onoff skrev 2011-04-24 21:25:02 följande:
Hejsan!
Jag har en son på snart 8 månader som behöver en ny bilbarnstol. Han väger över 9 kg, ca 72 lång. Vi har en volvo v40 -98, har ingen aning om det finns isofix-spännen i den? Vi har airbag i framsätet och jag vågar absolut inte koppla ur den, så han måste sitta i baksätet. Jag har kollat runt på nätet och fattat tycke för multi-tech, hi-way, maxi cosi mobi, be safe izi kid, det var dom som kändes mest lockande.
- Jag tycker att det verkar praktiskt att man kan luta stolen för bekvämare sovställning som det fanns på vissa stolar.
- sambon gillar om det är bra benutrymme i passagerarsätet, men jag tycker att det är mindre viktigt.
- Jag vill helst att han ska kunna sitta till 25 kilo bakåtvänt, vilket inte funkar på be safe stolen, hur kommer ni göra ni som har be safe när erat barn väger mer än 18 kg?
- Sidokollisionsskydd, finns det på alla stolar?
- Stolen ska vara bekväm att sitta i och sonen ska kunna "växa med den", alltså ska den avra bekväm redan nu.
- E-godkänd.
Vilken stol tycker ni att vi ska välja? Nån som har en v40? Vilken stol har ni i eran bil?
Det finns inte isofix i v70 från 02 så troligen inte i er heller. Alla de stolarna du skriver är bra men ingen av de går att ha lika länge som Britax Two Way så mitt tips är att du väljer en av de du skriver, den som passar bäst i bilen, och sedan när barnet vuxit ur den stolen köper en Two Way, då kan han sitta bakåt riktigt länge. Hi Way ska inte ta så mycket plats. Jag har inte testat mobin men hört mycket bra om den.