• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Ellenö skrev 2011-02-15 10:58:17 följande:
    Har själv bara en tjej på dryga året och hon sitter självklart bakåtvänd, men min syster har en pojke på dryga två och han har fått en ny stol och sitter framåt nu, men det skulle va hellt omöjligt att ha han bakåtvänd längre för han ryms inte. Får ju sitta som en ostkrok. Är det nån speciell stol då så man rymmer en fyra åring bakåtvänd i baksätet?

(pojken är inte heller ovanligt stor dryga två år och 15 kg)
    Ursäkta om jag låter otrevlig nu men det där tror jag inte ett dugg på. det kan inte finnas en två-åring i hela världen som inte får plats bakåt. Min 6-åring är 122 cm o sitter bakåt i en Britax Two Way, den skulle jag rekommendera. Jag förstår verkligen inte hur man kan åka i en bil med en framåtvänd 2-åring, för mig existerar det bara inte. Sitter han med bilens bätte? Vad har han för stol? Om han sitter med bilens bälte är risken väldigt stor att han flyger ur bältet vid en krock, det är inte gjort för så små barn. Flyger han ur bältet är det nog rätt slut sen, tar väl i vindrutan eller så.... Snälla, prata med henne o skicka länkar o bilder.
  • Cecci78
    Allimac 2004 skrev 2011-02-15 19:59:34 följande:
    Har kollat på en BeSafe iZi kid till vår yngsta och tycker att den verkar bra, den satt bra i vår bil och verkade enkel att få fas på rätt sätt. Är det någon som har några åsikter om den stolen?
    att den bara är till 18 kg men om man vill köpa en til större sedan så är det ju inget problem
  • Cecci78
    norgesessan skrev 2011-02-16 08:41:19 följande:
    Igår skulle Emil och en pedagog från skolan gå en sträcka (15-20 minuter). Emil snurrade dock henne runt fingret och fixade så dom kunde åka bussen istället för att det var kallt

En annan lärare erbjöd att köra dom, men då svarade Emil att han inte kan åka bil utan bilbarnstol, för det har hade hans mamma sagt
    Dom åkte bussen.
    Men alltså, vad är det för lärare som tänkte köra honom utan bilstol? Även om han inte hade åkt bakåt så skulle han ju haft en bältesstol om inte annat. Sånt blir jag så irriterad på, att tänka sig att köra någon annans barn utan att kolla med föräldern!! Och dessutom olagligt utan bilstol/kudde. Bra att han sa ifrån!
  • Cecci78
    Joico skrev 2011-02-20 17:47:56 följande:
    Det har jag aldrig sett.. var det så på alla? Jag tycker den ser riktigt bra ut faktistk
    dock skriver de att den är från ca 3 år, suck... ska maila om det när jag orkar...
  • Cecci78
    Joico skrev 2011-02-21 14:46:40 följande:
    Jaså? Fy! Ska också ta och maila.

På "mitt" Biltema så hänger några inplastade papper som är utskrivna från NTF. Lite om åldrar och olika stolar osv.
    står på deras hemsida så jag utgår från att det är deras officiella hållning
  • Cecci78
    Joico skrev 2011-02-22 21:42:04 följande:
    För Familjen Annorlunda menar du?
    Jag tycker inte att TV4 ska ta skiten för att familjerna inte har sina barn på ett bra sätt i bilen. Det är ju varken TV4as ansvar eller "problem". Dom har ju ingen rätt att säga åt dom att byta bilbarnstolar eller typ vägra filma för att barnen sitter så tokigt.
    jag mailade och skrev att jag naturligtvis förstod att det inte är deras ansvar hur familjerna placerar barnen i bilen men att de kanske kunde se över det hela. Jag föreslog att eftersom Brio sponsrat en massa till det där programmet att de även skulle sponsra med bilstolar (eller något annat märke). Fick ett trevligt och civiliserat svar tillbaka:)
  • Cecci78
    Joico skrev 2011-02-25 19:52:39 följande:
    Det var ju en bra idé förstås
    Vad fick du för svar?
    att de skulle vidarebefodra det till producemterna för programmet typ
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!