Prematurdagen 17/11 2010
Lilla M kom till världen i v33+2, en ganska gammal prematur, han var dock väldigt undernärd och vägde bara 1450g. M har också en missbildning så han saknar i princip hela vänster arm. Det där med armen beror inte på att han är prematur utan det skedde redan i v5. Däremot kan avsaknaden av arm gjort att han snurrade in sig i 'navelsträngen och det är den där intrasslingen som troligen är orsaken till tillväxthämningen.
Ingen vet riktigt varför eller vad som gjorde oss så sjuka men han är förlöst med akut snitt pga hotande fosterdöd i samband med en kontroll av mitt stigande blodtryck.
Troligen så blev jag sjuk för att han var sjuk och inte tvärtom som är ganska vanligt i fallet med havandeskapsförgiftning.
Egentligen har vi klarat oss ganska bra men M är infektionskänslig, har blodbrist och refluxsjukdom vilket är de sviter vi känner pga prematuriteten.
Den allra jobbigaste tiden var innan han föddes då jag kände att han inte mådde bra men ingen riktigt ville lyssna på mig. Det där med att jag var stamgäst på sjukhuset har jag i efterhand fått cred för. Jag var en jobbig jävel men jag räddade också livet på mitt barn.
Vi överlevde men såren på insidan kommer ta lång tid att läka.