• idjos

Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?

Jag är en heltids hemma mamma som väntar mitt andra barn som är beräknat nu i januari. Då det är så få hemma föräldrar nuförtiden så tänkte jag att man kanske kan samlas här.
    Nu menar jag oss hemma föräldrar som är hemma heltid och i flera år, alltså inte bara de dagar man får av försäkringskassan, men ALLA föräldralediga är självklart välkomna!

Vet ej om det finns någon tråd redan, men jag startar denna ändå...

Min tanke bakom tråden är precis som med alla andra trådar, att vi delar erfarenheter, ger varandra stöd och att vi har någonstans att fly när vi behöver prata med likasinnade.

Min tanke är inte att disskutera hurvidare man ska vara hemma med sina barn eller inte!!

Jag har en dotter född juni -09 och en ofödd som är beräknad den 25 januari -11...

Jag själv fyller 26 år nu i januari och jag har tänkt att vara hemma i flera år framåt med mina barn, då jag känner att dom är det viktigaste i mitt liv och jag vill ge dom all min tid, jag vill inte missa de här åren som aldrig kommer att återkomma.

Då det är så få som är hemma med sina barn så har jag inte så många att dela min vardag med och jag känner ibland att jag vill veta hur andra har det.

Någon som har lust att dela sin vardag med mig?

• Svar på tråden Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?
  • CaCC
    idjos skrev 2010-11-11 19:28:15 följande:
    Jag har ju bara varit hemmaförälder sen juni-09 och min dotter är nu 17 månader, det jag tycker är så synd är att på öppnaförskolan (vi bor i en by med ca 3-4000 pers) så börjar alla barn i min dotters ålder försvinna en och en. Så min dotter är näst äldst av alla barn där, den som är äldst är tre och är också hemma med sin mamma och sitt syskon som är lika gammal som min dotter.
    Dom flyttar nu härifrån och det kommer innebära att jag kommer bli ensam i byn som hemmaförälder, jätte jätte tråkigt känner jag.

hur har ni det där ni bor, har ni kompisar som är hemma med sina barn som är i liknande åldrar som era barn? Eller är det så få hos er också som det är där jag bor? det kan vara intressant att veta då jag är lite förvånad att vi bara är två här...
    Jag har inte koll på hur det ser ut här där vi bor. Har inte varit så mycket på Öppna förskolan ännu. Men jag har ingen kompis som är hemma som jag.
  • identitet

Jag är hemma med Alwin 3 år och Maja 1½ år (väntar syskon i mars 2011 också!). Jag pluggar visserligen lite och har eget företag (hästar) men inget som "inkräktar" på ett heltids-hemmaliv med barnen :) Kommer att fortsätta leva så här i många år till, tycker att vi har världens bästa liv! Bor utanför Katrineholm.

• Hemmaföräldern

Eller så flyttar ni över till en sida som är renodlat för hemmaföräldrar. Här har ju FL valt att lägga även föräldralediga eftersom de inte har en egen tråd.......

• frufri

Hej!

Jag är 25 år och bor i Linköping. Har varit hemmamamma sedan min dotter föddes i september 2009. Ska söka vårdnadsbidrag nu, som ju sträcker sig tills hon blir 3 år. Men jag planerar att vara hemma längre än så!!! :)
    Jag tycker det är jätte tråkigt att så få är hemma med sina barn längre än vad föräldraledigheten sträcker sig! Det är ju underbart att få så mycket tid med sitt/sina barn!!  Börjar oroa mig nu för vad man ska hitta på när alla kompisar på öppna förskolan försvinner... Även om det är upp till 5 år så är det ju väldigt få där som är över 2 år.
    Jag hoppas att dom ska ta fram nåt bättre än vårdnadbidraget, som KD snackade om. Föräldralön eller ett kraftigt skatteavdrag. Då blir vi kanske fler som är hemma :)

• idjos
    frufri skrev 2010-11-18 11:28:51 följande:
    Hej!

Jag är 25 år och bor i Linköping. Har varit hemmamamma sedan min dotter föddes i september 2009. Ska söka vårdnadsbidrag nu, som ju sträcker sig tills hon blir 3 år. Men jag planerar att vara hemma längre än så!!! :)
    Jag tycker det är jätte tråkigt att så få är hemma med sina barn längre än vad föräldraledigheten sträcker sig! Det är ju underbart att få så mycket tid med sitt/sina barn!!  Börjar oroa mig nu för vad man ska hitta på när alla kompisar på öppna förskolan försvinner... Även om det är upp till 5 år så är det ju väldigt få där som är över 2 år.
    Jag hoppas att dom ska ta fram nåt bättre än vårdnadbidraget, som KD snackade om. Föräldralön eller ett kraftigt skatteavdrag. Då blir vi kanske fler som är hemma :)
    Hej hej

vi får vårdnadsbidrag nu för våran dotter som är 17 månader, men nu kommer nummer två i januari och då får vi inte det bidraget längre. Men då stiger ju föräldrapenningen in.
    Jag tror också det skulle vara fler hemma med sina barn om man fick ett större ekonomiskt stöd, alla klarar sig inte på en lön, så är det bara.

Jag har också lite skräck nu när det försvinner barn efter barn ifrån öppnaförskolan, ett alternativ sen när dom blir runt tre år och är i ett stort behov att leka med andra barn är att ha dom på dagis ca 3 timmar/dagen
    3ggr/veckan, som en "lekstund". Men vi får s hur det artar sig här hos oss. Vi är dom enda i min by som är hemma med barnen, trökigt kan jag tycka och samtidigt konstigt att inte fler väljer det.

Hittils så klarar vi oss fint :D
  • CaCC

Jag hoppas verkligen att vårdnadsbidraget kommer bli mer utvecklat. Det borde gå att få längre tid än till 3 års ålder. Jag menar det kostar ju ca 12000 kronor per barn och månad för en dagisplats för kommunen, om man då väljer att ha sitt barn hemma så kan väl det vara i alla fall 6000 kronor i vårdnadsbidrag.

Hur många dagar i veckan är era öppna förskolor öppna?

• idjos

Våran öppnaförskola är öppen mån 12-16 tis 10-14 ons 10-15.  Men som sagt så är nästan min dotter den äldsta där, och hon är 17 mån :(

Ja dom borde höja vårdnadsbidraget, det är nästan skamligt att man får 3000 /månaden. Det är inte meningen att man ska ta hand om sina egna barn i dagens samhälle, men andras barn får man betalt att ta hand om.

Imorgon ska jag sitta på julmarknad och sälja bröd och kakor, så min dotter är idag och imorgon hos sin farmor. Så får vi föräldrar en ensam dag och kväll, men gud vad jag saknar henne, direkt jag åkte ifrån min svärmor så ville jag hämta henne igen. Det är så tomt och tyst utan henne här hemma, men jag behöver baka en del.

• CaCC
    idjos skrev 2010-11-19 14:00:35 följande:
    Våran öppnaförskola är öppen mån 12-16 tis 10-14 ons 10-15.  Men som sagt så är nästan min dotter den äldsta där, och hon är 17 mån :(

Ja dom borde höja vårdnadsbidraget, det är nästan skamligt att man får 3000 /månaden. Det är inte meningen att man ska ta hand om sina egna barn i dagens samhälle, men andras barn får man betalt att ta hand om.

Imorgon ska jag sitta på julmarknad och sälja bröd och kakor, så min dotter är idag och imorgon hos sin farmor. Så får vi föräldrar en ensam dag och kväll, men gud vad jag saknar henne, direkt jag åkte ifrån min svärmor så ville jag hämta henne igen. Det är så tomt och tyst utan henne här hemma, men jag behöver baka en del.
    Vad tomt det måste vara. Har svårt att föreställa mig att inte ha små fötter som tassar omkring här hemma. Nu ligger Emilia och sover så det rä ju tyst, men vet ju ändå att hon snart är vaken igen. Då blir det full fart, hon är inne i en sån där rolig period där allt ska kastas och så bara skrattar hon när man säger till henne.
Svar på tråden Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?