• idjos

Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?

Jag är en heltids hemma mamma som väntar mitt andra barn som är beräknat nu i januari. Då det är så få hemma föräldrar nuförtiden så tänkte jag att man kanske kan samlas här.
    Nu menar jag oss hemma föräldrar som är hemma heltid och i flera år, alltså inte bara de dagar man får av försäkringskassan, men ALLA föräldralediga är självklart välkomna!

Vet ej om det finns någon tråd redan, men jag startar denna ändå...

Min tanke bakom tråden är precis som med alla andra trådar, att vi delar erfarenheter, ger varandra stöd och att vi har någonstans att fly när vi behöver prata med likasinnade.

Min tanke är inte att disskutera hurvidare man ska vara hemma med sina barn eller inte!!

Jag har en dotter född juni -09 och en ofödd som är beräknad den 25 januari -11...

Jag själv fyller 26 år nu i januari och jag har tänkt att vara hemma i flera år framåt med mina barn, då jag känner att dom är det viktigaste i mitt liv och jag vill ge dom all min tid, jag vill inte missa de här åren som aldrig kommer att återkomma.

Då det är så få som är hemma med sina barn så har jag inte så många att dela min vardag med och jag känner ibland att jag vill veta hur andra har det.

Någon som har lust att dela sin vardag med mig?

• Svar på tråden Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?
  • Zinara

Hoppar gärna in här jag med Bor i södra stockholm. Har varit hemma med min dotter i strax över två år nu och väntar tillökning i Februari. Har tänkt sätta dottern på 15h/veckan när hon blir tre men det är mer för att vänja henne vid större bullrigare grupper än det blir på öppna förskolan eller i kyrkan.

Nu åker vi bort imorgon ska åka till släkten i söderhamn och kommer inte hem förens efter jul. Det hindrar mig dock inte att sitta på FL då och då

• Humminggirl

Hej på er!

Jag skuttar in här också.

Vi bor i Landskrona i Skåne och jag är hemma med min dotter på 20 månader.

Mina FP-dagar har precis tagit slut och jag har anmält mig hos AF men jag gissar att jag kommer få vara hemma ett tag till. Jag har lillsyskon i magen som är beräknad till mitten av juni så vi får se om jag lyckas vara hemma tills dess eller om jag får hitta nåt tillfälligt jobb och låta maken vara hemma ett tag. Om vi kan pyssla ihop det så lillan får vara hemma så gör vi gärna det.

Jag har tänk mig vara hemma så länge jag kan och vi överlever ekonomiskt.

Ni som är hemma länge, har ni släppt tanken på SGI eller hur tänker ni om det? 

• CaCC
    Humminggirl skrev 2010-12-05 11:36:09 följande:
    Hej på er!

Jag skuttar in här också.

Vi bor i Landskrona i Skåne och jag är hemma med min dotter på 20 månader.

Mina FP-dagar har precis tagit slut och jag har anmält mig hos AF men jag gissar att jag kommer få vara hemma ett tag till. Jag har lillsyskon i magen som är beräknad till mitten av juni så vi får se om jag lyckas vara hemma tills dess eller om jag får hitta nåt tillfälligt jobb och låta maken vara hemma ett tag. Om vi kan pyssla ihop det så lillan får vara hemma så gör vi gärna det.

Jag har tänk mig vara hemma så länge jag kan och vi överlever ekonomiskt.

Ni som är hemma länge, har ni släppt tanken på SGI eller hur tänker ni om det? 
    Välkommen hit. Det är inte så aktivt här i tråden upptäckte jag idag. Jag har inte skrivit på evigheter.

Den ekonomiska biten för oss fungerar någorlunda just nu. Skyddade min SGI från 1-årsdagen i juni och till september ut. Nu har vi vårdnadsbidrag vilket "fryser" SGI, sen får vi en liten till i mars och då tar jag FP igen. Sen blir det väl samma som denna gången att skydda ett tag och sen vårdnadsbidrag. Sen vet jag inte. Vill inte tänka på det nu...
  • idjos

Nu ska dom ta bort vårdnadsbidraget i västerås :( Dom menar på att 3000 gör ingen skillnad ändå... strunt prat, mina 3000 är guld värda.

Blir så trött på att det ska vara så svårt att vara med sina barn, jag tänker på alla ensamstående föräldrar som inte har något val.

Nu ska vi förövrigt göra ett nytt försök att komma till badet med öppnaförskolan på onsdag, sist (för en månad sedan) så var vägen insnöad så vi kom ju ingen vart.
    Jag är ju höggravid nu och känner mig inte taggad att gå runt i bikini på badhuset, men jag vill så gärna bada med min dotter.

Synd att det inte är så aktivt här, men det kanske inte behövs, vi skriver när vi vill och om vad vi vill, man behöver inte känna sig tvingad att skriva varenda dag. Jag känner att det är skönt att tråden finns och att några samlas här och tar del av varandra när det finns något slags behov.

Ska vi berätta kort om oss själva genom att göra en lista så vi får en viss ordning på vilka som är här inne?

Jag kan börja så får ni mer än gärna kopiera och fylla på med era namn och vad ni vill berätta, hoppas ni vill fortsätta vara i tråden:

- (idjos) Ida heter jag, har en dotter, Faline 18 månader, en i magen BF 25/01-11, bor utanför västerås. Vill vara hemma så länge det bara går med mina barn.

• CaCC
    idjos skrev 2010-12-06 09:45:27 följande:
    Nu ska dom ta bort vårdnadsbidraget i västerås :( Dom menar på att 3000 gör ingen skillnad ändå... strunt prat, mina 3000 är guld värda.

Blir så trött på att det ska vara så svårt att vara med sina barn, jag tänker på alla ensamstående föräldrar som inte har något val.

Nu ska vi förövrigt göra ett nytt försök att komma till badet med öppnaförskolan på onsdag, sist (för en månad sedan) så var vägen insnöad så vi kom ju ingen vart.
    Jag är ju höggravid nu och känner mig inte taggad att gå runt i bikini på badhuset, men jag vill så gärna bada med min dotter.

Synd att det inte är så aktivt här, men det kanske inte behövs, vi skriver när vi vill och om vad vi vill, man behöver inte känna sig tvingad att skriva varenda dag. Jag känner att det är skönt att tråden finns och att några samlas här och tar del av varandra när det finns något slags behov.

Ska vi berätta kort om oss själva genom att göra en lista så vi får en viss ordning på vilka som är här inne?

Jag kan börja så får ni mer än gärna kopiera och fylla på med era namn och vad ni vill berätta, hoppas ni vill fortsätta vara i tråden:

- (idjos) Ida heter jag, har en dotter, Faline 18 månader, en i magen BF 25/01-11, bor utanför västerås. Vill vara hemma så länge det bara går med mina barn.
    Fy vad tråkigt att de ska ta bort vårdnadsbidraget. Vilka är det som regerar i Västerås politiskt? Här i Skövde är det blått, så jag tror och hoppas att vårdnadsbidraget kommer vara kvar här.

Är inte så aktiv i tråden för det är så mycket annat i mitt liv just nu. Mår psykiskt väldigt dåligt av daglig ångest och massor med tankar att slåss med. Så även om jag är inne här mer eller mindre varje dag så orkar jag inte alltid skriva. Men det är skönt att tråden finns.
  • CaCC

- (CaCC) Caroline heter jag och jag är 32 år. Har en dotter som är 18 månader och en liten i magen BF 30/3-11. Bor i Skövde. Hoppas kunna vara hemma med barnen så länge det bara går. Har ett eget företag som jag kommer köra igång igen lite längre fram när nästa barn är lite större. Kommer då kunna jobba hemifrån och förhoppningsvis kombinera det med att ha barnen hemma samtidigt.
  • CaCC

idjos - måste höra med dig som också har en dotter som är 18 månader. Hur är hon i sättet nu? Testar hon mycket? Svårt att somna på kvällen? osv.

• idjos
    CaCC skrev 2010-12-06 13:33:28 följande:
    idjos - måste höra med dig som också har en dotter som är 18 månader. Hur är hon i sättet nu? Testar hon mycket? Svårt att somna på kvällen? osv.
    Här i västerås så regerar de röda, men det var blått styre tills valet iår, så nu tar dom bort mina pengar :(

Jag är också inne här nästan varenda dag, men skriver inte jämt jag heller.. Vad jobbigt att du har det  tufft, skriv gärna av dig här om du vill eller privat till mig om du känner för det. Det är alltid skönare att lätta sitt hjärta.

Min dotter är också lite testande av sig, lite trotsig, ibland värre än dagen innan. Hon har inga problem att sova på kvällarna, men sova middag kan ibland vara omöjligt. Hon kan bli jätte arg om hon inte får som hon vill, men jag brukar bara låta henna vara, då slutar hon efter ett tag.
    Hon kan komma till mig och gråta och skriva, och jag hör ju att det inte är "allvars" skrik, utan mer fånigt skrik.
    Hon blir arg när exempelvis inte ett matlåds lock passar till en matlåda, fast det är uppenbart att locket är groteskt mycket större än själva lådan, men det kan hon bli jätte sur för och vara arg ganska länge på den där lådan.

Hur är din dotter?
  • CaCC

idjos - Rött styre, ja då förstår jag.

Ja det är jobbigt att må som jag mår med ångest var dag, graviditetshormoner som spelar över och en 18 månaders liten testfröken hemma. Emilia lär sig nya saker var dag och nu kan hon klättra upp på stolarna i köket och i vardagsrummet. Står upp på dem och VÄGRAR sätta sig ner, igår ramlade hon ner och slog bakhuvudet i, men inte lärde hon sig för det. Hon börjar ha en stark vilja och lägger sig på golvet och gnäller om hon inte vill göra något. Hon slår mig, drar i mitt hår, nyps och drar av mig mina glasögon, jag känner mig misshandlad. Hon vill ibland inte alls få på sig ny blöja och river av sig den. På kvällarna när hon ska sova gråter hon hysteriskt om vi lämnar henne innan hon somnat. Men hon får ligga i sin säng och vi ligger bredvid i en annan säng. Oftast får min man ta det för med mig jämte gråter hon ändå, lite mammig tror vi. Emellanåt så är hon väldigt klänging och gråter och skriker om vi inte tar upp henne vilket jag inte alltid gör. Sen kan hon långa stunder roa sig själv utan problem.

Svar på tråden Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?