Angel Gbg skrev 2011-01-09 09:43:53 följande:
Jag behöver hjälp... Dottern född 06 hade då en Akta Graco med bas (om jag minns rätt) första tiden och sen köpte jag BeSafe Izkid som då kom med version 2 bäst i test osv osv. Den hade hon fram tills hon var 2½år då jag bytte bil och det helt enkelt blev för trångt att komma in i stolen som den var så hög och bilen liten + att hon var lång och vägde nog 17kg eller så.... I alla fall åkte och tittade på massor med stolar var hos 3 olika återförsäljare efter rekomendation från NTF och alla rekomenderade samma stol med tanke på min bil och det var Britax Multitech.
Vi har även en Brio Zento hos våra släktingar i utlandet och den började krångla redan för ett år sedan då dottern var mer eller mindre nyss fyllda 3. Men som det var bara 3v så tvingade jag ihop bältet....
Idag har jag en tös på 4år (nov dvs nyss fyllda) som är över 107cm och väger nog ca 20kg och om vi skulle åka till släkten så tror jag Zenton är helt körd... Här hemma så har Multitechen blivit så att bältena är tajta som f*n rent ut sagt. Har inte ens testat nyligen med overall men bara jacka gick även om det inte gick att spänna åt om en 1cm efter jag knäppt bältet.
För benens skull har jag sista 6-8mån haft framsätets ryggstöd bakåtlutat så hon fått mer plats.
Ska jag köpa ytterligare (nr 5 vore det) en ny stol för att ha henne bakåt ytterligare en tid eller ska jag inse att min lilla bil och min långa tös är en dålig match?
Åker inte bil mycket och mycket mycket sällan långa sträckor, jag vet att det inte är något att räkna med då det kan ske något mer eller mindre på parkeringen men lägger det ändå så man kan tänka lite att det inte är 8mil i bil dagligen...
Jag hade alltid tänkt att hon ska sitta bakåt tills hon är 5 eller helst 6 år men jag vill inte köpa någon övergammal begagnad stol som jag inte vet hur den hanterats för att få lite lite längre bälten... Hjälp!!!
Men om hon inte har ytterkäder på sig, fungerar det då? Min pojk är 120 cm o han kan sitta i Zenton, tycker den har ganska långa bälten. Annars är hans stol en Two Way och det funkar också bra (utan ytterkläder, har testat med overall och det går inte, dock ska man inte ha ytterkläder under bältet)