• TinaM

Hemutredning nov 2010

Hej!
    Ska börja med hemutredning på torsdag, känner mig nervös, orolig, pirrig, förväntansfull, ja alla känslor och lite till....
    Någon annan där ute i samma situation? Erfarenheter? Tips? 

• Svar på tråden Hemutredning nov 2010
  • TinaM

Ok,  vi ska på första mötet imorgon, så då kanske vi kan få en liten hint om utredningstiden....
    Hur länge stod ni i kö i BFA?  

• Namaste72

Kluran: Vad kul, då kanske vi följs åt igen Ni lär ju bli klara innan  oss hur som helst

Tina: Vi stod väl runt 2 år tror jag, eller var det tre? Då hade inte köerna vuxit som nu... idag är vi glada att vi ställt oss i kö hos flera, så vi kan samla tid för syskon.
    Vilka organisationer står ni hos?

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • TinaM

Hanya72: vi står i BFA, bara får man väl säga. Vi fick så bra bemötande där, vi ska se nu till årskiftet om vi ställer oss i någon mer, ev AC. Det var liksom en pengafråga förra året.... och nu är det ju snart årskifte.... Men det är en djungel det där med byråer. 

• gottelina
    felisa skrev 2010-11-24 13:00:26 följande:
    Vi har inte börjat med vår hemutredning än, har precias skickat in alla papper.. Men gottelina, menar du att man alltså tom får svara på frågor om sitt sexliv!? Det hade jag inte förväntat mig
    Ja alltså alla hemutredare gör olika men vi fick svara och kör de djupintevju enligt Kälvestensmetoden så ingår det frågor om sexlivet också och de kan var ganska konstigt ställda. Kanske lika bra att vara beredd. Det är ju inte så farligt egentligen. Man tar ett djupt andetag och tar sig igenom det helt enkelt för på andra sidan hägrar ju ett speciellt mål precis som ngn anna i tråden påpekade.
  • gottelina
    TinaM skrev 2010-11-24 20:25:12 följande:
    Gottelina: hur är magkänslan såhär långt? känns det bra?
    Ja dom har tom hintat att det ser bra ut. Nästa vecka ska vi få börja läsa det dom skrivit. Sen har jag ju ett aber som de väntade med att tala om tills mitt i intervjun.Rynkar på näsan Mitt BMI är för högt enligt socialstyrelsens rekomendationer så jag måste fixa ett nytt läkarintyg med lägre vikt på innan vår utredning kan gå upp i nämnden.

Nu lät det ju nästan som om jag letar efter nån skum läkare som säljer intyg. Flört Det jag menar är ju att jag tagit krafttag med vikten och ska så fort jag nått målet fixa ett nytt läkarintyg och sen kör vi...
  • TinaM

Gottelina: Så kul att det ser bra ut, härligt! Håller tummarna att vikten fortsätter neråt! Lycka till!

• gottelina
    TinaM skrev 2010-11-25 07:28:44 följande:
    Gottelina: Så kul att det ser bra ut, härligt! Håller tummarna att vikten fortsätter neråt! Lycka till!
    Tack!
  • Kluran
    Namaste72 skrev 2010-11-24 21:59:28 följande:
    Kluran: Vad kul, då kanske vi följs åt igen Ni lär ju bli klara innan  oss hur som helst
    Hanya - ja, det vore ju jättekul att följas åt denna gång också Glad. Jag återkommer när vi är i startgroparna, så får vi se hur långt ni har kommit då. Den här kommunen är inte så snabb den heller Flört.

Kram, kram!
  • Barnsugen
    gottelina skrev 2010-11-24 22:53:01 följande:
    Ja dom har tom hintat att det ser bra ut. Nästa vecka ska vi få börja läsa det dom skrivit. Sen har jag ju ett aber som de väntade med att tala om tills mitt i intervjun.Rynkar på näsan Mitt BMI är för högt enligt socialstyrelsens rekomendationer så jag måste fixa ett nytt läkarintyg med lägre vikt på innan vår utredning kan gå upp i nämnden.

Nu lät det ju nästan som om jag letar efter nån skum läkare som säljer intyg. Flört Det jag menar är ju att jag tagit krafttag med vikten och ska så fort jag nått målet fixa ett nytt läkarintyg och sen kör vi...
    Hej!
    Är inte igång med barnutredning utan håller på med IVF, men adoptionstankarna finns där i bakgrunden som en plan B. Eftersom jag läst i några trådar här om att vissa kommuner nu har BMI-gränser och min man har ett BMI långt över 30, vill jag sätta mig in i vad som gäller - om han ska gå ner kraftigt i vikt, är det ju bra att börja i god tid... Det vore så klart bra med viktnedgång även om det inte skulle krävas för adoption men det skulle ju sannerligen bättra på motivationen tror jag.
    Ringde min kommun idag och de hänvisade också till socialstyrelsens riktlinjer - men jag har läst på socialstyrelsens hemsida och tror att jag hittat rätt dokument  (SOSFS  2008:8 Socialstyrelsens allmänna råd om socialnämndens handläggning av ärenden om adoption) och där står INGET om BMI-gränser. Vet Gottelina eller någon annan mer?
  • gottelina
    Barnsugen skrev 2010-11-25 12:21:25 följande:
    Hej!
    Är inte igång med barnutredning utan håller på med IVF, men adoptionstankarna finns där i bakgrunden som en plan B. Eftersom jag läst i några trådar här om att vissa kommuner nu har BMI-gränser och min man har ett BMI långt över 30, vill jag sätta mig in i vad som gäller - om han ska gå ner kraftigt i vikt, är det ju bra att börja i god tid... Det vore så klart bra med viktnedgång även om det inte skulle krävas för adoption men det skulle ju sannerligen bättra på motivationen tror jag.
    Ringde min kommun idag och de hänvisade också till socialstyrelsens riktlinjer - men jag har läst på socialstyrelsens hemsida och tror att jag hittat rätt dokument  (SOSFS  2008:8 Socialstyrelsens allmänna råd om socialnämndens handläggning av ärenden om adoption) och där står INGET om BMI-gränser. Vet Gottelina eller någon annan mer?
    Då har du inte hittat rätt dokument för det står om BMI. Jag ska se om jag hittar det och så länkar jag. Jo det är all idé att börja i tid med vikten då det gäller både honom och henne vid adoption. Vid IVF är det ju bara hennes. Eller mest åtminstone. Jag återkommer...
Svar på tråden Hemutredning nov 2010