ordning på det?

    Packar ner varje måndag, får de bara läxor en dag i veckan?
    Dålig organisation, ja det är ju svenska skolan.
    Klar jag frågar den jag träffar när jag hämtar, men det är inte ofta den personalen vet något.
    Samma lokaler. Går jag till klassrummet så kan det stå "svenska läxa till torsdag" och vad hjälper det oss?
    De får med hela veckans läxor på måndagen, men de ska göras olika dagar.

    Om barnet inte har med veckobrevet är det väl bara att gå in i klassrummet och hämta veckobrevet?
    Varför har du inte en bättre dialog med läraren? Att ex. prata iförväg så du har koll?

    Om det står på tavlan - Kolla i barnets låda, är inte läxan i ryggan finns den ju vid barnets andra saker.
  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 01:14:14 följande:
    HUR kan man vara så fullständigt OINTRESSERAD av sina barn??

    Om jag visste med mig att mitt barn var så pass slarvig att läxorna inte kom med hem hade jag först och främst skapat en bättre dialog med läraren så JAG hade koll, samt dubbelkollat med barnen på läxdagarna att allt verkligen var med hem.

    Det gäller ju barnens framtid! Hur sjutton ska de kunna göra de mer viktiga läxorna under högstadiet/gymnasiet sen när föräldrarna redan förmedlat att läxor är oviktiga - något man prioriterar bort?
    Jo men det finns dom som gör det - men det är svårt att få ihop det där med läxorna ändå. Det behöver faktiskt inte handla om ointresse från föräldrarnas sida eller slarv och oorganisation från skolans sida. En del barn har lättare för det där - andra svårare.
    Men jag håller med dig. Många föräldrar tycker att det är enormt mycket viktigare att barnen går på tennis eller dans på de här dagarna än att de riskerar att inte nå målen. Fråga mig inte varför.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 01:19:35 följande:
    Nu är det sent och jag börjar bli trött och irriterad, ber om ursäkt för det.

    Det är som sagt så att jag har barn med diagnoser så jag pratar väl ur en annan synvinkel än er andra.
    Ännu större anledning att etablera en bra dialog med läraren om barnet inte klarar av att ha ordningen själv.
  • Kajee
    Blogg skrev 2011-01-16 01:19:35 följande:
    Nu är det sent och jag börjar bli trött och irriterad, ber om ursäkt för det.

    Det är som sagt så att jag har barn med diagnoser så jag pratar väl ur en annan synvinkel än er andra.
    Skrev mitt inlägg nr 36 innan jag läst det där och jag vill bara göra tillägget att jag förstår dig helt och fullt. Inte lätt att få ihop det för alla barn helt enkelt.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 01:23:51 följande:
    Ännu större anledning att etablera en bra dialog med läraren om barnet inte klarar av att ha ordningen själv.
    Fast det vore ännu bättre för de här barnen att ha läxstöd i skolan.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Starkast
    Kajee skrev 2011-01-16 01:22:35 följande:
    Jo men det finns dom som gör det - men det är svårt att få ihop det där med läxorna ändå. Det behöver faktiskt inte handla om ointresse från föräldrarnas sida eller slarv och oorganisation från skolans sida. En del barn har lättare för det där - andra svårare.
    Men jag håller med dig. Många föräldrar tycker att det är enormt mycket viktigare att barnen går på tennis eller dans på de här dagarna än att de riskerar att inte nå målen. Fråga mig inte varför.
    Låter som bakvänd prioritering.
    visst ska barnen ha aktiviteter, men i dagens samhälle finns det så enormt många att välja bland att det garanterat finns att hitta något barnen gillar - på dagar som passar. Barnens framtid borde vara prio 1 i det läget.
  • Starkast

    Jag köper inte riktigt att de bara inte får ihop det. Det känns som en usel bortförklaring för att man inte orkar ta tag i det/vill göra annat.
    Ex. är det så himla viktigt idag med EGENTID för föräldrar. "Bara måste till gymmet 3kvällar i veckan!"

  • Starkast
    Kajee skrev 2011-01-16 01:24:47 följande:
    Fast det vore ännu bättre för de här barnen att ha läxstöd i skolan.
    Jag kallar det nog mer att ta ansvar,
  • Blogg
    Starkast skrev 2011-01-16 01:22:13 följande:
    De får med hela veckans läxor på måndagen, men de ska göras olika dagar.

    Om barnet inte har med veckobrevet är det väl bara att gå in i klassrummet och hämta veckobrevet?
    Varför har du inte en bättre dialog med läraren? Att ex. prata iförväg så du har koll?

    Om det står på tavlan - Kolla i barnets låda, är inte läxan i ryggan finns den ju vid barnets andra saker.
    Jag har bett lärarna att mejla mig vad läxorna är men fått väldigt fåordiga mejl som är likvärdiga med exemplet som står på tavlan. VAD som är själva läxan har barnen fått veta men har man barn som inte kan förmedla det eller inte förstått vad som är läxan blir det svårt.

    Svenska boken kan jag hämta men VAD är läxan?

    Mina barn är väldigt artiga och positiva och kan säga att dom förstått fast dom inte har det. Har bett lärarna att dubbelkolla så att barnen verkligen förstått.

    Mitt äldsta barn har lärare som varje dag tar sig tio minuter för att snabbt gå igenom dagen och förklara vad som förväntas och de tio minutrarna är guld värt.
  • Starkast
    Blogg skrev 2011-01-16 01:30:55 följande:
    Jag har bett lärarna att mejla mig vad läxorna är men fått väldigt fåordiga mejl som är likvärdiga med exemplet som står på tavlan. VAD som är själva läxan har barnen fått veta men har man barn som inte kan förmedla det eller inte förstått vad som är läxan blir det svårt.

    Svenska boken kan jag hämta men VAD är läxan?

    Mina barn är väldigt artiga och positiva och kan säga att dom förstått fast dom inte har det. Har bett lärarna att dubbelkolla så att barnen verkligen förstått.

    Mitt äldsta barn har lärare som varje dag tar sig tio minuter för att snabbt gå igenom dagen och förklara vad som förväntas och de tio minutrarna är guld värt.
    Kan inte istället du skicka ett mail och fråga?
    Du kan ju skriva på ett sätt så dina frågor besvaras.

    Förstår barnet ändå inte efter de 10min? Eller är det hos det andra barnet det är svårt? gär det inte att få in 10min även där? Har du pratat om det?
  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 01:26:19 följande:
    Låter som bakvänd prioritering.
    visst ska barnen ha aktiviteter, men i dagens samhälle finns det så enormt många att välja bland att det garanterat finns att hitta något barnen gillar - på dagar som passar. Barnens framtid borde vara prio 1 i det läget.
    Håller med dig fullständigt.
    Starkast skrev 2011-01-16 01:28:31 följande:
    Jag köper inte riktigt att de bara inte får ihop det. Det känns som en usel bortförklaring för att man inte orkar ta tag i det/vill göra annat.
    Ex. är det så himla viktigt idag med EGENTID för föräldrar. "Bara måste till gymmet 3kvällar i veckan!"
    Jo fast då tänkte jag nog mest på barn som har diagnoser och så. Det är itne helt lätt att få ihop det då. Det blir enklare för både barn och föräldrar om de kan få hjälp med det här i skolan då.
    Starkast skrev 2011-01-16 01:30:12 följande:
    Jag kallar det nog mer att ta ansvar,
    Och det är samma här. Det handlar inte om att somliga barn inte vill ta ansvar - de har helt enkelt inte samma struktur som andra barn och behöver hjälp med det. Att tex slippa släpa böcker fram och tillbaka till skolan.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Blogg skrev 2011-01-16 01:30:55 följande:
    Jag har bett lärarna att mejla mig vad läxorna är men fått väldigt fåordiga mejl som är likvärdiga med exemplet som står på tavlan. VAD som är själva läxan har barnen fått veta men har man barn som inte kan förmedla det eller inte förstått vad som är läxan blir det svårt.

    Svenska boken kan jag hämta men VAD är läxan?

    Mina barn är väldigt artiga och positiva och kan säga att dom förstått fast dom inte har det. Har bett lärarna att dubbelkolla så att barnen verkligen förstått.

    Mitt äldsta barn har lärare som varje dag tar sig tio minuter för att snabbt gå igenom dagen och förklara vad som förväntas och de tio minutrarna är guld värt.
    Be om ett extra förklarande läxmail för just ditt/dina barn. Jag brukar göra så till de elever som behöver det. Tex till en elev som har dyslexi och som behöver få extra instruktioner och specialanpassade läxor. Det borde du få utan att varje vecka maila och fråga efter det.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?