BabyW skrev 2011-04-01 14:46:40 följande:
Ja, gumman, jag förstår precis!!! Jag är också ledsen, besviken, frustrerad och förbannad mellan varven här hemma... Vi har försökt i snart två år (med 2 MF dessutom) och man tappar tron mer och mer för varje misslyckande. Tron på att man någonsin ska få sin efterlängtade bebis.
Jag förstår precis vad du menar, med förståelse från dem som lyckas snabbt. Jag missunnar verkligen inte NÅGON att få ett plus så fort det bara går, men lite som du säger - de som inte behöver kämpa nån längre period utan lyckas jättesnabbt, kan inte sätta sig in i vår sits, på samma sätt som någon som blir besviken månad efter månad efter månad... Menar INTE att deras barn inte är efterlängtade på samma sätt som våra, för det är väl självklart att de är, men jag tror du förstår hur jag tänker...
Jag har en väninna, som i sin tur har en bekant, som gjort abort fyra eller fem gånger med motiveringen att "nej, nu vill vi inte ha barn, men det känns inte lönt att börja med p-piller och sånt, för rätt vad det är så vill vi kanske ha en liten"... Hör till saken att hon har tre barn med tre olika män och hennes nuvarande har två barn. Där tror jag (med risk för att bli halshuggen av någon nu), INTE att hon värdesätter "förmånen" att få bli gravid. För det är f-n inte en fråga om ATT få barn, utan snarare OM...
Men det är bara MIN åsikt!!
Jag förstår PRECIS hur du menar och håller med dig till fullo. Jag försöker tänka så, och gjorde det när vi kämpade för att få sonen också, att "ju längre man får kämpa, ju gladare blir man och ju mer efterlängtat är barnet". Som du sa, självklart är barnet MINST lika efterlängtat även för dem som lyckas direkt, men även dem som lyckats direkt, kan nog erkänna att barnet hade varit ÄNNU mer efterlängtat, om dem fått kämpa lite. Men jag skulle ändå ge nästan vad som helst för att få vara en av dem som lyckas direkt..
Visst blir man ledsen när man hör sådant som du berättade, om din väninnas bekanta? Blir så ledsen också när någon säger "det är bara att skaffa barn". Vad då BARA??!