Proletariatet skrev 2010-11-15 18:04:58 följande:
I övermorgon (onsdag) den 17 november är det Prematurdagen ,Prematurity Awareness Day, en dag som finns till för att öka medvetenheten om våra små kämpar och sätta fokus på för tidig födsel.
Kan vi inte låta den här tråden få göra en del av jobbet? Öka medvetenheten och förståelsen hos andra genom att dela med dig av just din, och din familjs historia. Det behöver absolut inte bara vara solskenshistorier, vi vet ju alla vilka risker som finns och de barnens liv behöver också i högsta grad belysas. Kanske du bara fick ett par timmar, dygn, veckor eller månader med ditt barn - berätta ändå, om du vill.
Med vänliga hälsningar, Futurum (på bilden min dotter Tyra, någon timme efter födseln i v.24+1)
Prematurdagen
Prematurbandet på Facebook
Pytteliten
Prematurbloggen
"Våga älska" på FacebookJag har inget prematurbarn men vill bara säga att ni är fantastiska och jag är så glad att det kan gå bra trots alla risker.
När jag låg på Neonatal med mitt första barn som fick en blodförlust så hade jag hur mycket bröstmjölk som helst. Det stod flaskvis med mjölk i kylen som jag inte visste var jag skulle göra av. Läkarna ville ge det till de prematura som inte fick modersmjölk och de sa att det kan vara avgörande för de allra minsta.
På grund av att jag har Diabetes Mellitus så sade Socialstyrelsen nej. Jag är kliniskt frisk i övrigt och insulin går
inte över i modersmjölken. Jag har fått två barn till sedan dess men tänker ofta på det. Överläkaren på neonatal tyckte att det var helt vansinnigt att jag inte kunde överlämna mjölken och ringde till Socialstyrelsen för att se om det finns undantagsregler. Jag har fortfarande massor mjölk och skulle kunna donera en hel del. Mitt tredje barn som är två månader är mer än belåten. Men bestämmelsen finns fortfarande och Socialstyrelsen kan inte svara på varför.
Det tycker jag är hemskt. Jag slänger överskottsmjölk när små behöver.