• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

EnStoltMamma skrev 2011-07-28 08:29:24 följande:
    Finns nog inte isofix i alla de olika bilar d åker i :/ tyvärr... Men finns det inte en akta som man bara fäster me bilbältet? men som det är isofix på också? någon som vet om det är 18 kg på den? men är ju som sagt bättre än inget!
    Ja Akta Graco Duologic.. lite dyrare stol då man kan ha den från babyskydd..
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse

Kollade mailen nu och Robert Bell tyckte att det såg helt OK ut..

• Finesse
    myran82 skrev 2011-07-29 15:30:09 följande:
    I dag såg jag en brittisk bil. De hade två framåtvända babyskydd (små stolar & såg ut som babyskydd) till sina tvillingar som kunde vara 3-5 månader gamla ungefär, vet att det är så det har sina barn i bilen men jag tyckte det såg hemskt ut.
    Men har inte alla  länder babyskydd bakåtvända?
  • Finesse
    ehl skrev 2011-07-30 23:36:48 följande:
    Hamnade i en diskussion om stödben på bakvända stolar i helgen. Vi har en graco duoflex som ska ha stödben i baksätet men inte framsätet. Kusinen åker i en twoway och de har inget stödben alls. Är det så? När vi köpte vår stol i nov -10 tittade vi på alla stolar och då fanns bara en som klarade baksätet utan stödben och det var i mitt minne inte twowayen. Deras stol är köpt  jan -11.
    Two-way har aldrig haft stödben...
  • Finesse
    myran82 skrev 2011-07-31 21:44:38 följande:
    I går var vi på bilutställning & crusing.

Dessa olika lösningar på monternade bilstolar tänkte jag på:

* En bakåtvänd volvo bilstol, monterad med endast säkerhetsbälte i en liten liten citroen.
    * En britax multi-tech monterad med enbart underförankringsbanden.
    * En britax multi-tech stående helt löst bakvänd. (bil utan bälte)
    * En britax multi-tech stående helt löst framåtvänd. (bil utan bälte)
    * En bältesstol fastsatt med spännband rund "nackdelen" på stolen och runt bilens baksäte. Denna bilen hade inga bälten och därför måste barnet alltså suttit helt löst.

Sen gick det inte ens att hålla räkningen på alla små barn som satt helt lösa i bilarna. Visst, många äldra bilar har inte bälten, men då tycker inte jag att barn ens ska åka i dem.
    idioti....
  • Finesse

Fast skulle man anmäla skulle ändå ingenting hända. Jag lovar.

• Finesse

Enligt polisen jag pratade med i vintras så är det inte speciellt högt prioriterat när det gäller barn i bil. Jag hängde ut en webbshop som sålde kassa stolar och jag blev polisanmäld. Polisen så till mig att jag gjorde fel och att man ska inte lägga sig i hur andra har Sina barn i bilen. Nu är allt uppklarat då familjeliv tog bort mina inlägg, anmälde dom själv

• Finesse
    infragilis skrev 2011-07-31 23:25:24 följande:
    Det är tillåtet att sälja saker som är olagliga att använda, tyvärr.

Nej, det är säkert inte prioriterat eftersom de flesta poliser är lata svin som inte pallar tråkiga arbetsuppgifter som att skriva ut böteslappar när det bara gäller barns säkerhet.
    Nä kanske inte.. men det känns som om jag skulle ringa och säga att ett litet barn sitter helt löst i bilen och ge dom reg. nummer så skulle dom typ skratta åt mig.. 

Och stolarna var inte olagliga.. dom var E-godkända men sånna där stolar som ENDAST går har framåtvända från 9 kg.. Så skulle jag köpa en sån stol skulle min son på 5 månader vara tvungen att åka framåtvänd.. Men tyvärr helt LAGLIGT! 
  • Finesse
    Joico skrev 2011-07-31 23:10:46 följande:
    Det finns dessvärre inte så mycket bakåtvända Isofix-stolar efter babyskyddet. Nackdelen är dessutom att de bara är godkända till 18kg.
    Akta har sin Duologic 2. BeSafe har Isofix X3.

Nu står det still, men jag tror nästan inte att det finns nå fler. Känner på mig att det kanske är en till men är osäker. Nån får rätta mig om jag har fel. 
    Fast den nua stolen kidzofix.. den har man i isofix fästen till 18 kg å sen med bilbältet till 25 kg
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!