BabyW skrev 2011-03-21 20:25:35 följande:
Det kallas diagnoser, för det går under "autismspektrumstörning" och klassas inte som en sjukdom utan ett milt förståndshandikapp.
Asperbergers är en blandning mellan diagnoserna högfungerande autism och ADHD. Hon har svårt att läsa av folks känslor, klä sina egna känslor i ord, samt att hon har mycket aggresioner att ge utlopp för när hon inte kan förklara vad hon känner. Sen är det en massa andra saker som påverkar henne, men personer med Aspergers är väldigt intelligenta, men har vissa områden som den intresserar sig speciellt för och då kan det mesta om sina specialområden, medan andra områden som intresse saknas för, bryr hon sig helt enkelt inte om. Personer (då framför allt barn/ungdomar) med denna diagnosen kan ibland framstå som burdusa, ohyfsade, nonchalanta och ouppfostrade...
Vi går hos BUP (Barn- och UngdomsPsyk) och får hjälp där, men som du säger - det tar lite tid för oss andra i familjen att anpassa oss och förstå. Både alla vi fyra föräldrar (vi två biologiska samt två bonusföräldrar), men framför allt för min son, som tyvärr ofta är måltavla för hennes utbrott. Detta här blir inte bättre på en gång, men det kan hjälpa både med beteendeterapi för henne, så att hon får lära sig sådan saker som vi andra har i oss naturligt, och sen finns det även medicinering om det behövs. Det blir säkert lättare att hantera med tiden...
Skönt att du är tillbaka igen!!!
Bia 80 skrev 2011-03-21 19:20:38 följande:
SoMa: Neeeej! Fy vad ledsen jag blev att läsa detta
Unna dig massa onyttigheter och var ledsen så får du snart mer kraft att frösöka igen *styrkekramar*
Jag är iaf hemma nu, tog ett gravtest direkt och det är starkare än innan vi åkte. Inga mer blödningar så jag tror faktiskt det gått bra.
Nu ska jag natta lillen som jag saknat ihjäl mig efter och sen läsa ikapp
Gud vad skönt att höra att du slutat blöda och att det är starkare!! Då är väl allt som det ska!!
Ok, ja det låter ju rätt jobbigt både för henne o för er. Men måste vara skönt att ha fått en diagnos på hennes beteende iaf?