Prematurdagen 17/11 2010
är mamma till 2 prematurfödda killar, den ena lite mindre (ett gränsfall) och den andre lite mer.
Frodo är född 2002, i v 36+6 vikt 2080 g och längd 44 cm. Han föddes med akut snitt 2 efter sviktande fosterljud.
2 veckor på neonatal i Göteborg för att lära sig äta och växa.
Elias född 2009 i v 31+4, vikt 2150 g och 46 cm föddes även han med akut snitt efter en propp i ett blodkärl till min lever som gjorde att jag var jättesjuk. Vi var 5 veckor på neonatal i Göteborg. Först låg han i respirator, sen CPAP och sen syrgasgrimma. Han har solat, legat på värmemadrass och sondats. Sista veckan hade vi hemsjukvård och vi gick hem med sonden. Det är väldigt tufft mentalt att få barn prematurt. Först traumatiska förlossningar, sjuka barn och hela miljön på neo gör att i alla fall jag mådde väldigt dåligt. Vi var nöjda med neovistelsen trots att vi bara ville hem. Första resan till neo med första barnet kände jag att jag absolut inte ville tillbaka dit med fler barn. Därför kändes det jobbigt att hamna där även med barn nummer två där läget dessutom var värre.
Idag är barnen 8 år och snart 2 år. Stora sonen har asperger syndrom och ADHD, minsta sonen har förkylningsastma men annars är de friska barn som inte fått några särskilda men av att vara premturfödda.
ts: underbar bild på Tyra!!