• Älgen

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Sweetiepai, kul att se dig! Hoppas allt är bra. Ska maken vara hemma nu eller ska N på dagis?

Johlinn, tack för adressen. ska kolla upp det!

Angående presenter så älskar min son allt med bokstäver, fick magnetbokstäver som han numera leker med.

• Älgen

Nä Johlinn, inte helt lätt att veta men vilket tur för E att han har dig som ger honom tiden att få titta på allt "intressant"! Många föräldrar rusar ju bara fram utan att se allt intressanta i världen. Kul att rullstolen funkar så bra för E.

Vi var ute och cyklade idag, dvs. N sparkade sig fram på trehjulingen. Han stannar, tittar, backar och kör sen lite framåt. Så jobbigt när man har bråttom men har man tid, oj vad mycket man får se som man aldrig tänkt på.

Barba, kan bara hålla med dig occh de andra, dåligt av förskolan.
    Och förhållanden är jobbiga ibland, läser just nu Bitterfittan...

• Älgen

Vi har också fått trotset till vårt hus. Suck. Bajsmamma, dumma mamma osv. Känner att jag skulle vilja läsa lite om det, nån som har bra tips?

• Älgen

Skönt att höra om lyckade dagisinskolningar och hoppas att det även går bra för E. Fy för att få höra "inte dagis", förstår att det är jättejobbigt.

N började ny avd. idag med alla sina gamla kompisar, de är liksom uppflyttade nu och han har pratat om detta HELA sommaren. Sen när vi kom idag så ville han inte släppa mig... men efter en stund gick det bra och när han hämtades så var han så nöjd.
    Läste på FB att det imorgon ärett år sen han började dagis, tänk vilken ångest jag hade ikväll för ett år sen!

FIji, ska kolla upp bok med Alfven, bra förslag! Jag har annars mest tänkt i hennes banor när det är jobbigt, "två saker som alltid funkar inom barnuppfostran, mutor och hot, mutor kostar medans hot är gratis!"

• Älgen

Marge, att hitta på efter dagis? Jag brukar laga mat med N. Det tar lång tid och provsmakas mycket men det är kul!
    Kanske nåt museum? Badhus? Bio?

• Älgen

Fiji, vad glad jag blir att höra att det gick bra idag!
    Hoppas att Lyckligs E och ska känna sig mer hemma snart!

Johlinn, fy för lång hemfärd under protest. Min son har börjat tjura nu över allt och ibland tar jag vagnen när jag hämtar bara för att ha nånstans att trycka fast han (vilket inte lyckas för han slingrar sig ur och står som en stenstaty i alla fall). Suck. Är det inte "bara" trotsåldern som är här?
    N har i alla fall blivit Trotsas nu. Han gör dumma saker, tittar på oss och riktigt lyser i ögonen över hur vi ska reagera. Han vill inte duscha, han vill inte komma ut ur duschen, han vill inte äta, han vill äta osv. Jag blir galen och får sen skitdåligt samvete över hur arg jag blir.
    Ska läsa Trotsboken och se om jag blir nåt klokare.
    Sen däremellan är han världens finaste, sötaste och säger saker som "mamma, du är min bästa kompis", "älskar dig mamma" så man bara smälter!

• Älgen
    Stramalj skrev 2011-08-24 20:56:12 följande:
    De gånger du klagar Fiji så har du ju verkligen fogar för det! 

Förlåt. 

Jag har bott sex år för mycket i Göteborg. Jag kunde inte låta bli.

• Älgen
    Ela skrev 2011-08-24 21:49:13 följande:
    No way att han får en weekendväska i alla fall!

*gräsänka*

Vad ni är roliga idag!
  • Älgen

Jag hänger också på Fb mer (eftersom jag kan göra det från jobbet ) så om nån som är på fb inte har mig som vän - inboxa!

Jag är definitivt för en AW utan barn! Tjet, kan inte du föreslå lite datum i fikatråden?

Min dator är trasig så jag läser mest via makens dator och hinner inte kommentera så mycket, hoppas snart vara tillbaka i etern på riktigt!

• Älgen

Mrs F, det måste vara underbart! Man blir så lycklig när det går bra för barnen.

Jag har tagit till mig av era trots-tips (Pyttis bl a tror jag) och säger TACK. De har faktiskt hjälpt en del. Nu ger vi förvarning om vad som skall ske, ex. när du läst klart denna bok så ska vi borsta tänderna och oftast köper han då situationen.
    Sen försöker jag hålla honom på rätt sida blodsockret för annars klarar han inte av nåt.
    En annan grej som maken kom på är att vi ställer klockan, "om fem minuter när klockan ringer då borstar vi". Om n har gått med på det när klockan stäldes så har det faktiskt hänt att han själv knatat ut till badrummet när klockan ringt (även om vi inte varit i rummet)!
    Tycker lite synd om honom när han blir så arg/frustrerad, måste vara skitjobbigt.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13