Min Vidar är född i vecka 28+3 den 18 oktober 2007. När han föddes vägde han 1355 gram och var 40 cm lång.
Det svåraste för mig har varit att våga vara hans mamma, att våga älska honom och våga tro att han kommer leva. Först nu förstår jag hur dåligt jag mått, hur ångesten levde sida vid sida med oss under så lång tid för att jag aldrig vågade tro att han skulle leva. I vårt fall handlar det mest om att vårt första barn kom och dog i vecka 21, när Vidar sedan kom var det så chockartat, jag trodde faktiskt att jag skulle få ha en normal graviditet, så det som hände oss först var det som gjorde allt så otroligt svårt att hantera.
Första natten opererades V, han hade fått pneumothorax på vänster sida. Det är något jag tänker på ofta, vi hade varit upp till neo efter förlossningen, men höll honom inte, eftersom de höll på sätta navelkateter och ta bilirubinprover. Vi bestämde att vi skulle sova ett par timmar och sedan komma tillbaka, det skulle ta någon timme innan de fått alla prover gjorda och allt justerat. Jag ångrar så mycket idag att jag inte stod på mig, att jag inte väntade tills jag fick hålla honom. Det skulle ta åtta dygn innan jag fick hålla honom. De där första dygnen opererades han ytterligare två gånger, dubbelsidig pneumothorax, respirator och högt ställd syrgas. På åttonde dagen, samma dag som vi höll honom, fick vi veta att han fått en blödning i hjärnan, i en ventrikel på höger sida.
Vi kom hem efter 63 dygns dygnetruntvård. Två dagar före julafton -07 fick vi vår första dagpermission, på julafton sov han hemma för första gången. Nu är han så stor så vi har kunnat prata om operationsärren, om att ibland är bebisar väldigt sjuka när de kommer ur mammans mage, så de måste bo i en varm "extramage" ett tag innan de får komma hem till sin mamma och pappa. Det är klart att vi får förklara på hans nivå när han sett bilder från sin neotid, men vi är öppna med hur det gick till när han kom till världen.
Jag känner så mycket skuldkänslor när jag tänker tillbaka, skuld för att jag inte kunde amma honom, för att jag inte kunde slåss mer för vår rätt, för att jag inte kunde älska honom helt och fullt i början. Jag var för rädd för att våga bli hans mamma, det tog lång tid innan jag kände den där totala kärleken.
Nyfödd:
Några veckor före treårsdagen: