• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Line80 skrev 2010-11-20 12:08:25 följande:
    Vi har det väldigt trångt i vår bil som det är nu, jag sitter i mitten på halva skinkan ungefär med bältet på! Nu har vi ju ny bil på gång så det blir inte så här illa länge till men vi åker typ aldrig hela familjen i bilen som det är nu!
    Jag blir lite irriterad på min sambo som påstår att armstödet bak i mitten fungerar som en inbyggd barnstol, bara barnet kommer upp en bit så bältet hamnar rätt, säger han.. Jag vägrar gå med på det och kommer aldrig tillåta den lösningen men ärligt talat visst låter det urdumt?! Vad kan jag komma med för fler argument om det skulle komma på tal igen?
    Men hjälp! Sätt inte ert barn där!! Det är ju livsfarligt!Finns det då ens något skydd för nacken?  Det är till att börja med för långt upp skulle jag tro.

Hur stort är barnet vi pratar om och hur siter det idag? När barnet är ca 5 o ska börja åka framåtvänt bör man ha en riktig bältesstol med sidoskydd och skydd runt huvudet, alltså inte bara en liten bilkudde. Denna stol bör användas tills den är urvuxen, till ca 10-12, sen efter det bilkudde i så fall om bältet inte siter ok. Bältesstolar jag tycker är bra är tex Britax kid plus, Britax Adventure eller Be safe.
  • Cecci78
    Line80 skrev 2010-11-20 12:43:37 följande:
    Jo men vi har två bältesstolar en rally sport och en kid plus, de är 8 och 5,5 år. Det här va en lösning som sambon tyckte vi kunde utnyttja då vi åker hela familjen eftersom tre barnstolar inte får plats i baksätet (vi har ett babyskydd oxå) och menade på att jag skulle slippa sitta så trångt som jag gör i bak. Men nej detta såg jag absolut inte som en lösning! Idag har vi fixat barnvakt när vi ska iväg och hälsa på några vänner det är den enda lösningen i väntan på nya bilen!
    det går inte få in alla tre stolarna där bak o du där fram? Jag hade absolut låtit dem sitta kvar i sina stolar, det andra låter inte alls ok.
  • Cecci78
    Line80 skrev 2010-11-20 12:43:37 följande:
    Jo men vi har två bältesstolar en rally sport och en kid plus, de är 8 och 5,5 år. Det här va en lösning som sambon tyckte vi kunde utnyttja då vi åker hela familjen eftersom tre barnstolar inte får plats i baksätet (vi har ett babyskydd oxå) och menade på att jag skulle slippa sitta så trångt som jag gör i bak. Men nej detta såg jag absolut inte som en lösning! Idag har vi fixat barnvakt när vi ska iväg och hälsa på några vänner det är den enda lösningen i väntan på nya bilen!
    Förresten, om du behöver övertyga din sambo kan du maila din fråga till Robert Bell på säkerhetsbutiken, han kan allt om bilstolar!
  • Cecci78
    Line80 skrev 2010-11-21 19:24:43 följande:
    tillägas kan att vi har en volvo s60, som man ju tycker ska klara av tre bilbarnstolar :-O
    men snart har vi en kombi där vi får plats!
    det låter bra!
  • Cecci78
    Finesse skrev 2010-11-23 20:49:35 följande:
    www.tv4play.se/noje/forkvall?title=barnsakerh...

Trodde inte att dom där graviditetsbälterna var nånting att ha.. att det var mer skadligt.. men tja jag vet inte..

Varför inte ha nån från ntf där som kan nånting.. 8-12 månader varför inte säga så fort barnet kan sitta som det är rekommenderat?

Jag skulle vilja veta hur lång Daniellas 3 åring egentligen är.. känns ju inte som om dom tog upp hur viktigt det är att sitta bakåtvänd...
    Kikade på inslaget nu o kunde inte hålla mig, mailade tv4:s tittarombudsman eller vad det hette, så här skrev jag:

Idag i programmet förkväll hade ni en "expert" på bilstolar från Mekonomen. Varför väljer ni att ha produktplacering och reklam dolt i programmet? Hon sa flera faktafel som massor av föräldrar kommer att gå på! Varför valde ni inte att ha en oberoende expert där från NTF eller tex Robert Bell som faktiskt sitter inne med den kunskap som er "expert" definitivt inte gjorde. Tex gravidbälten, som ni höjde till skyarna, fakta från NTF visar att de inte alls har några bevisade effekter. Detta visste inte jag heller när jag var gravid, jag hade nämligen det bältet själv. Läs FAKTA här http://www.ntf.se/konsument/fraga34.asp

När det gäller den bakåtvända stolen nämnde ni inte ålder så tydligt. Rekommendationen är bakåt till MINST 4 år, gärna längre, till 5. Nya rekommendationer är bakåt till 25 kg. Jag antar att ni inte tog upp detta eftersom stolen ni gjorde reklam för, Be Safes egen, tyvärr bara är godkänd till 18 kg, alldeles för lite. Det är en bra stol, men om man köper den bör man sedan köpa en till, större och som klarar bakåt till 25 kg. Titta gärna på detta inslag där de tar upp detta http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2034&artikel=4155243
    Ni rekommenderade ju i princip att hennes 3-åring kunde fortsätta sitta framåt! Det finns inte en 3-åring som är för stor att åka bakåt (om de inte väger över 25 kg men det är ju rätt ovanligt), det är bara lama bortförklaringar från förälderns sida som tycker det börjar bli bökigt att sätta dem bakåt. Min 6-åring är 120 cm, 21 kg o han åker bakåt i En Britax Two Way som är den bakåtvända stol som har längst användningstid. Nä, en uppföljning med Robert Bell skulle jag gärna se hos er!

• Cecci78

Tack! Maila ni med om ni känner för det:)

• Cecci78

Ja, man kan inte ha bilstol där det finns en aktiv airbag

• Cecci78
    EnStoltMamma skrev 2010-11-24 18:46:43 följande:
    funderar på att köpa en ny stol till min son nu, inte för att han har växt ur sin britax hi-way än men jag behöver en extra plus att jag vill ha en som han kan ha länge än sin hi-way.. den är ju inte så jätte lång i ryggen.. Sonen är än så länge bara 2½ år så ett tag till ska nog hi.wayen gå men måste som sagt ha en extra och den ska även gå att använda efter hi-wayen så han kan åka bakåt så länge det bara går.. vi har en ganska trång bil med skålade säten för tillfället.. någon som kan rekomendera en bra stol som är lätt att flytta och lätt att få fast HÅRT, plus att den ska gå att använda längre än hi-way?
    Britax Two Way
  • Cecci78
    EnStoltMamma skrev 2010-11-24 20:10:34 följande:
    Jonna79 skrev 2010-11-24 19:48:31 följande:
    Two-way!
    Tack :) ja det blir nog en sån. men den är utan stödben va? är den lika lätt att få stadig och hårt fast som hi-way?
    inget stödben men den går att få att sitta bra, kan nog bero lite på vilken bil det är, den sitter mycket bättre i V70 än 240 iaf men det är ju en äldre bil också
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!