• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Vad less jag blir på folk som vänder sina barn å skryter om det.. var tvungen att plocka bort en på fb idag bara för det.. orkar verkligen inte med sånna.. sen får folk tycka vad dom vill om mig.. men man kan inte säga att det är säkert för en 3½ åring att åka framåtvänd.. no way.. man måste testa allt.. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    t0va skrev 2011-05-23 21:36:22 följande:
    det är väl som med allt annat att man är stolt över att barnet kommit vidare och nu sitter på en barnkudde istället för att åka bakvänt som bara små bebisar gör... osv... än så länge har jag inga vänner med barn i den åldern men jag förstår dig. 

Tyckte det var jobbigt idag att ha sonen i babyskyddet igen, han är 9månader men klarar längd och viktgränsen. Vi lämnade in bilen på service och jag kunde inte ta loss den stora stolen och ta med på vagnen så när vi fick skjuts idag så blev det babyskydd. Ska jaga vidare efter en vettig stor stol som funkar i svärmors bil. Tror jag ska låna hennes bil och kolla om two-way eller hi-way är lättmonterade. Är så skönt att ha en extra när hon skjutsar eller vi samåker till landet som vi gör lite då och då. Så jag slipper stå på parkeringen och montera in den i våran bil igen.

Fick sätta fast den idag på statoil för när den står bakom förarsätet kan bara korta personer köra bilen... och verkstadskillen var jättelång ;)  
    Ja det är säkert så men det är FEL enligt mig.. det är en sak om dom växt ur den största stolen och verkligen inte ryms bakåtvända.. men detta handlar om barn allt mellan 2-4 år.. Som i rätt stol skulle kunna sitta bakåtvända.
  • Finesse
    t0va skrev 2011-05-23 21:58:31 följande:
    kalas, mobin funkar i svärmors bil också men det skulle vara bra med något som han kan ha länge, mobin räcker nog väldigt länge ändå men den är ju kortare än two-way. 
    Finesse skrev 2011-05-23 21:42:49 följande:
    Ja det är säkert så men det är FEL enligt mig.. det är en sak om dom växt ur den största stolen och verkligen inte ryms bakåtvända.. men detta handlar om barn allt mellan 2-4 år.. Som i rätt stol skulle kunna sitta bakåtvända.
     Håller helt med, jag blev galen på en släkting som lät en treåring sitta framåtvänd enbart på kudde när hon skjutsade det barnet. Då hade sonen bara babyskydd annars hade vi lånat ut våran stora stol. 
    Min släktingar HAR bilbarnstolar.. vad problemet är att inte använda dom eller att inte använda dom bakåtvända fattar jag inte.. 2 åringar som åker framåtvända i kombistolar...  var är egentligen problemet då!? lathet att inte orka sätta fast den eller vadå? nä sånt blir jag skitförbannad på!
  • Finesse
    Ledilnaan skrev 2011-05-24 21:51:19 följande:
    Hur var det nu, var det inte nån här inne som fått svar ang var det är säkrast att sitta i bilen? Är det så osäkert att sitta i framsätet?
    Säkraste platsen är väl fortfarande mitten bak?
  • Finesse
    Ledilnaan skrev 2011-05-24 22:06:40 följande:
    Det vet jag, men förutom det, är det mindre säkert att sitta i fram, än i bak?
    nej det tror jagi nte.. men jag skulle inte vilja ha nåt barn fram.. jag skulle bli för okoncentrerad..
  • Finesse
    t0va skrev 2011-05-24 22:29:18 följande:
    och jag blir okoncenterad när sonen sitter bak och skriker och jag inte ser varför. Vi kan inte ha spegel för vi har inga nackstöd och jag har inte lyckats fixa det på något annat sätt. 

Men säger de inte att ifall man har barnet bakvänt så är det säkrare att ha stolen fram så den får stöd från instrumetnpanelen än ett stödben?

Vart som är säkrast beror lite på situationen också. Vänster bak är inte säkrast ifall man blir påkörd i sidan på vänster sida tex. Då hade det kanske varit bättre att ha barnet fram.  
    Min son skriker ju KONSTANT i bilen och skulle han sitta i framsätet skulle jag försöka med alla knep och få honom tyst. Nu är det bara att acceptera att jag kan INTE göra nåt när jag kör och koppla bort honom från huvudet.. 

Sen är det bra att ha honom bak då vi åker alla för då kan den som sitter bak ha koll på honom.

Men som det blir nu ska Ebba sitta högerbak som hon gör redan nu och Hampus i mitten.. då kanske Ebba når och kan stoppa in tutten i munnen på honom ibland. 
  • Finesse

I rätt bil och rätt stol sitter en 3 åring så här bra.. är riktigt riktigt nöjd med two-wayen.. ville först inte ha en sån stol men nu har dom på bh monterat in den och den sitter som berget..

• Finesse

Hon rymms ju i hi-wayen oxå.. men det blev stoooorskillnad ändå

• Finesse

Ja verkligen... är glad att jag inte köpte en multi-tech

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!