• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

myran82 skrev 2011-08-10 10:36:29 följande:
    Nu börjar jag bli lite nervös på riktigt...

I nästa vecka är det dagmamma-start för sonen och jag har ingen aning om hur de gör när de åker till skogen för heldagar en gång i månaden. Jag har sett att dagmamman har några bilkuddar i sin bil men det finns det inte en chans att sonen på 16 månader kan sitta på och det går jag aldrig i mitt liv med på heller. Finns en möjlighet att de åker buss också eftersom de har den utedagen tillsammans med de andra dagmammorna. Jag har ingen möjlighet att vara med och montera in en stol i bussen innan de ska åka. Jag har inte åkt buss med sonen på nästan ett år, och då låg han i liggvagnen men jag kände mig inte vidare bekväm med det.

Någon med erfarenhet av dagmammor/förskola och resor med bil/buss?
    Jag bor i Umeå kommun och här finns ett papper som man kryssar i om barnet FÅR eller FÅR INTE åka i bil.. jag kryssade för inte... dvs dom får inte sätta min dotter i en bil överhuvudtaget.
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse

Har nu tagit kort på barnen i bilen.. bilder finns här www.familjeliv.se/Forum-3-101/m59753252.html

Skrev i nån tråd för ett tag sen att jag skulle visa hur mkt bättre en bebis satt i hi-way än i tw, men har  glömt bort vilken.. är det nån här som kommer ihåg?

• Finesse

Min son vägde 8940g i torsdag.. så alldeles snart väger han 9 kg och är inte ens 6 månader.. så snart kan jag vända honom framåt

• Finesse
    t0va skrev 2011-08-13 09:47:22 följande:
    och min ettåring är ca 13kg skulle jag gissa på så snart får han åka bälteskudde... eller inte Skrikandes
    Får väl gå in i babybutiken när han är 15kg och prova bälteskuddar och se vad de i affären säger ;) 
    haha precis Kanske ska gå in med min son och säga att vi är intresserad av en stol efter babyskyddet (vi har ju redan en hi-way som han sitter i men det vet ju inte dom om ) och mt kan man ju ha framåtvänd så då kanske han kan sitta så redan från 9 kg.. undra vad dom skule säga då?

funderar oxå på att gå in med dottern.. hon är ju 3,5 år om dom rekommenderar bakåtvänt åkande eller framåt.. 
  • Finesse
    EnStoltMamma skrev 2011-08-13 10:09:29 följande:
    hahaha.. jag va på en bilträff här om dagen och hade med mig sonen.. Mekonomen hade något tält där dom visade upp lite olika produkter, bla en framåtvänd bilstol som ser ut som en riktig rally stol.. Jätte tuff va den verkligen.. Och jag provsatte sonen i den, direkt kom det en tjej fram och sa "men den sitter han ju perfekt i!" ja sa jag, det gör han, men han är på tok för liten för att sitta i en sån, han är bara 3 år.. fick till svar att så länge han vägde över 15 kg så va det inga problem och bältet såg ut att sitta perfekt tyckte hon.. sa att han inte ens väger 15 kg. haha.. mig kunde hon inte lura! Men jag gick bara dit med sonen enbart för att jag va nyfiken på vad dom skulle säga :P hemskt att det finns så dåliga säljare! inte konstigt att så många barn sitter framåtvända tidigt! Vissa vänder sina barn trots att de vet hur farligt det är, men vissa får helt enkelt inte rätt info.. :/ trist..
    Ja dom är det synd om.. sen dom puckade människor som inte bryr sig dom borde helt ärligt inte få ha barn.. hur hemskt det än låter. Men jag har tyvärr sett många trådar här på fl att dom skiter i det äldre barnet och låter bara det yngre barnet få sitta bakåtvänd för dom är för SNÅLA för att köpa två bakåtvända stolar. Det är det värsta tycker jag!

Hänger i många sånna tråder eftersom jag själv har över 3 år mellan mina två barn. 
  • Finesse
    EnStoltMamma skrev 2011-08-13 10:23:29 följande:
    ja sånna finns det gott om :/ en kompis satte sin 2½ åriga dotter framåt för att ha stolen till syskonet, saken är den att den lilla sitter fortf i babyskydd så fattar inte ens varför hon vände.. men nu sitter hon "bättrre" än hon gjorde innan.. då satt hon framåtvänd i en free-way med internbältet, VÄLDIGT många som tror att den stolen kan användas framåt iom att det är ett "hål" där bak, så som på hi-way, fast utan stödben, sen låste dom själva bältet med den där låsgrejjen och tyckte att den satt perfekt! hon sitter fortf så i den stolen fast när hon åker med sin farmor, i sin mormors bil har hon en framåtvänd cosmic som dom FÖRST har internbältet på och SEN bilens bälte över.. Jag förklarade att det inte va lagligt och livsfarligt.. tänk om bilen börjar brinna och dom ska ha två bälten att få av... Vet inte om hon åker så i cosmicen längre men i sin free-way åker hon framåt :/ undrar om man kan tipsa polisen?!
    ja det tycker jag!
  • Finesse
    EnStoltMamma skrev 2011-08-13 15:53:50 följande:
    hehe.. ja =) många försäljare säger ju att kombistolar funkar lika bra framåt som bakåt, dessa skriver ju att man borde byta till bältesstol när det är dax för framåtvänd, dessutom skriver de att den används bakåt tills man väger 25 eller öronen är vid kanten. ett stort plus till dom =) vi ska dit till veckan då jag ska hjälpa min bror att köpa bilstol till deras lilla (stora) kille =) han är 5 månader och får inte plats i sitt babyskydd.. haha.. bältet går knappt att knäppa och han börjar bli för lång :P han väger ca 9 kg och är verkligen en liten knubbis ;)
    Min är 5 månader, vägde som sagt nästan 9 kg i torsdags.. och är 70,6 cm lång.. har sitter jättebra i en britax hi-way.. Brio Primon blev alldeles för tung och bära honom i.
  • Finesse

Ja huvudet var ungefär en deci från kanten. Kan ta kort imorron på honom i den om du vill.

• Finesse

är det inte en freeway?

• Finesse

Jag svarade nej på båda.

• Finesse
    älskarlivet81 skrev 2011-08-15 12:20:20 följande:
    Men åker ni aldrig buss med barnvagn? Asar ni alltid med bilstol även om man ska åka regionbuss 20 min?
    Nej jag bor 1,5 mil utanför Umeå och här finns det bara sånna där stora bussar och det tar drygt 40-50 min till stan med buss och 10 min med bil..
  • Finesse

Fran min uppfart till jobbet tar det exakt 13 min och då kör jag 110 km/h.

• Finesse
    älskarlivet81 skrev 2011-08-16 15:58:24 följande:
    Aha! Vi bor 1 mil utanför Malmö och det tar ca 25 minuter med buss, vi åker där flera gånger/vecka och då sitter ju dottern i sin vagn.
    Det är bättre lokaltrafik och länstrafik i södra sverige än här. Den buss som går går via en annan by vilket blir en ordentligt omväg och sen genom hela stan. Skulle jag åka buss till mitt jobb skulle det ta 1½ timme för jag skulle vara tvungen att vänta och sen byta buss inne i stan.. jättekasst!
  • Finesse
    Runguska skrev 2011-08-18 09:58:36 följande:
    Ja, förresten, beställde från jollyroom.se där kostade two-way 1695:- och det känns som ett klipp specielt då frakten är kostnadsfri vid beställning för mer än 1000:-. Tänkte passa på att tipsa om ifall det är fler som bor långt från butiker som säljer bilstolar. (vi har 9 mil enkel resa)
    Vi köpte en för 1499:- på kampanj på barnens hus, men har bara 1,5 mil till närmaste

Här sitter oxå lilla i hi-way och stora i two-way.. funkar jättebra. Dottern har fortfarande aldrig klagat på att sitta bakåtvänd och snart blir hon 4 år! 
  • Finesse

Är det bara jag som tycker att artikeln var skitkass? Eller så fattar jag inte norska. Men att skriva en fakta ruta om totalt idiotiskt saker kan nog bara norrmän göra!

• Finesse

Missuppfattade lite... men tycker ändå det är hemskt att dom inte skriver att man absolut inte ska ha ett litet barn framatvänd. Från 9 kg verkar det vara helt ok.

• Finesse

Nej jag fattade så med. Min son är 5 månader, väger 9 kg... aldrig i livet jag skulle sätta honom framatvänd. Hans huvud är ju gigantiskt!

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!