Inlägg från: Kajee |Visa alla inlägg
  • Kajee

    Varför är det uppdelat i skola och fritids?

    Jag tycker inte att fritids ska hantera läxorna om de ska hanteras från skolans sida. En fritidspedagog har en annan utbildning och en annan (kompletterande) funktion än vad en lärare har.

    Om jag får skryta lite så tycker jag att vi har ett bra system. Två dagar i veckan har vi frivillig läxläsning för eleverna. Det är en timme varje gång och det finns alltid tre lärare där. Det ska vara minst en från åk 1-3 och en från åk 4-5. Det här systemet har vi använt oss av i tre år nu. Min skola har ca 350 elever och det som förvånar oss är att det endast brukar vara ca 20-25 elever där. Man kan tycka att fler borde ta den här möjligheten till extra hjälp. Vi hjälper till både med läxor och extra studier om någon behöver komma ikapp eller behöver arbeta extra inom något område. Det är en otrolig resurs - ungefär 7 elever på en lärare! - och så dålig uppslutning. Men vi fortsätter med det här systemet, för vi tror på det.


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 00:52:01 följande:
    Kanske föräldrar faktiskt VILL vara delaktiga i skolarbetet och göra läxor med sina barn?

    Vi skulle aldrig låta våra vara kvar på läxläsning. De behöver ta det lugnt och leka och bara få vara barn efter skolans slut Att förlänga deras dagar skulle vi aldrig ens fundera på. 
    Plus att vi vill vara delaktig i barnens skolarbete och vill göra läxor med dom. 
    Och vi verkar inte vara ensamma om det

    Men tycker det är väldigt bra att det finns!
    Alla föräldrar är inte intresserade av det eller kan helt sonika inte. Då slipper barnen drabbas rent kunskapsmässigt.  
    Det är fullt möjligt. Och det är bra att det finns föräldrar som du. Men när vi på skolan vet att barn vars föräldrar INTE tar det ansvaret för läxläsningen inte tar tag i den här möjligheten. När barn som faktiskt behöver extra stöd INTE tar tag i den här möjligheten då tycker jag att det är tråkigt. Rent logiskt borde det vara fler som gick dit eftersom vi ser att många som behöver det inte gör det. Och att få hjälp med läxläsning en eller två timmar i veckan förstör knappast barnens möjligheter till lek efter skolan.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 01:03:43 följande:
    Då är det en annan sak.
    Med andra ord föräldrar som är fullständigt ointresserade av sitt barns lärande och framtid. Som prioriterar annat istället.
    Precis.
    Blogg skrev 2011-01-16 01:04:36 följande:
    Om du visste hur många möten vi suttit i med skolan, hur många telefonsamtal det blivit  på kvällstid till lärare och hur ofta barnen kommer hem utan läxböcker, utan att veta vad de har i läxa, utan att förstå vad de har i läxa.

    Och vi är inte ensamma om det....
    Vårt upplägg hade passat er perfekt!
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 01:04:56 följande:
    Men kunde aldrig tro att så många föräldrar är så ointresserade. Det låter ju som en väldigt hög procent.
    Nej det är det som är så otroligt förvånande. Och tråkigt. Sen kommer en del av dom till utvecklingssamtal och klagar över hur jobbigt det är att göra läxorna med barnen och att det är svårt att veta vad dom ska göra. Så kan det vara och jag förstår det, men när man då säger att de borde gå på läxläsningen så blir det svar man får "Ja just det - det har du rätt i!" Och sen kommer inte barnen dit i alla fall.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 01:14:14 följande:
    HUR kan man vara så fullständigt OINTRESSERAD av sina barn??

    Om jag visste med mig att mitt barn var så pass slarvig att läxorna inte kom med hem hade jag först och främst skapat en bättre dialog med läraren så JAG hade koll, samt dubbelkollat med barnen på läxdagarna att allt verkligen var med hem.

    Det gäller ju barnens framtid! Hur sjutton ska de kunna göra de mer viktiga läxorna under högstadiet/gymnasiet sen när föräldrarna redan förmedlat att läxor är oviktiga - något man prioriterar bort?
    Jo men det finns dom som gör det - men det är svårt att få ihop det där med läxorna ändå. Det behöver faktiskt inte handla om ointresse från föräldrarnas sida eller slarv och oorganisation från skolans sida. En del barn har lättare för det där - andra svårare.
    Men jag håller med dig. Många föräldrar tycker att det är enormt mycket viktigare att barnen går på tennis eller dans på de här dagarna än att de riskerar att inte nå målen. Fråga mig inte varför.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Blogg skrev 2011-01-16 01:19:35 följande:
    Nu är det sent och jag börjar bli trött och irriterad, ber om ursäkt för det.

    Det är som sagt så att jag har barn med diagnoser så jag pratar väl ur en annan synvinkel än er andra.
    Skrev mitt inlägg nr 36 innan jag läst det där och jag vill bara göra tillägget att jag förstår dig helt och fullt. Inte lätt att få ihop det för alla barn helt enkelt.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 01:23:51 följande:
    Ännu större anledning att etablera en bra dialog med läraren om barnet inte klarar av att ha ordningen själv.
    Fast det vore ännu bättre för de här barnen att ha läxstöd i skolan.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Starkast skrev 2011-01-16 01:26:19 följande:
    Låter som bakvänd prioritering.
    visst ska barnen ha aktiviteter, men i dagens samhälle finns det så enormt många att välja bland att det garanterat finns att hitta något barnen gillar - på dagar som passar. Barnens framtid borde vara prio 1 i det läget.
    Håller med dig fullständigt.
    Starkast skrev 2011-01-16 01:28:31 följande:
    Jag köper inte riktigt att de bara inte får ihop det. Det känns som en usel bortförklaring för att man inte orkar ta tag i det/vill göra annat.
    Ex. är det så himla viktigt idag med EGENTID för föräldrar. "Bara måste till gymmet 3kvällar i veckan!"
    Jo fast då tänkte jag nog mest på barn som har diagnoser och så. Det är itne helt lätt att få ihop det då. Det blir enklare för både barn och föräldrar om de kan få hjälp med det här i skolan då.
    Starkast skrev 2011-01-16 01:30:12 följande:
    Jag kallar det nog mer att ta ansvar,
    Och det är samma här. Det handlar inte om att somliga barn inte vill ta ansvar - de har helt enkelt inte samma struktur som andra barn och behöver hjälp med det. Att tex slippa släpa böcker fram och tillbaka till skolan.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Blogg skrev 2011-01-16 01:30:55 följande:
    Jag har bett lärarna att mejla mig vad läxorna är men fått väldigt fåordiga mejl som är likvärdiga med exemplet som står på tavlan. VAD som är själva läxan har barnen fått veta men har man barn som inte kan förmedla det eller inte förstått vad som är läxan blir det svårt.

    Svenska boken kan jag hämta men VAD är läxan?

    Mina barn är väldigt artiga och positiva och kan säga att dom förstått fast dom inte har det. Har bett lärarna att dubbelkolla så att barnen verkligen förstått.

    Mitt äldsta barn har lärare som varje dag tar sig tio minuter för att snabbt gå igenom dagen och förklara vad som förväntas och de tio minutrarna är guld värt.
    Be om ett extra förklarande läxmail för just ditt/dina barn. Jag brukar göra så till de elever som behöver det. Tex till en elev som har dyslexi och som behöver få extra instruktioner och specialanpassade läxor. Det borde du få utan att varje vecka maila och fråga efter det.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Varför är det uppdelat i skola och fritids?