• mina12

Prematurdagen 17/11 2010

Vår Svea föddes i v.24+0 i januari 2009. 620gram & 31cm var det lilla knyttet som föddes vaginalt efter att vattnet gått i v.23+5. 2 kortisonsprutor hann vi som tur var få!

Det var en jobbig tid som följde på neo. 10v på IVA, innan neo gjorde ett undantag och lät oss flytta till familjevårdsrum trots att Svea fortfarande hade CPAP. De tyckte synd om oss som suttit på IVA så länge...

Neotiden var, som många av oss upplevt, en riktig bergochdalbana. Det tog över två månader innan vi började ana att vi antagligen skulle få med oss en levande dotter hem. Innan dess var allt väldigt skört.

8 dagar innan bf fick vi åka hem, med sjukvård. Hon hade då både sond och syrgas. Sonden kräktes hon upp efter 2v och därefter helammades hon. Syrgasen hade hon ett par månader efter hemkomst.

Maten har alltid varit hennes svaga punkt och hon är därför väldigt liten och tunn.

Nu är hon 22mån/18mån korr och har ganska nyligen lärt sig gå ordentligt. Maten fungerar ibland, ibland inte.... Hon väger ca 8,6kg och hon är 76,5cm.

Jag har kommit en bra bit på vägen i bearbetningen av vad som hänt, men många minnen är fortfarande fruktansvärt smärtsamma och de kommer jag säkert bära med mig hela livet.

Svar på tråden Prematurdagen 17/11 2010