• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

cicci85 skrev 2011-07-04 07:01:55 följande:
    Tänker du på Folksam Macro?
    Kanske var den.. jag tyckte det stod akta.. men det stod nog även Macro på den.. ska googla..
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse

Ja precis.. från vilket år kan den NYASTE sådan vara?

• Finesse

Ok.. min kollega har en sån i sin bil.. då är alltså den senast tillverkade stolen förgammal?

• Finesse
    skruttplutt skrev 2011-07-05 11:17:33 följande:
    Gå in på volvocars.se och klicka er fram till barnsäkerheten. Trodde volvo var ordentliga... De skriver att barn ska sitta bakåtvända så länge de sitter bekvämt och när de inte längre vill sitta bakåtvända så kan man vända dem framåt för volvos stol är ju sååå bra.... Skrikandes Har mailat dem, intressant att se om de svarar...
    nu har jag oxå mailat.. kommer även kontakta ntf ang. detta..
  • Finesse
    skruttplutt skrev 2011-07-06 15:40:43 följande:
    Finesse; har du fått svar från volvo?
    Nej dig då?
  • Finesse

ja dom hade svarat nu..

• Finesse
    cicci85 skrev 2011-07-06 17:36:25 följande:
    men vad har de svarat då?
    haha ja.. det kan ju vara bra om lägga in det här det blev mat.. haha
    Hej,

Tack för din epost!

Eftersom vi delar NTFs syn så bör det inte vara så stora skillnader i sak på hemsidan.

Våra framåtvända system (kudde, kudde-rygg, IBK) är godkända från 3 år (dvs krockprovats med en krockdocka motsvarande en 3-åring i storlek). Detta är inte samma sak som att vi rekommenderar dem från 3 år. Vi försöker alltid vara tydliga på att barnen skall sitta bakåtvänt så länge som möjligt, åtminstone till 3-4 år. När barnet vuxit ur bakåtvänd stol och är minst 3-4 år kan det åka framåtvänt. Eftersom barn är olika stora har vi med vår senaste stol certifierat den med en 6-årig krockdocka och möjliggör då att tunga 2-3 åringar kan fortsätta åka bakåtvänt fastän de nått viktkravet för framåtvända system.
    Får vi alla 3.åringar att åka bakåtvänt skall vi vara jättenöjda, att sikta på 4-5 åringar kan vara ett sätt, men det är inget ändamål i sig att normalstora 5-åring skall sitta bakåtvänt - däremot superviktigt för tunga 2-åringar att göra det (och små 4-5 åringar)!
    Ny studie från VTI och NTF visar att "många barn vändes framåt i lägre ålder än vad de svenska rekommendationerna anger: 6 procent av 1-åringarna färdades framåtvända, 20 procent av 2-åringarna, 60 procent av 3-åringarna och 93 procent av 4-åringarna" Så tyvärr är det så att inte ens i Sverige lyckas vi hålla de flesta barnen kvar bakåtvänt över 3 års ålder

Vi uppskattar dina observanta ögon, kommer att kontrollera våra svar noggrannt. Volvo inte är noviser inom området utan har varit med från barnsäkerhets födelse (exempelvis var det Volvo som uppfann barnkudden!), att vi fortfarande är aktiva inom området, tänker och jobbar internationellt för bästa barnsäkerhet globalt. Vi har en kontinuerlig dialog med NTF, som vi anser vara mycket viktiga aktörer att sprida barnsäkerhetsfrågor inom Sverige.

Tackar återigen för dina synpunkter!

Med vänliga hälsningar/Best Regards

• Finesse
    cicci85 skrev 2011-07-08 19:53:54 följande:
    Såg en bild på facebook, en kompis som jag inte längre umgås med hade vänt sin nyblivna 3-åring! Ser så hemskt ut när bältesstolen är på lägsta nivån och ungen är så liten att han inte ens ser ut genom fönstret! Hon vände sin första unge när hon va 3,5 men hon var jättelång, för lång för sin stol och hon köpte bältesstol istället för TW... Hon vet om alla risker men skiter i det...
    Det vet dom i min bekantskap oxå, jag har informerat dom om det.. men ändå vänder alla så fort barnet fyllt 3 år... 
  • Finesse
    t0va skrev 2011-07-08 21:30:05 följande:
    Ska mäta sonen imorgon, tycker att hans tröjor glipar en massa, han har 80/86 i storlek och det är ofta så han visar magen, så han kanske har lång överkropp, i byxor kan han ha 74 fortfarade, rensade precis ut några 68.
    Min son är 4 månader och har 74 haha
  • Finesse
    norgesessan skrev 2011-07-08 22:37:08 följande:
    Min dotter är 2.5 och har allt från 80 till 92 Tröjorna i 80 är snart helt urväxta, vissa är. I byxor räcker 80, några 86 också.
    Men mössestorleken slår allt...74 fick vi gå ner till för att den skulle sitta fast på hennes huvud Fick handla på babyavdelningen.
    Min dotter är 3,5 år och har 110 på dom flesta kläderna.. dock nu i sommar har hon 98/104 eftersom då gör det inget att dom sitter tajt Men hon har oxå fortfarande bebismössor.. har 48 runt huvudet.. sonen har 43,5 redan nu.. 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!