• TinaM

Hemutredning nov 2010

Hej!
    Ska börja med hemutredning på torsdag, känner mig nervös, orolig, pirrig, förväntansfull, ja alla känslor och lite till....
    Någon annan där ute i samma situation? Erfarenheter? Tips? 

• Svar på tråden Hemutredning nov 2010
  • TinaM

Samma erfarenhet som dig Grace O angående det allmänna läkarintyget.... Usch, är ganska stressad över dessa förbannande läkarintygen.... Eller egentligen ganska stressad överhuvudtaget över allt just nu.... 

• fabbemam

Hej
    Jag kommer ihåg exakt vilken press, stress och ORO det var under utredningen. Vi hade som jag sagt tidigare otur med att det tog 2 år innan vi fick starta men sen gick det ju fort för oss också, drygt 2 månader från start till medgivande och då var sommarsemestern mitt i detta! Jag tyckte det var skitjobbigt och är glad att det gick så fort.

Som endel av er redan listat ut så menade jag att organisationen skickar flera familjers ansökningar på samma gång till ett land, ursäkta min otydlighet.

Tills den dagen man skickar ansökan till ett land får man stå i hur många länders och organisationers köer man vill här i Sverige  men när papprena skickas (eller egentligen börjar samlas) så har du valt och måste då pausa alla andra köer. Du får bara ha ansökan i ett land i taget!

Till gottelina vill jag säga att om ni har Kina som favvo land, passar deras krav och kan tänka er ett barn med SN så kan det gå JÄTTE fort efter att ni fått medgivande. Med jätte fort menar jag att ni (som vi troligen kommer att vara) kan vara hemma med barn inom ett halvår efter att ni fått medgivandet!!!

Jag håller tummarna för många possitiva beslut om medgivande redan under januari!

Fabbemam

• Hjärtat längtar
    TinaM skrev 2010-12-29 19:07:14 följande:
    Ja, verkligen! Vi startade i slutet av november och sen har vi träffats varje vecka och slutsamtalet är i januari. Våra utredare sa att de har låg arbetsbörda nu och att det gör att det går fortare. Jättebra! Nu kommer det väl ta lite tid ändå eftersom de med största sannolikhet ska skicka utredningen till rättsliga rådet först, vet faktiskt  inte hur lång tid det kommer att ta... men just nu känns det som om det får ta hur lång tid som helst BARA vi får ett godkännande.....
    När ska ni starta? 
    Skönt att det gått så fort! Hoppas verkligen ni kommer bli godkända! Men det tror jag!

Jag vet inte när vi kommer få starta, jag försökte ringa några ggr innan jul, men hon svarade inte.
    Jag hoppas att vi kommer igång till våren. Men vi har inte så bråttom, eftersom vi ändå inte kan få medgivande förrän jag fyller 25 i nov. Men jag vill verkligen att utredningen ska vara klar till nov så vi kan få medgivande så fort som möjligt! Glad
    Namaste72 skrev 2010-12-29 19:36:23 följande:
    Nej. Hon skrev att de skickade ansökningar i klump, vissa länder vill ha tex 10 ansökningar direkt på ett bräde. Tror Sydafrika jobbar så.
    Inga organisationer skickar samma akt till flera länder för att man inte ska riskera att bli utsedd som förälder till flera barn.
    Oj, vi har ju tänkt adoptera från SA, då gäller det att ha lite koll. Det verkar ju ha stått lite still i SA-kön ett tag nu.Rynkar på näsan
  • Namaste72

Greengal: Jag kan inte svära på att det funkar så i SA, men jag hörde att de skulle starta upp 15 familjer på en gång, och då låter det ju som om en stor lunta ska skickas iväg?

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Chimamanda

Jag pratade just med AC. Det verkar som om den där "massuppstarten" till SA var mer av en engångsgrej. De sa också att de inte regelmässigt skickar i klump, men att det kan bli så om många har fått barnbesked och det behöver fylllas på etc. Känner mig lite mindre orolig nu.

Jag har särskilda frågor kring ett land och väntar just nu på att den landexperten ska ringa upp mig.

• gottelina
    fabbemam skrev 2010-12-29 22:41:58 följande:
    Till gottelina vill jag säga att om ni har Kina som favvo land, passar deras krav och kan tänka er ett barn med SN så kan det gå JÄTTE fort efter att ni fått medgivande. Med jätte fort menar jag att ni (som vi troligen kommer att vara) kan vara hemma med barn inom ett halvår efter att ni fått medgivandet!!!

Jag håller tummarna för många possitiva beslut om medgivande redan under januari!

Fabbemam
    Jo visst passar vi deras krav och visst kan vi tänka oss SN. Min mans brorsbarn kommer från Kina och den yngsta har ett enklare SN så just därför är vi mycket inne på detta. Tänker att gemensam bakgrund i familjerna kan vara ngt positivt. Vi skulle ju kunna göra återresor tillsammans t ex. Jag har förstått att det kan gå mycket snabbt och just detta gör mig nästan lite stressad, fast bara liiiite... Flört Jag är ju inte purung och har väl ställt in mig på att bara kunna få ett barn men om det går undan tillräckligt så finns det en liten möjlighet till en nummer två också.

Hoppas ni kommer iväg snart och får hämta ert barn! Vi har ju följt två resor på ganska nära håll (Tack internet och skype) och längtar otroligt tills det blir vår tur...
  • Namaste72
    Chimamanda skrev 2010-12-30 10:19:55 följande:
    Jag pratade just med AC. Det verkar som om den där "massuppstarten" till SA var mer av en engångsgrej. De sa också att de inte regelmässigt skickar i klump, men att det kan bli så om många har fått barnbesked och det behöver fylllas på etc. Känner mig lite mindre orolig nu.

Jag har särskilda frågor kring ett land och väntar just nu på att den landexperten ska ringa upp mig.
    Blir lite trött på AC i det här ärendet...saken är väl den att det nästan varit helt stopp i SA sen i höstas? Men det är klart, 15 nya ansökningar på ett bräde á ca 50 000 kronor ger ju en rundhänt summa för AC. Oskyldig
  • Zabka
    Namaste72 skrev 2010-12-30 11:52:14 följande:
    Blir lite trött på AC i det här ärendet...saken är väl den att det nästan varit helt stopp i SA sen i höstas? Men det är klart, 15 nya ansökningar på ett bräde á ca 50 000 kronor ger ju en rundhänt summa för AC. Oskyldig
    Jag har ju stirrat på SA-kölistan till förbannelse under hela hösten och det har i princip inte hänt något alls (som tur är, annars hade vi ju inte hittat "rätt" )
  • Namaste72
    Zabka skrev 2010-12-30 12:21:24 följande:
    Jag har ju stirrat på SA-kölistan till förbannelse under hela hösten och det har i princip inte hänt något alls (som tur är, annars hade vi ju inte hittat "rätt" )
    Exakt. Men ett bra sätt för AC att cacha in lite pengar, runt 1 mille kanske? Eller vad betalar man när man startar upp i SA?
  • Chimamanda
    Namaste72 skrev 2010-12-30 11:52:14 följande:
    Ja, det är mer än vad jag vet... Som hon förklarade det hade de trott att det skulle lossna rejält, men att det nästan blev tvärtom.
Svar på tråden Hemutredning nov 2010