• Frazze

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Hej allihopa! Nu är han äntligen här vår lille prins Han kom 38+0 då den 27/8 kl 12.26. Han var/är 51 cm lång och vägde 3340gr. Han är verkligen så perfekt och jag älskar han så mycket så det gör ont. Vi har haft en tuff start, men nu är vi äntligen hemma!

Jag förlorade mycket mycket blod då min livmoder inte drog ihop sig, så nästan 1.5 liter blod försvann. Det gjorde att mjölken inte rann till lika snabbt som det borde. Lillprinsen gick ner mer än 10% av sin födelsevikt på 2 dagar och blev gul, så han fick sola i 24 timmar. Då upptäckte jag att jag faktiskt inte mår så bra. Har hög feber och frossar och svettas om vartannat. Ett HB på 72 och en infektion på 169 som ska vara under 5.1. Så jag blev satt på antibiotika. Sen hittade de en bit moderkaka kvar i livmodern som de fick skrapa bort. Ja tuff start, men nu är vi hemma och min son är alldeles perfekt. Kram på er!

• Frazze
    mininiss skrev 2016-09-20 11:52:25 följande:

Hej på er !

Är det okej om jag hoppar in här?

jag fick veta att jag har en aning låg äggstocksreserv

Och allt de här nytt för mig så till min fråga vad menar man med en aning låg äggstocksreserv betyder det jag inte kan få barn :( snälla någon som vet

Hej mininiss! Tyvärr är denna tråden rätt så död nu för tiden, men eftersom att jag kollar ibland så kan ju jag svara det lilla jag vet. Jag hade en äggreserv på 0.2 år 2013 och blev ordinerad ivf. Det betyder alltså att dina ägg håller på att ta slut och att du har hamnat i förstadiet till klimakteriet. Men bara för att det är lågt så behöver det absolut inte betyda att du inga barn kan få. Vad låg det på? Jag hade ingen ägglossning tydligen och efter att jag kört mina 3 försök med ivf så sökte jag alternativa vägar. Fick tips om ett ställe i Sthlm som heter Hormonelle! Jag kom in 1a dec förra året och läkaren där sa att jag skulle vara gravid inom 3 månader med hans behandling. Den trodde ju jag på, NOT! 2 veckor senare så var jag gravid ???? Nu sitter jag här med världens finaste lilla kille intill mig och kan gortfarande inte begripa att jag ens vart gravid! Så även om ditt amh är lågt, så är det inte slutet, men vänta inte för länge bara. Lycka till! Kram
  • Frazze
    mininiss skrev 2016-09-20 13:03:52 följande:

Hej :)

Åhh va kul att höra :) de står inte i brevet men bara en aning låg äggstocksreserv stog det i brevet så jag vet inte hur lågt :( jag är bara 26 år så jag är nära klimakteriet menar du:(

Det beror ju på hur lågt ditt amh är? Kolla upp det direkt! För din egen skull så måste du ju få veta just HUR lågt det är. Det är tyvärr många som har lågt amh som är yngre än dig! Men ja det betyder att du kommer hamna i klimakteriet tidigare än en som ligger på normalvärde. Men det är ju inte kört för dig att få barn. Ju yngre du är när du får reda på detta ju bättre. Dina ägg är ju fortfarande av bra kvalitet även om de är färre än hos en tjej som har normalvärde. Är du i ett förhållande och är redo att skaffa barn, så vänta inte för länge. Jag fick min dom när jag var 35år och blev gravid naturligt när jag var nästan 38år. Lyckades jag på ett amh på mindre än 0.2 så kommer du att lyckas. Kram
  • Frazze

Ett stort lycka till med ivfen! Det kommer att gå bra ska du se! Skriv gärna och berätta hur det går! Kram

• Frazze
    Kezza skrev 2016-09-21 10:21:38 följande:

Hej. Jag hoppar in här också även om tråden är "död" :)

Jag är 35 år och håller just nu på med min första ivf-behandling (kör långa protokollet) och mina värden ser ut som följande: FSH 15, LH 9, TSH 2,4, AMH 4,5. När jag googlar lite tolkar jag det som att mina chanser att bli gravid och födda ett levande barn inte är så stora.

Detta tråkiga "besked" är ju inte precis vad jag behöver just nu när jag ska försöka tänka positivt...

Finns det någon här som kan ge mig lite hopp? :)

Hej Kezza! Jag är lita smått dålig på vad alla prover ska ligga på, men jag tycker inte att det ser så illa ut och om ditt Amh är 4,5 så borde du ju absolut inte ha några problem att få fram ägg!!!! Jag har/hade 0.2 och lyckades den naturliga vägen till sist. Jag tror inte du ska googla och stressa upp dig över sånt utan fråga istället din läkare el gynekolog om vad de säger. Om jag minns rätt (var ju ett tag sen jag var inne i dessa prover och provresultat nu ) så tycker jag att dina ptovresultat ser rätt så fantastiska ut. TSH kan man ju sänka och jag har för mig att det helst inte ska vara över 2.0, men åter igen så är jag inte säker. Jag kan säga att när jag var hos Sverker på Hormonelle så sa han att alla dessa tester inte stämmer ändå. Jag måste säga att det faktiskt är värt 2800kr för att träffa honom och få behandling från honom om inget annat så i förebyggande syfte inför ivf försök.

Som sagt! Jag tycker att dina provsvar ser jättebra ut! Så du borde absolut inte vara orolig. FSH ska inte vara över 20 tror jag så ditt ligger ju helt toppen. Du kommer att lyckas ska du se försök bara att slappna av och inte oroa dig. Men om jag vore du så skulle jag hellre testa korta protokollet. Känns mer som att man är i fas med sin egen cykel då. Kram
  • Frazze
    mamma till L skrev 2016-09-26 20:46:45 följande:

Hej. Så mkt frågor som snurrar och läser här i tråden och de dyker bara upp fler frågor. Fick veta idag att mina äggreserven inte var så bra

Hon förklarade det som att jag skulle komma i klimakteriet några år tidigare än planerat. Men är ivf ändå lösningen för mig nu? Har blivit gravid en gång men fick tyvärr missfall.

Hur lågt var ditt amh? Vi är flera här i tråden som lyckats den naturliga vägen fastän vi haft lågt amh. Mitt låg på 0.2 för 3 år sen. Nu vet jag inte vad det ligger på, men jag fick en liten kille för 4 veckor sen och han kom till den naturliga vägen med lite hjälp av östrogenplåster och progesteronkräm ???? Ge inte upp utan fortsätt att försöka som vanligt. Slappnar du av så kan det mycket väl hända att du blir gravid på egen hand. Spara ivf till sista utvägen! Stort lycka till nu med the baby making ????
  • Frazze
    karro 2014 skrev 2016-10-12 16:10:31 följande:

Hej tjejer...

Jag o sambon var ju på läkarbesök ang min en aning låga äggreserv för min ålder. Pratade då ang syskonförsök och när vi ville starta behandlingen (ivf). Vi kom då fram till att vi skulle försöka ett litet tag själva, från december månad och några månader fram.

Men gissa vad, undrade vart mensen tagit vägen förra tisdagen, väntade två dagar till o ingen mens.. Tog ett test, o ja jag är gravid igen... Vi är så lyckliga, men oron finns där... Haft 1missfall i v5 och ett MA i v11... Nu får ni hålla alla tummar o tår att detta går vägen, att vår lilla flicka får ett syskon:)))

Men ÅÅÅH GRATTIS!!!!! Jag lovar att jag ska hålla alla tummar och tår jag kan!

Jag blev ju oxå spontangravid förra året efter så många år och ivf, äd ja hela köret. Nu sitter jag här intill min underbara lilla kille. Jag hoppas verkligen att det händer igen när vi är redo för nästa.

Hoppas nu att det går hela vägen för er! Lycka till!
  • Frazze
    karro 2014 skrev 2016-10-12 16:53:43 följande:

Taaaaack så jätte mycket:))))

känns så underbart och att de lyckades bli en spontangraviditet detta med precis som med dottern..men känner ändå att jag är lite lugnare denna graviditeten... Men denna oron kommer väl alltid att följa med..

Åh så underbart:) va kul, hur gammal är han nu?

Ja oron kommer som ett brev på posten! Jag var husterisk denna graviditeten efter att vår lilla dog i magen i v24. Jag vet inte hur många ul vi gjorde Men denna gången gick allt bra! Nu är lille James lite över 6 veckor gammal. Han är helt underbar den lilla gnutten

Jag hoppas verkligen att vi kan bli gravida igen på den naturliga vägen. Men med ett amh på 0.5 el lägre så lär det inte bli lätt.

Stort lycka till nu med din graviditet! Skriv gärna ibland och berätta hur det går! Kram
  • Frazze
    karro 2014 skrev 2016-10-18 20:32:42 följande:

Hej tjejer!

Var på ett jätte tidigt ultraljud idag för o se hur allt stod till, enligt min senaste mens o uträkningar skulle jag ha varit i V6+0, men idag flyttades jag ca 2 veckor bakåt:(

Gulesäcken sågs men inget embryo direkt eftersom de var så litet, hon kunde eventuellt se hjärtpulsationer... Detta gjorde mig så orolig alltså. Tror att det är ett missfall på gång:(

Jag har stenkoll på både min cykel som är regelbunden, och när jag o sambon hade sex nämligen...

Åh nej! Ge inte upp gumman, de såg hjärtat på min lille och det var precis alltså i 6+6 så ta det lugnt. Det går nog bra ska du se! Lyckokram grån mig!
  • Frazze
    mininiss skrev 2016-10-19 06:00:44 följande:

Heej med mitt låga AMH så blev jag gravid på den naturligt vägen :) är i vecka 4+6

Åh GRATTIS! Vad var det jag sa!? Man har chansen att bli gravid den naturliga vägen även om man har nästan obefintligt AMH. Nu håller jag tummarna för dig att allt går bra och dom det ska. Bara 8 månader kvar STORT Lycka till nu! Kram
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH