Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Snowgirl - Jag tror den kärran är toppen! Det var den vi blev erbjudna att köpa rabatterat för nån vecka sedan när vår nuvarande pajade. Tills jag slog dom på fingrarna med konsumentköplagens reklamationsregler. Nu ska vi få en enkalre modell av SunBeen som ersättning för den trasiga, men jag tittade på just den modellen du länkade till. Schysst pris också.

• Mrs Firren
    Snowgirl skrev 2013-04-26 20:56:19 följande:
    Firren, Priset är rätt ok tycker jag Vad hände med den som gick sönder?

På den som pajade har aluminiumramen spruckit rakt av! Helmysko. Det finns en svetsning på ett ställe och precis bredvid svetsningen har ramen bara gått av. Jag har verkligen inte märkt nånting, utan det var Mr F som upptäckte det. Eftersom jag inte märkt att ramen gått sönder så jag tvivlar på att det har hänt pang bom, utan att det har varit en påfrestning under längre tid som gjort att den till slut inte hållt längre. Vilket är väldigt konstigt med tanke på att vi åkt på cykelbanor med en bebis i kärran större delen av tiden. Några enstaka gånger har jag åkt nedför en kant mycket försiktigt med tanke på att S suttit i men inte fasiken ska ramskrället gå av! Nu får vi en ny iaf, en enklare modell av SunBee:n än den du länkade till, men tydligen (enligt företaget) ska den vara bättre än den kärran vi har.
  • Mrs Firren

Limefrukt - Vad roligt och skönt att hon fattat vitsen! Din historia låter lik vår (Davids) i stora delar.

• Mrs Firren
    asap skrev 2013-04-27 19:55:52 följande:
    Någon som har tips på hur man kommer ihåg att fläckbehandla innan man kör plagget i maskin? Vi har både galltvål och vanish på en hylla i tvättstugan, men lik förbaskat går inte fläckarna bort i maskinen.
    Ehem...känner igen mej...Kanske kan bero på att galltvålen står i källaren bredvid tvättmaskinen medan tvättkorgarna finns på våning 1 och 2. Kanske dags att flytta den en våning up, nu när jag tänker efter. (Vilket jag tydligen inte gör så ofta.)
  • Mrs Firren
    Billabong skrev 2013-04-28 23:48:25 följande:
    Lime och Mrs Firren: Min G är ju också sen med att släppa blöjan. Men när vi var iväg nu feb-mars så hände äntligen stora framsteg och han har börjat kissa på toaletten. Han säger aldrig till själv och kan ibland protestera men de flesta gånger fungerar det.
    Däremot bajsar han i sin blöja, inte på toan. Och säger inte till efteråt. Är inte redo för att släppa blöjan dagtid än på fsk, men hemma kommer vi köra igång nu när det blir sommarlov och vi är hemma. Ev. testa lite innan också på helgerna.
    Så, nu är två av fyra pottor borta från våra badrum.    
    Vad skönt att det lossnat för honom! Det låter f  ö som om han kör exakt samma variant som D, med undantaget att D säger till både innan, under tiden och efter han bajsat.
    Gladhannapanna skrev 2013-04-29 09:01:25 följande:
    Mamma har lärt mig att frukt ska man ha kokande vatten på, choklad och blod ska ha kallt vatten.

Enkelt att komma ihåg! Jag vet iaf att vi kör kokande vatten på blåbärsfläckar. Och medan jag tänker på det ska jag gå och hämta galltvålen nu på direkten och ställa den på rätt våning så att den finns tillgänglig när nästa fruktfläck dyker upp.

• Mrs Firren
    asap skrev 2013-04-29 10:58:17 följande:
    Jemema - Grummes grönsåpa? Jag vet inte om det funkar, men det låter ju så på namnet.

Ok, en gång till då. Det här med fläckar. Hur gör ni när ni tar ut ett nytvättat plagg ur maskinen, ser att "oj då. Där var en fläck som inte gick bort i tvätten". Det är nämligen då jag fläckbehandlar. Alla tips med innebörden innan/före/direkt går förlorade på mig, tyvärr.

Piggley - Dina barn kanske inte mular munnen full med paprika och dreglar floder som mina gör.

Känns skönt att höra att vi är på samma nivå. Jag har i princip bara pejl på blåbär och rödvin.

Och nu inser jag att jag trots 15 vändor ner till källaren den senaste halvtimmen ändå glömde den där jäkla galltvålen. Jag gör ett nytt försök. *mutter mutter* 
  • Mrs Firren
    asap skrev 2013-04-29 20:30:55 följande:
    Firren - Jag tycker också det är skönt att inte du heller är någon fläck-maestro. Har du fått upp galltvålen från källarn än?

Galia - Åh, så irriterande!
    Nu så, nu står den i ett skåp i köket. Nu ska jag bara komma ihåg att den står där också, nästa gång det fläckas...
  • Mrs Firren
    Somnat skrev 2013-04-30 18:54:47 följande:
    Jemema:
    Det låter hemskt, men vi "höll fast" G. Vi låg nära och hade en arm över honom. Han blev lugn och gosade in sig då. Lite som man själv gör om man sover sked, liksom. Man får bara se till så att det inte blir för varmt.

Ni hittar nog något system som känns rätt för er när ni väl får tag på sängen.

Så gjorde vi också och har gjort i omgångar när D varit orolig/sprallig. D blev också lugn snabbt och somnade oftast på tre röda.
  • Mrs Firren

Ang säng så tänker jag så här. Ska man köpa en 90-säng så kan man lika gärna köpa en 120-säng. Ska man köpa en 120-säng så kan man lika gärna köpa en 140-säng... Vi köpte en 120-säng till D och vi har ångrat att vi inte köpte en större eftersom han har en tendens att snurra och lägga sig på bredden och någon av oss att sover hos D i princip varje natt. Mr F har sovit där sen S föddes, typ. Och det hade varit mycket skönare med en större säng. Men så klart beror allt på vad man har plats med och om man tänkt sova hos barnet. Hos oss får inte barnen sova i vår säng, utan vi går hellre till Ds säng (och framöver till Stellas).

• Mrs Firren

Ha ha, vad roligt att läsa om era sängerfarenheter.

Här delade vi kärleksfullt på en 90-säng de första tre åren.  

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13