• längtar74

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Hej tjejer - o välkomna alla nya.

Pp08 - stor kram till dig.

Ligger i soffan o ser på Drömmen om ett barn på TV3 o kan inte sluta gråta. Allt kommer så nära, o längtan efter att få vara lite längre fram i processen (ett ultraljud med ett hjärta som slår - vilken känsla det måste vara!), rädslan över att vårt planerade första ÄD inte ska funka, förhoppningen om att det funkar, rädslan över ett MF. Allt ligger verkligen huller om buller i huvudet.

När vi alla kommer fram - tänk vilka berättelser vi kommer att ha. Vilka erfarenheter o lärdomar vi kan förmedla till våra barn. Vi klarar av det här - och det betyder att vi kommer att klara av det mesta!

En sak till, kommer inte ihåg vem som skrev det tidigare, men instämmer helt i rekommendation om att gå med i adoptionsförmedling. Om man orkar. Det handlar om (för oss iaf) att hålla så många vägar öppna som möjligt.

Jag vet bara inte vad vi ska säga till handläggaren när han förhoppningsvis hör av sig senare i höst. Vi vet att de vill att man inte ska "hålla på med andra försök" när utredningen sätter igång, men vi tänker köra på m ÄD. Vad annat ska man göra?

Stora kramar till er alla.

• längtar74

Lovedo - håller helt med om SVTs program. På ngt sätt verkar det som om de tror att de måste göra programmet underhållande. Pia Johanssons små reflektioner vid sidan av gör mig bara irriterad. Det blir som om hon verkligen står vid sidan av "jaha, ja - det där gick inte riktigt som de tänkt sig...". Det här är inget underhållande ämne, så varför inte bara låta det vara så allvarligt som det är? Jag är helt förundrad över att TV3 har gjort ett så mycket bättre program. De låter människorna berätta, helt utan onödiga kommentarer. Och titeln på SVT ska vi inte tala om. Vadå "barn till varje pris?" Frågetecken?? Det känns som ett ifrågasättande av allt man håller på med. Tyvärr tycker jag att SVT slarvar bort ett viktigt ämne o personliga berättelser i någon sorts rädsla för att vara allvarliga.

Men - oavsett programmens olika kvalitet så är jag glad över att de väljer att lägga resurser på ett ämne som berör så många, men som man inte pratar om tillräckligt mycket.

Hoppas att dina äggblåsor gör ett riktigt växtryck de närmaste dagarna! Håller tummarna för dig på tisdag.

• längtar74

Koalaanna - tack för att du delar med dig! Och framför allt: grattis!!

Kvinna72 - jag har bara använt spray vid ett försök o kan inte påstå att det kändes ngt alls. Förutom att jag varje gång kände mig lite lätt yr. Hoppas på att mensen håller sig borta o på ett fint + i slutet av veckan. Det kan ju hända!

• längtar74

Lovedo - jag kan bara instämma i vad mariposa skriver: det du känner är verkligen helt normalt. Nu har inte vi manlig faktor (min man är värsta a-exemplaret...), men jag har alldeles för många gånger känt att det enklaste och snabbaste för honom vore att träffa någon ny.

Det man får försöka påminna sig själv om är att vi (förhoppningsvis...) inte älskar varandra enbart för våra barnalstringsförmågor. Och du är inte bara en livmoder, äggstockar och äggblåsor - du har en hel massa andra egenskaper och förmågor som gör dig till den du är. Tålamod med sig själv är väl den första övningen i allt det här. Och det innebär framför allt tålamod med alla tankar och känslor.

En ny behandling med ett annat upplägg kan ju ge ett helt annat resultat. Visst är det sjukt frustrerande att de inte bara kan skräddarsy rätt behandling till en direkt från början. Det är ju inte som om vi har all tid i världen att hålla på att testa oss fram...

Vi fick i alla fall goda nyheter i fredags: besked från kliniken i Valencia om att vi nu kan sätta igång med behandlingen inför ÄD:) De har hittat en matchande donator! Så nu, för första gången på länge, längtar jag verkligen till min mens kommer.

Kramar till er alla

• längtar74

Småsteg - kollade direkt i den broschyr om ÄD som jag fått på sjukhuset här i Malmö, o där står så här:
    "Om kvinnan inte har fungerande äggstockar, har hon oftast inte heller spontana menstruationscykler. Då kan man konstruera en cykel där livmoderslemhinnan blir mottaglig för embryot med hjälp av hormoner; östrogen och progesteron."

Som jag tolkar det här så ska det alltså inte alls vara något problem. Men jag förstår att det känns jobbigt. Som om man inte har nog av allt ändå... Jag oroar mig varje månad nu för tiden för att min mens ska försvinna. Den har varit regelbunden på 30-31 dagar så länge jag kan minnas, men förra månaden var det bara 27.

Läkarna på IVI i Valencia sa i princip samma sak som de härhemma: mina värden kommer att göra att jag går in i klimakteriet tidigare. Men när kan man inte veta. Det kan handla om fem månader - eller fem år. Oavsett så var de supertydliga med att det inte skulle påverka något med hur äggstockarna fungerar (eller inte fungerar...) - det "enda" som är viktigt vid ÄD är en bra livmoder.

Kram.

• längtar74

1111111 - välkommen till tråden. Vad tråkigt att höra att du inte får något att sätta tillbaks. Extra kram till dig.

Själv går jag vidare i behandling inför ÄD. Väntar nu på att få mens, o sedan börjar uppbyggnad m östrogen. Tid för ET är planerat till strax innan jul, så jag hoppas så på att det här året kan få sluta på ett riktigt bra sätt.

Kramar till er alla.

• längtar74

Linn - grattis till de fem äggen! Det är ju toppen!!

Kvinna72 - lycka till i morgon. Håller tummarna för ett riktigt bra resultat!

• längtar74

Linn och Kvinna72 - grattis till er båda till bra resultat! Ny håller vi tummarna järnet:)

Oj, vad mycket intressant info som finns här i tråden. Det visar ju både hur otroligt komplext det här är, men kanske framför allt hur påläst man får se till att vara själv för att veta vilka frågor som kam ställas.

Stora kramar till er alla som kämpar på olika sätt. Tänk när vi väl kommer fram, vilka fantastiska berättelser vi kommer att kunna dela med oss av till våra barn. Och vilken erfarenhet av att inte ge upp hoppet och sina drömmar, utan att anpassa dem efter de ständigt nya förutsättningarna.

• längtar74

Castor - åh, vad roligt m positiva nyheter på VUL. För det är det ju! Håller tummarna för att de fortsätter växa till ordentligt till på fredag.

Jag ska på VUL i morgon bitti. Första kollen inför ÄD, och nervös inför att få veta om kroppen svarat på behandlingen som planerat...

Kramar.

• längtar74

pp08 - vad tråkigt att höra. Extra kram till dig.

VUL såg bra ut, så nu är vi ett steg längre:)

mariposa - vi gör alla undersökningar här hemma. Resa bokad till Spanien den 17e, planerad ET 19/12. Det närmar sig!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH