Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Galia - Nä, inte heltid, men han kommer gå 25 h/v istället för de 15 h/v som man blir erbjuden. Det blir så att han kommer gå 5 h varje dag, istället för tre dagar per vecka.

• Mrs Firren

Lime - Vi har samma inställning till  blöjfrihet som Älgen. David är 3,5 nu och har precis börjat visa intresse för pottan. Däremot känner han själv när han ska kissa och bajsa och säger till innan, även om han fortfarande väljer blöjan 100 gggr av 100. Vi stressar inte utan tänker att det kommer framöver över, när han är redo. Vi erbjuder pottan/toan jämt men han sätter sig bara ibland och faktiskt kissar. Eftersom han har pejl på när han behöver kissa/bajsa så tror jag att det kommer gå relativt smärtfritt den dan han skippar blöjan helt.

• Mrs Firren
    Limefrukt skrev 2012-07-25 20:51:31 följande:
    Jag tror att Handelsbanken bara har hundar.
    Och där fattade jag verkligen ingenting. Trots att jag läste meningen tre gånger. 

Men när jag läste resten av inlägget så gick ljuset upp.  
  • Mrs Firren
    Limefrukt skrev 2012-07-26 09:41:34 följande:
    Men det är väl klart att banken har hundar, du kan ju inte räkna med att någon bank har PENGAR nu för tiden Flört

Ha ha, när det är klart.
  • Mrs Firren

Oj, smög sig in ett "r" för mycket där.

• Mrs Firren

Johlinn - Visst har ni resurs till E på fsk? Hur är kompetensen på den personen? Och hur aktivt "tränar" de på Es svagheter? Hur mycket kontakt har ni med den personen? Vi ska få en resurs på halvtid och en av pedagogerna sa att det fanns en person i området som redan jobbade halvtid som resurs. Jag är väldigt nyfiken på personens kompetens och hur de tänkt lägga upp arbetet/träningen/leken med David. Jag vill ju inte att det ska vara en person som bara "barnvaktar", utan det måste ju vara någon som antingen har utbildning eller erfarenhet av specialpedagogik.

• Mrs Firren

Johlinn - Vad skönt att höra att ni trivs med hans förskola och med personalen. Det låter ju kanon att det rör sig om en hel resursplats istället för "bara" en extra person.

• Mrs Firren

Glassgrisen - Kanon att det går så bra med potträningen! Vi skulle ta tag i det där nu på semestern men D tvärvägrar fortfarande pottan/toan. Men nu närmar vi oss snart en gräns för dels säger han till innan han ska bajsa/kissa ibland, dels har han börjat protestera vid blöjbytena. Mitt tålamod är på väg bort av den sista anledningen.

Samtidigt glömde vi den lilla detaljen "svärmor". Det är hennes hus vi är i nu och hon är här samtidigt, och hon gillar inte stök och att vi sprider ut oss eller vad man ska säga. Känns inte som läge att plocka bort blöjan och riskera olyckor både ute och inne. Samtidigt orkar jag inte med hennes synpunkter på potträningen, metoden eller olyckorna så då avstår jag hellre tills vi kommer hem. Svärmor är inte hela orsaken men en del, helt klart.

• Mrs Firren
    Jemema skrev 2012-08-16 21:12:07 följande:
    Namnar man strumpor? I så fall hur?

Jag skulle säga att det beror på om man är rädd om dem och inte vill att de försvinner. Vi köper PoPs ullstrumpor till D där varje par går på uppåt en hundring - de namnar jag. Jag syr fast dubbelvikt namnlapp uppe i mudden.

• Mrs Firren

Blomster - Vi har ju våran ståbräda i köket om du minns den, så om det låser sig med handtvättandet i badrummet brukar vi köra med: "Vill du tvätta händerna i badrummet eller i köket?" Då brukar det funkar om han får välja själv.

Annars instämmer jag helt med GHPs inlägg att "barnen inte alltid uppskattar när man är en god förälder". Mycket bra sagt!

Jag är f ö rätt bestämd av mig och även om jag väljer mina strider och är slapp på mycket så är jag benhård på vissa grejer. Jag brukar inte känna mig hemsk vid tvång utan ser det bara som att "Vissa saker måste man göra och de fajter mamma tar vinner hon". Ju argare David blir desto mer bestämd (men lugn) blir jag. 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13