Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Johlinn - Någon av Ds (ärvda) pepparkakskläder är egentligen en pyjamas (precis som Cilla säger), det tyckte jag var kanon! Just med tanke på att man kan använda dem igen.

Cilla - Hos oss skippade de förskolebilderna i år och jag tyckte det var ett bra beslut. Det är iaf inget jag saknar. 

• Mrs Firren

Idag har David premiäråkt skidor! Det gickså himla bra! Inte en sur min, inga utbrott utan bara glad och väldigt stolt. Det blev väl ett par hundra meter i spåret och på slutet fick han till och med igång lite riktigt glid. Åh, vad glad jag är!

Det lovar gott inför att han kommer att få skridskor i födelsedagspresent nästa vecka. Och så ska vi åka till kungsberget med honom efter nyår så att han ska få åka utför för första gången. Så himla roligt!  

• Mrs Firren

Chiqita - Det är möjligt att förkylningsblåsor kan se olika ut men jag har det ofta när jag är förkyld och jag har aldrig varit med om "en mängd" blåsor på tungan. För min och Davids del (han har ärvt mina gener på den fronten) så kommer det ofta en eller möjligtvis två blåsor i munnen vid förkylning. Den kan sitta på tungan eller tandköttet på utsidan av tandraden. Och jag är jäkligt glad att det oftast bara är en i taget som dyker upp, men det räcker å andra sidan för det gör jätteont att äta. Så jag har som sagt en annan erfarenhet av förkylningsblåsor men det är möjligt att de kan se olika ut. Hoppas att de försvinner snart så att A kan äta igen! David hade senaste omgången för ett par veckor sedan och då åt han nästan ingenting på en vecka för han hade "ont i munnen".

• Mrs Firren

David har också åkt skidor en gång i vinter med riktiga skidor med kabelbindning. Det gick hur bra som helst! Jag var superimpad. Jag hoppas vi kan komma iväg i helgen igen till riktiga spår så han får åka igen. Jag tror också på riktiga grejer och bra spår så att inte skidorna far kors och tvärs.

• Mrs Firren
    Piggley Wink skrev 2013-01-31 15:13:32 följande:
    mmmm, det är inte lätt att vara konsekvent men jag brukar tänka på vad min tränare säger (som hjälper mig med dressyrträningen med hästarna). Han säger att det är viktigare att vara konstruktiv än konsekvent. Alla situationer är inte lika och konsekvens kan sätta en i situationer där man "måste" ta en onödig konflikt. Då kan man istället fokusera på något annat och komma ett steg vidare i träningen...

Det tycker jag låter helvettigt, men så är jag ju precis som dej lösningsfokuserad. Lös problemet liksom. 
  • Mrs Firren
    Gladhannapanna skrev 2013-02-07 09:29:31 följande:
    Julia pratade om monster häromveckan, Agnes gjorde lika i samma ålder och då fick vi ngt som min pappa kallar "jum-jum-pulver" (farinsocker och salt) som man blandar ut i vatten och sprutar under sängen mm för det tål inte monster. Dessutom är ju monster rädda för grönt och hatar kramar så om man kramas så försvinner de också! Juste morfar vi har i familjen eller hur! Julias rum går i grönt och vi sprutade under sängen mm så nu är monstren borta!

Vad gulligt! Vilken tur att ni har en sån påhittig morfar.

Jag är också gräsligt mörkrädd och vill inte ha hus med källare framöver och vill helst bo i stan för då finns det lampor ute. David har alltid somnat i kolsvart rum fram till i somras, sen dess vill han somna med lampan tänd och så släcker vi den sen.

Apropå rädslor så har jag verkligen, verkligen ansträngt mig försökt vara avslappnad kring småkryp och framförallt spindlar. Det har gått bra och D har inga problem att peta på spindlar och hålla larver i handen. Men häromdagen vrålade jag högt när jag såg en monsterspindel i källaren, så nu vet han att inte mamma gillar såna djur och tyvärr sa han också att han ogillar dem. Synd, men jag har tyvärr en gräns som passerades där och jag kunde inte hålla mej.
  • Mrs Firren

Det är rätt intressant det där med fobier, speciellt hur en del faktiskt hindrar en i livet, främst sociala fobier. Jag har t.ex. haft jättesvårt för vissa situationer när jag varit tvungen att prata i telefon och har undvikit såna situationer. Vilket inte varit speciellt bra, framförallt i jobbet. Men nu har jag tränat bort det rätt bra så. Likaså med de andra rädslorna, det mesta går att träna bort själv med lite hederlig KBT.

Jag känner ett par stycken som har rätt rejäl bacillskräck och som jag tycker begränsar både sitt och barnens liv en hel del. Jag tror inte att de tänker så mycket själva på det men utifrån blir det tydligt.

Det där med mörkerrädsla har jag alltid kopplat till min vilda fantasi. Just fantasin har skapat en del problem för mig tidigare på olika sätt och jag har sagt att är det någon egenskap jag skulle vilja tona ner så är det fantasin. Samtidigt är den ju extremt rolig att ha. Dilemma.  

• Mrs Firren

En fråga. När slutar barn sova två gånger på dagen? Minns inte när D slutade. Hur har det varit hos er?

• Mrs Firren

Tack för svar! Även om alla barn är olika så skulle jag tro att min känsla att det är för tidigt att plocka bort en sovstund på dagen stämmer. Jag tycker egentligen Stella är för liten att bara sova en gång men samtidigt har jag känslan efter ett par dagars experimenterande att detta kommer vara nyckeln till att få henne att sova bättre (mer!) kvällar och nätter. Men vi får nog avvakta ett tag till, hon pallar inte förmiddagarna om jag skjuter på första vilan för mycket. Samtidigt har hon självmant sovit mycket mindre på eftermiddagarna nu ett par dagar. Ja ja, vi får se hur det blir framöver, vi har iaf börjat få bättre bukt på kvällar och nätter. Så pass att vi nu måste börja prata med varandra som vuxna. Vi har som glömt bort hur man gör när man konverserar om annat än praktiska detaljer.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13