• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-30 21:37:28 följande:

Idag var vi på babyproffsen o frågade om vår britax fix-way stol eftersom jag tyckte den va alldeles för hög i bilen o tänkte köpa ny o byta stol.
    Säljaren följde med ut i bilen o kolla på vår stol. Det visade sig att vi satt den alldeles för löst! Han hängde o klängde på stolen o spännde den rätt. nu e den ju kanonbra tycker jag! :) Den e mycket längre ner i sätet o man får i o ut bebisen mycket lättare!
    Skönt att vi slapp köpa en ny stol. blev helnöjd!
    Tipsar om att be säljaren hjälpa till att sätta i bilstolen man köper, då får man den som man ska, d kan va svårt o få rätt på den genom bruksanvisningen.

vilken tur att ni träffade på en säljare som verkligen kunde sitt jobb! Tyvärr har det varit en hel del exempel här i tråden på säljare som inte alls vet vad de talar om eller hur en stol ska monteras:(
  • Cecci78
    KaKje skrev 2011-04-04 20:27:40 följande:
    Hur gör ni när ni tar med kompisar till barnen hem efter förskolan eller när de följer med något annat barn hem å man inte kan promenera?

Har ni extra bilstolar/ bältesstolar? Jag låter min tre och ett halvtåring sitta i bältesstol som "miniminivå", stora tjejen som fyller sex får som miniminivå sitta på bilkudde. Tar jag med en extra tre-fyraåring hem får det barnet ta stora tjejens bältesstol och så får stora tjejen sitta på kudde som vi har som extra i bilen. Då åker vi bara inom vårt lilla samhälle där det är femti och tretti! Åker de någon annanstans så måste den lilla sitta bakåt å stora i bältesstol, annars kan de inte åka med... Vi låter inte heller någon åka med oss om de inte kan sitta riktigt...

Hade varit kul å höra hur andra resonerar...
    Min 6-åring kan få åka i bältesstol men åker egentligen bakåt. Min 3-åring åker definitivt inte på något annat sätt än bakåtvänd, då får de leka någon annan dag då vi kan skjutsa. Jag skulle heller inte köra ett barn under 4-5 år i vår bil som inte satt bakåt, spelar ingen roll hur han/hon åker annars men om de åker med mig ska de sitta rätt.
  • Cecci78
    Misery skrev 2011-04-18 11:38:39 följande:
    Kollade min granne i dag när hon skulle åka iväg. Hon har en dotter som är två. I framsätet är en bakåtvänd stol monterad men den används aldrig. I dag så klättrade barnet upp i fram och jag tänkte men vad bra ska hon spänna fast dottern ordentligt i dag...Nä då spände dem fast hennes docka i stolen och barnet släppte hon in i baksätet och stängde dörren...Inget bälte ingenting..
    jag kan inte förstå varför man inte bryr sig, jag brukar se en som gör precis så som du skriver, eller barnet kan sitta obältat i stolen också....
  • Cecci78
    Turboplingen skrev 2011-04-18 10:49:56 följande:
    Har en tjej på lite över 3½ år som vi ska köpa ny stol till så lille bror kan få hennes cosmic.
    SItter och funderar vilken av Two way och Hi way som är bäst?
    Hon är ungefär 97cm lång så jätte lång är hon icke..
    då hade jag nog ändå köpt en Two Way för att den räcker så mycket längre, eller först en Hi Way och sen en Two Way är väl det bästa om man kan tänka sig att köpa två stolar
  • Cecci78
    JosefinK skrev 2011-04-20 13:29:36 följande:

Vilken bra och informativ tråd!
    Kan bara berömma Annnan för initiativet att sammanställa alla fakta kring barn i bil och bakåtvänt åkande.

Jag arbetar för Volvia Försäkringar och vi har i flera år jobbat aktivt med frågan om just bakåtvänt åkande. Vi tycker också att det har saknats bra anvisningar och i samarbete med NTF har vi därför tagit fram tydliga placeringsanvisningar för hur barn skall sitta säkert i bilen. De finns tillgängliga på vår barnsäkerhetsblogg där både representanter för NTF och vi på Volvia bloggar om barnsäkerhet. 

Placeringsanvisningarna och övrig information finns här: barnsakerhet.volvia.se/

Med vänlig hälsning Josefin Karlsson, Volvia Försäkringar

lite synd att det i broschyrerna för nya v70 står att barn upp till 3-4 år bör åka bakåt, inte i linje med att det sår upp till 4-5 år på hemsidan. Får jag förresten fråga varför det står upp till när NTF rekommenderar till minst 4 år och helst 5. Lite synd med en sådan formulering.
  • Cecci78
    onoff skrev 2011-04-24 21:25:02 följande:

Hejsan!
    Jag har en son på snart 8 månader som behöver en ny bilbarnstol. Han väger över 9 kg, ca 72 lång. Vi har en volvo v40 -98, har ingen aning om det finns isofix-spännen i den? Vi har airbag i framsätet och jag vågar absolut inte koppla ur den, så han måste sitta i baksätet. Jag har kollat runt på nätet och fattat tycke för multi-tech, hi-way, maxi cosi mobi, be safe izi kid, det var dom som kändes mest lockande.

- Jag tycker att det verkar praktiskt att man kan luta stolen för bekvämare sovställning som det fanns på vissa stolar.
    - sambon gillar om det är bra benutrymme i passagerarsätet, men jag tycker att det är mindre viktigt.
    - Jag vill helst att han ska kunna sitta till 25 kilo bakåtvänt, vilket inte funkar på be safe stolen, hur kommer ni göra ni som har be safe när erat barn väger mer än 18 kg?
    - Sidokollisionsskydd, finns det på alla stolar?
    - Stolen ska vara bekväm att sitta i och sonen ska kunna "växa med den", alltså ska den avra bekväm redan nu.
    - E-godkänd.

Vilken stol tycker ni att vi ska välja? Nån som har en v40? Vilken stol har ni i eran bil?

Det finns inte isofix i v70 från 02 så troligen inte i er heller. Alla de stolarna du skriver är bra men ingen av de går att ha lika länge som Britax Two Way så mitt tips är att du väljer en av de du skriver, den som passar bäst i bilen, och sedan när barnet vuxit ur den stolen köper en Two Way, då kan han sitta bakåt riktigt länge. Hi Way ska inte ta så mycket plats. Jag har inte testat mobin men hört mycket bra om den.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!