• idjos

Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?

Jag är en heltids hemma mamma som väntar mitt andra barn som är beräknat nu i januari. Då det är så få hemma föräldrar nuförtiden så tänkte jag att man kanske kan samlas här.
    Nu menar jag oss hemma föräldrar som är hemma heltid och i flera år, alltså inte bara de dagar man får av försäkringskassan, men ALLA föräldralediga är självklart välkomna!

Vet ej om det finns någon tråd redan, men jag startar denna ändå...

Min tanke bakom tråden är precis som med alla andra trådar, att vi delar erfarenheter, ger varandra stöd och att vi har någonstans att fly när vi behöver prata med likasinnade.

Min tanke är inte att disskutera hurvidare man ska vara hemma med sina barn eller inte!!

Jag har en dotter född juni -09 och en ofödd som är beräknad den 25 januari -11...

Jag själv fyller 26 år nu i januari och jag har tänkt att vara hemma i flera år framåt med mina barn, då jag känner att dom är det viktigaste i mitt liv och jag vill ge dom all min tid, jag vill inte missa de här åren som aldrig kommer att återkomma.

Då det är så få som är hemma med sina barn så har jag inte så många att dela min vardag med och jag känner ibland att jag vill veta hur andra har det.

Någon som har lust att dela sin vardag med mig?

• Svar på tråden Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?
  • idjos

Åh vad skoj att vi verkar vara några stycken...

Vi bor i västerås och här har det snöa extremt mycket under natten och det håller fortfarande på, så snart ska man ut och skotta fram bilen för vi ska åka med öppnaförskolan till ett badhus och bada :D
    Lite halv jobbigt då bilen är helt försvunnen under snön och jag är gravid i vecka 30... men vad gör man inte för att komma till badhuset  Flört

Jag har längtat till den här dagen, en heldag med bad och matsäck, åh vad min 17 månaders dotter Faline älskar att bada. Hoppas bara vi kommer fram i vädret, lite läskigt tycker jag med all snö på vägarna och det är säkert en hel drös som kör utan vinter däck..

wish me luck Flört

• idjos

Det blev inget badhus för oss, vi bor i en by och vägen vi åker till badhuset hade snöat igen, så vi fick spendera dagen på öppnaförskolan, men vi tog pulkan dit ;)

Vi har gått på babysim sen Faline var tre månader, tills hon var ett år, så vi har varit mycket på badhuset, hon älskar det och det var synd det inte blev något, men vi ska ta ett nytt tag och försöka oss dit den 8 december istället och hoppas på bättre framkomlighet ;)

halley och cacc: Jag rekomenderar verkligen att åka och bada med era barn, det är sååå mysigt och kul,jag tyckte också det var läskigt första gången, men jag hade min karl med mig så det kändes mycket tryggare. Nu är vi dock rutinerade ;)

• idjos

Jag har ju bara varit hemmaförälder sen juni-09 och min dotter är nu 17 månader, det jag tycker är så synd är att på öppnaförskolan (vi bor i en by med ca 3-4000 pers) så börjar alla barn i min dotters ålder försvinna en och en. Så min dotter är näst äldst av alla barn där, den som är äldst är tre och är också hemma med sin mamma och sitt syskon som är lika gammal som min dotter.
    Dom flyttar nu härifrån och det kommer innebära att jag kommer bli ensam i byn som hemmaförälder, jätte jätte tråkigt känner jag.

hur har ni det där ni bor, har ni kompisar som är hemma med sina barn som är i liknande åldrar som era barn? Eller är det så få hos er också som det är där jag bor? det kan vara intressant att veta då jag är lite förvånad att vi bara är två här...

• idjos

Vad finns det som man kan göra med sina barn, som det här med barntimmar på kyrkan som storstalis skrev, barngymnastik vet jag att dom har här, det ska jag ta min dotter på när det är dags.

Jag är ganska oerfaren när det gäller "aktiviteter" för barn, vi gick på babysim tre kurser, men sen finns det inget mer förren hon är runt 3-4 år. När kan man börja med barngymnastik? Som en rolig grej och inte som ett träningspass alltså Flört

• idjos
    frufri skrev 2010-11-18 11:28:51 följande:
    Hej!

Jag är 25 år och bor i Linköping. Har varit hemmamamma sedan min dotter föddes i september 2009. Ska söka vårdnadsbidrag nu, som ju sträcker sig tills hon blir 3 år. Men jag planerar att vara hemma längre än så!!! :)
    Jag tycker det är jätte tråkigt att så få är hemma med sina barn längre än vad föräldraledigheten sträcker sig! Det är ju underbart att få så mycket tid med sitt/sina barn!!  Börjar oroa mig nu för vad man ska hitta på när alla kompisar på öppna förskolan försvinner... Även om det är upp till 5 år så är det ju väldigt få där som är över 2 år.
    Jag hoppas att dom ska ta fram nåt bättre än vårdnadbidraget, som KD snackade om. Föräldralön eller ett kraftigt skatteavdrag. Då blir vi kanske fler som är hemma :)
    Hej hej

vi får vårdnadsbidrag nu för våran dotter som är 17 månader, men nu kommer nummer två i januari och då får vi inte det bidraget längre. Men då stiger ju föräldrapenningen in.
    Jag tror också det skulle vara fler hemma med sina barn om man fick ett större ekonomiskt stöd, alla klarar sig inte på en lön, så är det bara.

Jag har också lite skräck nu när det försvinner barn efter barn ifrån öppnaförskolan, ett alternativ sen när dom blir runt tre år och är i ett stort behov att leka med andra barn är att ha dom på dagis ca 3 timmar/dagen
    3ggr/veckan, som en "lekstund". Men vi får s hur det artar sig här hos oss. Vi är dom enda i min by som är hemma med barnen, trökigt kan jag tycka och samtidigt konstigt att inte fler väljer det.

Hittils så klarar vi oss fint :D
  • idjos

Våran öppnaförskola är öppen mån 12-16 tis 10-14 ons 10-15.  Men som sagt så är nästan min dotter den äldsta där, och hon är 17 mån :(

Ja dom borde höja vårdnadsbidraget, det är nästan skamligt att man får 3000 /månaden. Det är inte meningen att man ska ta hand om sina egna barn i dagens samhälle, men andras barn får man betalt att ta hand om.

Imorgon ska jag sitta på julmarknad och sälja bröd och kakor, så min dotter är idag och imorgon hos sin farmor. Så får vi föräldrar en ensam dag och kväll, men gud vad jag saknar henne, direkt jag åkte ifrån min svärmor så ville jag hämta henne igen. Det är så tomt och tyst utan henne här hemma, men jag behöver baka en del.

• idjos

Nu ska dom ta bort vårdnadsbidraget i västerås :( Dom menar på att 3000 gör ingen skillnad ändå... strunt prat, mina 3000 är guld värda.

Blir så trött på att det ska vara så svårt att vara med sina barn, jag tänker på alla ensamstående föräldrar som inte har något val.

Nu ska vi förövrigt göra ett nytt försök att komma till badet med öppnaförskolan på onsdag, sist (för en månad sedan) så var vägen insnöad så vi kom ju ingen vart.
    Jag är ju höggravid nu och känner mig inte taggad att gå runt i bikini på badhuset, men jag vill så gärna bada med min dotter.

Synd att det inte är så aktivt här, men det kanske inte behövs, vi skriver när vi vill och om vad vi vill, man behöver inte känna sig tvingad att skriva varenda dag. Jag känner att det är skönt att tråden finns och att några samlas här och tar del av varandra när det finns något slags behov.

Ska vi berätta kort om oss själva genom att göra en lista så vi får en viss ordning på vilka som är här inne?

Jag kan börja så får ni mer än gärna kopiera och fylla på med era namn och vad ni vill berätta, hoppas ni vill fortsätta vara i tråden:

- (idjos) Ida heter jag, har en dotter, Faline 18 månader, en i magen BF 25/01-11, bor utanför västerås. Vill vara hemma så länge det bara går med mina barn.

• idjos
    CaCC skrev 2010-12-06 13:33:28 följande:
    idjos - måste höra med dig som också har en dotter som är 18 månader. Hur är hon i sättet nu? Testar hon mycket? Svårt att somna på kvällen? osv.
    Här i västerås så regerar de röda, men det var blått styre tills valet iår, så nu tar dom bort mina pengar :(

Jag är också inne här nästan varenda dag, men skriver inte jämt jag heller.. Vad jobbigt att du har det  tufft, skriv gärna av dig här om du vill eller privat till mig om du känner för det. Det är alltid skönare att lätta sitt hjärta.

Min dotter är också lite testande av sig, lite trotsig, ibland värre än dagen innan. Hon har inga problem att sova på kvällarna, men sova middag kan ibland vara omöjligt. Hon kan bli jätte arg om hon inte får som hon vill, men jag brukar bara låta henna vara, då slutar hon efter ett tag.
    Hon kan komma till mig och gråta och skriva, och jag hör ju att det inte är "allvars" skrik, utan mer fånigt skrik.
    Hon blir arg när exempelvis inte ett matlåds lock passar till en matlåda, fast det är uppenbart att locket är groteskt mycket större än själva lådan, men det kan hon bli jätte sur för och vara arg ganska länge på den där lådan.

Hur är din dotter?
  • idjos

CaCC--

Oj ja nog verkar hon vara lite trotsig allt din dotter, och sen ha ångest på det. Jag led av kraftig ångest i många år så jag vet exakt vad du pratar om, nu har jag dock inte varit gravid samtidigt eller haft en ´trotsig dotter under tiden, men jag kan tänka mig att det måste vara psykist påfrestande.
    Men vad jag förstår så brukar den här "förtids" trotsen gå över, sen kommer den tillbaka om ett år ca... Fast det är nog väldigt olika, från barn till barn.

Min dotter är inte lika, men hon kan hon med. Det här med att drämma till en i ansiktet gör hon gärna om hon är på det humöret, även drar ner mat och mugg på golvet när hon tröttnat på att sitta i sin stol.
    Hon klättrar dock inte tack och lov, bara upp i soffan, men hon är ganska liten i sin kropp så det kommer väl snart förstår jag. Hon är även ganska försiktig av sig, det verkar ligga i hennes personlighet, hon slår sig aldrig och gör väldigt sällan illa sig. självklart har det hänt, men hon är försiktig.

Vad ska man göra?! Jag försöker stå ut och tänker att det går över. Det är en tjej på öf här där jag bor som har en son som är helt omöjlig, (tycker hon själv alltså) han slåss och rivs, skriker och är som en mask när hon ska klä han eller byta blöja. Hon tittar i kors kan jag lova. Han slår även andras barn, och hon är väldigt stressad som person och jag ser att hon är väldigt trött och sliten.

Hur är det när din man kommer hem? Kan du slänga dig i ett bad och bara få vara du ett tag eller hur har ni det där hemma?
    Här går min karl och lägger sig och sover direkt han kommer hem, men bara om våran dotter också sover. Den här tiden tillexempel, nu sover hon och karln kommer hem om ca 30 min och jag håller på att baka bröd, tvättar och passar på att sitta vid datorn (mitt intresse).
    För det här med ångest är inte kul alls :( får du någon hjälp för den, jag hade en kurator som blev inkopplad och det var det bästa jag gjort, hade jag inte börjat gå hos henne så hade jag inte haft det liv jag har idag kan jag säga, det är som natt och dag. Men då gick jag hos henne i 1 ½ år/1-2 ggr i veckan, sen var jag fri från mediciner och min ångest. Jag trodde jag alltid skulle få leva med den...

Kram

Svar på tråden Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?