• Anonym (Bojkott!)

Bojkotta Nobelfesten!

Eftersom Nobelfestkommittén beslutat att utesluta SD från festen uppmanar jag härmed till bojkott av festligheterna den 10:e december!

Tycka vad man vill om SD´s politik men vi har yttrandefrihet och rätt att tänka och tycka vad vi vill. Nobelkommittén visar med detta att de inte bryr sig om grundlagen. Alltså uppmanar jag till allmänn bojkott!

• Svar på tråden Bojkotta Nobelfesten!
  • Lavish

Men TS vart har du fått det ifrån att Nobelfesten skulle finansieras med dina skattepengar? Drog du ut det ur röven i morse eller? SVT filmar där för att licensbetalarna vill se. Att kungahuset lever på skattepengar är ju en helt annan fråga. Då får inte min kompis som går på soc komma på mina fester då, eftersom jag inte bjuder några som röstar på SD? Du får väl skriva till kungen och säga att du inte tycker han ska gå på fest om inte SD får komma.

• puss
    Anonym (Bojkott!) skrev 2010-11-06 11:01:20 följande:
    Alfred Nobel skulle vända sig i sin grav om han fick veta att kommunister och ättlingar till nazister dansar på hans grav.
    ättlingar??
    tror du han straffar i sju led eller vad? tror du AN kräver att man står till svars för vad ens morfar gjorde?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss

TS, lär du dig nåt av svaren här? eller fortsätter du vråla Bojkott tjalallaaa?

• Anonym (Nobellfestdeltag)

Jag har själv varit på nobellfesten och det är väldigt många gäster det med olika ursprung som är extremt mycket mer utbildade än SDs ledare. En fantastisk tillställning. Att få skaka hand med nobellvinnarna och prata med dem är en ynnest.
    Jag ser inte att SD skulle passa på den tillställningen för fem öre. Och jag är glad att ett parti som vuxit fram ur nazismen inte är välkomna. Det är att hedra tillställningens övriga gäster. Det finns flera judar och afrikaner som gäster bl a, alltså mycket hög utbildade och högt uppsatta som jag tror uppskattar detta.

Helt rätt beslut! Varför ta med personer som inte accepterar andra? Som inte främjar för utbildning, kultur, kunskap, religioner? Vad har de att göra där?

Nä och som sagt är det ju en privat tillställning.

Gästlistan är det ju således privat. De måste inte bjudas med andra ord.

• aldrigmer
    Anonym (Bojkott!) skrev 2010-11-06 11:01:20 följande:
    Alfred Nobel skulle vända sig i sin grav om han fick veta att kommunister och ättlingar till nazister dansar på hans grav.
    Huruvida Alfred Nobel ligger still i sin grav vet varken du eller jag säkert men förmodligen är det ganska lungt där nere. Nobelpriset är ett av Sveriges viktigaste Goodwill-spridare utomlands. SD-s medlemmar har till dags dato inte visat upp någon större polityr i offentliga sammanhang. Kungahusets medlemmar är där för att sprida glans över tillställningen, det är deras jobb och det gör de bra.

SD har nu senast klantat sig på Island så till den milda grad att Nordiska Rådets president offentligt bett ett utskänkningsställe om ursäkt. Menar du på fullt allvar att Nobelkommiten ska invitera dessa? Om nu lille Jimmie skulle få komma och ett tal innehöll en, för honom obekväm sanning, skulle det då vara bra för Sverige och vårt renommé utomlands om han brakade ut med knätofsen svängande?

Jag tror visst att Jimmie försöker tvätta bort rasiststämpeln på sitt parti genom att göra upp med partiets förflutna. Tyvärr är det dock inte det förflutna som är värst, det är vad SD står för idag. Många politiska partier har löss i sin fana och kungahuset är inte fläckfria heller, liksom de allra flesta av oss, alla har vi något i vår geneologi som kan framkalla skam. Dock, om man ser till det som nu är aktuellt så står SD, till skillnad från övriga partier, för en rasistisk och främlingsfientlig människosyn idag.. Det är detta som gör att Nobelkommiten väljer att avstå från SD-s sällskap.

Pattätiskt......Obestämd ...stavning är svårt.......
  • puss
    Anonym (Nobellfestdeltag) skrev 2010-11-06 11:21:49 följande:
    Jag har själv varit på nobellfesten och det är väldigt många gäster det med olika ursprung som är extremt mycket mer utbildade än SDs ledare. En fantastisk tillställning. Att få skaka hand med nobellvinnarna och prata med dem är en ynnest.
    Jag ser inte att SD skulle passa på den tillställningen för fem öre. Och jag är glad att ett parti som vuxit fram ur nazismen inte är välkomna. Det är att hedra tillställningens övriga gäster. Det finns flera judar och afrikaner som gäster bl a, alltså mycket hög utbildade och högt uppsatta som jag tror uppskattar detta.

Helt rätt beslut! Varför ta med personer som inte accepterar andra? Som inte främjar för utbildning, kultur, kunskap, religioner? Vad har de att göra där?

Nä och som sagt är det ju en privat tillställning.

Gästlistan är det ju således privat. De måste inte bjudas med andra ord.
    vilket år? vem fick litteraturpriset?
  • Anonym (fånigt)
    Anonym (Bojkott!) skrev 2010-11-06 09:45:49 följande:
    SVT finansieras av skattepengar... Kungahuset finansieras av skattepengar...

Sååå, då är det alltså SVT du ska bojkotta framöver, men du kanske kan be dem klippa in en bild i rutan av någon eller några SD-politiker för att det ska kännas bra för dig. Det kanske ska göras i alla program där någon politikers nuna skymtar. De partier som inte är representerade klipps in för att visas samtidigt....
    alla ska samma massmediala tid. Vi har ju typiska sådana inslag i olika allsångsprogram och liknande där man ibland skymtar olika politiker.
    Har du kollat upp när du bjuder hem folk att alla politiska partier är representerade? Det kan ju hända att någon lägger ut bilder från festen på nätet och någon av dina gäster kanske om några år blir politiker och då blir det ju jobbigt om inte alla partier var representerade.
  • Anonym (Nobellfestdeltag)
    puss skrev 2010-11-06 11:23:36 följande:
    vilket år? vem fick litteraturpriset?
    2008, Jean-Marie Gustave Le Clézio.
  • puss
    Anonym (Nobellfestdeltag) skrev 2010-11-06 11:25:58 följande:
    2008, Jean-Marie Gustave Le Clézio.
    mmmm tack.
  • Anonym
    aldrigmer skrev 2010-11-06 11:23:30 följande:
    .
    Pattätiskt......Obestämd ...stavning är svårt.......
    vad menar du?
Svar på tråden Bojkotta Nobelfesten!