Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Loppan84 skrev 2016-06-18 21:30:35 följande:
    Vill ha ett klassiskt namn som funkar i Sverige och Norge. Favoriterna nu är August och Gustav. Ja du förstår, inte speciellt trendigt men klassiska hållbara namn.

Mina frågor
    - har du en favorit av de två ovan? Motivera gärna.
    - kommer du på fler förslag i det landskapet?
    Hej!
    Jag tycker om både August och Gustav, men favoriten är Gustav. Namnet August kan man uttala på tre olika sätt (August, Aagust, Åågust) och det gör mig lite förvirrad ibland.

Fler klassiska namn:
    Oskar, Erik, Olof, Axel
  • spöke
    MariaLinnea skrev 2016-06-19 08:49:48 följande:
    Tack Spöke för ditt svar. Då har jag också en fundering om pojknamn. Våra favoriter är Erik och Gustav men här kan vi inte välja.

Vad finns det för historia kring dessa namn och vilket känns mest kungligt? 
    Vilket hade du valt av dessa? Sedan undrar jag också om stavningen på gustav med v eller f, vad är skillnaden? finns det en historisk skillnad? 
    GUSTAV: Ett fornsvenskt namn. Kan vara bildat av folknamnet "göt" (som i Götaland) och "staf" som betyder stöd eller ledare (ett ord som ligger bakom engelskans "staff" numera). En alternativ teori är att Gustav är en svensk form av det slaviska namnet Gostislav. Det äldsta belägget i Sverige är från 1225.

Statistik från SCB: 

20 295 män har Gustav som tilltalsnamn.
    Totalt 82 681 män har Gustav som förnamn.

7 373 män har Gustaf som tilltalsnamn.
    Totalt 39 942 män har Gustaf som förnamn.

ERIK: Också ett fornsvenskt namn, ursprungligen Airikr. Betydelsen är ensam härskare. Det äldsta skriftliga belägget i Sverige är från 1000-talet, men namnet har funnits längre än så.

Statistik från SCB:

59 267 män har Erik som tilltalsnamn.
    Totalt 300 148 män har Erik som förnamn.

9 207 män har Eric som tilltalsnamn.
    Totalt 33 821 män har Eric som förnamn.

Enligt Wikipedia har det funnits 13 svenska kungligheter med namnet Gustav/Gustaf:

Gustav Vasa, kung 1523, även kallad Gustav I Gustav II Adolf, kung 1611, även kallad Gustav Adolf den store Gustav III, kung 1771 Gustav IV Adolf, kung 1792 Gustaf V, kung 1907 Gustaf VI Adolf, kung 1950 Gustav Eriksson Vasa, prins 1568 och tronföljare, son till kung Erik XIV Gustav, prins 1587 (död späd) son till kung Karl IX Gustav Adolf, potentiell prins 1652 (död samma år), son till Adolf Johan Gustav, prins 1683-1685 son till kung Karl XI Gustav Gustavsson av Wasa, prins 1799 och tronföljare, son till kung Gustav IV Adolf Gustav, prins 1827, även norsk prins, son till kung Oskar I Gustaf Adolf, prins 1906 son till kung Gustaf VI Adolf

Och 21 svenska kungligheter med namnet Erik:

Erik Segersäll, kung c. 970, även kortvarigt dansk kung Erik och Erik, två tronpretendenter, båda döda 1067 Erik den helige, kung 1156, har kallats Erik IX Erik Knutsson, kung 1208, även kallad Erik som överlevde eller Erik X Erik Eriksson, kung 1222 och 1234, även kallad Erik läspe och halte, eller Erik XI Erik Magnusson, kung 1357, har kallats Erik XII Erik av Pommern, kung 1396 och 1435, även dansk och norsk, bytte namn från Bogislev, har kallats Erik XIII Erik XIV, kung 1560 Erik Filipsson, prins c. 1172 son till Filip Eriksson (kung Erik den heliges son) och farfar till kung Knut Långe Erik Birgersson, prins 1251 de facto som son till prinsessan Ingeborg Eriksdotter och Birger jarl Erik Valdemarsson, prins c. 1260 (död som liten) son till kung Valdemar Birgersson Erik Valdemarsson, prins 1272 son och tronföljare till kung Valdemar Birgersson, riksråd Erik Magnusson, prins 1277 (död som liten) son till kung Magnus Ladulås Erik Magnusson, prins 1282 son till kung Magnus Ladulås, hertig av Södermanland etc. Erik Birgersson, prins c. 1302 son till kung Birger Magnusson Erik Valdemarsson, prins c. 1316 son till hertig Valdemar Magnusson av Finland etc Erik Eriksson, prins f. & d. 1359 son till kung Erik Magnusson Erik Albrektsson, prins 1368 son och tronföljare till svenske kungen Albrekt av Mecklenburg  Erik Eriksson, prins c. 1410 (död ung) son till svenske kungen Erik av Pommern Erik, prins 1889 son till kung Gustaf V
    Därtill kommer alla med Gustav/f och Erik som andra namn, t.ex. vår nuvarande kung Carl XVI Gustaf. 

Man kan väl sammanfatta det hela med att båda namnen är flitigt använda bland kungligheter, men att Erik användes mer lite längre bakåt i tiden – och sedan blev det mer Gustav/f. 

Angående stavningen v och f så har det historiska skäl. Tidigare stavades v-ljudet på många olika sätt, t.ex. hv (som fortfarande används i danskan) och fv. I slutet av ord användes bokstaven F, därav Gustaf.

Personligen har jag svårt att välja en favorit. Tycker väldigt mycket om båda.
  • spöke
    Aniiee skrev 2016-06-19 19:55:37 följande:
    Tjena, spöket! Eftersom du kom med bra råd förra gången jag hade en kompis som skule få barn så ska du få en till att klura på. Eller tre!

Det kommer trillingar i bekantskapskretsen, och det enda de vet är att EN av de är en liten tjej. De andra två kan vara antingen eller. De vet också att de gärna vill ha en Elina (som förmodligen kommer uttalas med långt E och kort i, då farmor bor i Österbotten). Tips?
    Ojojoj!  

Elina är ett vackert namn. Jag gillar det finska uttalet.

Andra namn som funkar både på svenska och finska:

Alvar Samuel Ville Elmer Allan Alfred Kalle Arvi Elias Niko Leevi Manne

Helmi Laura Maija Minna Selma Siiri Veera Aina Alma Heidi Hilma Irma Julia Kaisa Alva Anna Asta Eira Iiris
  • spöke
    Interiorista skrev 2016-06-19 23:59:00 följande:
    Hej Spöke! Vi väntar en son i höst, som ska få heta Ossian. Det svåra är att hitta mellannamn som passar bra och låter "rätt". Det behöver inte vara släktnamn, så det finns inga gränser alls! ;) vi gillar både moderna namn, och mer klassiska gamla namn. Det gör inget om de är åt det finska hållet heller. Kan du göra en lista med namn som passar Ossian? Vi kommer troligtvis att ha två mellannamn :)
    Hej!

Jag tycker personligen att det gärna får finnas en historia bakom andranamn (mellannamn är ett andra efternamn). Om ni inte vill ha ett släktnamn kan ni välja ett namn som betyder något för er - från en bok, en förebild, en plats etc. 

En annan sak man kan fundera över när det gäller andranamn är rytmen tillsammans med förnamnet och efternamnet. Ossian tycker jag passar bra med ett tvåstavigt namn i kombination med  ett trestavigt namn. Till exempel Ossian Valter Elias.

Finns det några speciella namn som ligger er varmt om hjärtat?
  • spöke
    Lowika skrev 2016-06-20 11:04:08 följande:
    Hej spöket!
    Jag har funderat över min farmors systers namn Junis (inte juni alltså som är poppis nu) det är ju uppenbarligen gammalt..... kan du något om namnet?
    För mig är det ju ett namn och inte ett smeknamn men tänker att -is ändelsen får det att låta så för någon som inte har vuxit upp med det som jag.... funderar på det till 3an....
    Hej!

Junis är ett ovanligt namn. Enligt SCB finns det 138 kvinnor i Sverige har Junis som tilltalsnamn. Totalt är det 340 kvinnor har Junis som förnamn. Medelåldern är 48,6 år. Sedan 1998 har färre än 10 nyfödda flickor per år fått namnen – och därmed finns det ingen exakt statistik angiven hos SCB.

Endast en av alla mina namnböcker (ja, jag har ganska många ) nämner Junis. Namnet beskrivs som en variant av det latinska namnet Juno. Juno var kvinnornas gudinna i den romerska mytologin. 

När jag surfade runt lite hittade jag även en teori om att Junis kunde vara en försvenskad version av namn Eunice. Och varför inte!? Ibland kan dessutom namn ha olika bakgrunder som har råkat mynna ut i samma namn. Eunice är en engelsk form av ett grekiskt namn sammansatt av ord som betyder lyckosam och seger.

När det gäller ändelsen -is så ger den troligtvis associationer till smeknamnsformer för de flesta svenskar. Vi gillar ju att göra -is-ord både av vanliga substantiv (dagis, godis) och av namn. Om man verkligen gillar ett namn ovanligt namn så är det ofta sånt man kan behöva stå ut med...
  • spöke
    MariaLinnea skrev 2016-06-20 15:13:23 följande:
    Det var många kungar:). Ja jag vet inte heller vilket som vi tycker bäst om, kanske Erik. Jag är mer än nöjd med svaret jag fick, tack! 
    Så bra! Då är jag också nöjd. Solig
  • spöke
    Björken skrev 2016-06-29 22:05:28 följande:
    Oh, tack för hjälpen! Astrid har seglat upp som en storfavorit om det lir en flicka. Sixten och Alfred föll både mig och maken på läppen. smile1.gif Jag gillar Olof också, men det kanske blir lite mycket Frost smile5.gif
    Hihi, ja, men inte så uppenbart som Aladdin & Jasmine i alla fall.
  • spöke
    Micha91 skrev 2016-07-01 22:29:22 följande:
    Tack för svar! :) Jo precis, vi tycker också att det är väldigt viktigt att dem får vara och att folk ska se dem som olika individer. Lilly är nog ganska spikat om en av dem är en tjej. Vera, Miriam och Adrian gillar både jag och sambon, dock blir det lite jobbigt med uttalet eftersom vi är smålänningar och jag kan verkligen inte uttala "R" haha. Theodor har jag haft som favorit länge, Vincent också men det är upptaget av en släkting. :)
    Jag är också smålänning så jag förstår R-problemet. Bättre att skippa R helt.
  • spöke
    Ellaria skrev 2016-07-03 10:16:02 följande:
    Det blev en Otto :)
    Bra val!
  • spöke
    matildanerdna skrev 2016-07-03 22:01:16 följande:
    Hej! :)
    Vi funderar på namnet Cevin (alt. Kevin) som tilltalsnamn. Tankar angående stavning? Vi båda föredrar stavningen med C men jag är rädd att andra kan säga "Sevin" istället för Kevin..
    Som mellannamn är vi dock inte överrens. Namn vi tycker om; Lucas, Hektor, Samuel, Theodor. Vad passar bäst? Har du något annat förslag? Tack!
    Hej! Jag skulle starkt avråda från att stava Kevin med C. Enligt svenska uttalsregler uttalas C som S framför mjuka vokaler (e, i, y, ä, ö) och som K framför hårda vokaler (a, o, u, å). De flesta kommer därför att uttala Cevin med S-ljud när de ser det skrivet och de kommer att stava det med K när de hör namnet och ska skriva ner det. 

Risken är att ni ses som icke-bildade om ni väljer att stava Kevin med C. Gillar ni verkligen C, så kanske Calvin kan vara ett alternativ istället.

Kevin är ett iriskt namn, från början Caomhghin. På iriska uttalas bokstaven C alltid som K. Formen Kevin är en anglifierad form (anpassad efter det engelska språket). Det engelska språket har samma uttalsregler som svenskan när det gäller uttal av C – därav ett K istället för ett C framför bokstaven E.

Något som man bör vara medveten om när man väljer namn till sitt barn är associationerna och konnotationerna som finns inbakade i varje namn. Leias föräldrar ses som Star Wars-fans, Carl Fredriks föräldrar ses som konservativa överklassmänniskor osv. Det finns en intressant studie som bär just namnet Kevins konnotationer. Där undersöks attityden bland högstadielärare när det gäller olika namn. Kevin representerade namn som är vanliga i grupper med lägre socioekonomisk status. Du kan läsa den här: oru.diva-portal.org/smash/record.jsf%3A135146&dswid=8557

Sammanfattning: 331 svenska högstadielärare bedömde i en enkät tio olika förnamn på fiktiva elever inom fem dimensioner: framgångsrik, populär bland kamrater, social förmåga, maskulin/feminin och socioekonomisk status. Namnen valdes enligt följande: två vanliga namn, två ovanliga, två namn vanligast bland höginkomsttagare, två vanligast bland låginkomsttagare och två av icke-svenskt ursprung. Hypoteserna var att förnamnen skulle ha olika konnotationer, att detta skulle visa sig inom samtliga fem dimensioner samt att vanliga namn och namn typiska för höginkomsttagare skulle få en mera positiv bedömning än övriga. Undersökningen gav stöd åt samtliga hypoteser. 
    Resultaten indikerar att namnkonnotationer är ett förekommande fenomen även i Sverige, åtminstone på högstadiet.

Oavsett vilket namn man väljer ska man ställa sig frågor som: Hur vill jag att andra ser på mig och mitt barn? Spelar det någon roll för mig vad andra tycker? Hur kommer det att påverka förutsättningarna i livet för mitt barn?

När det gäller andranamn så är jag en anhängare av släktnamn. Om man inte har något släktnamn som man vill föra vidare kan man välja ett namn som på något annat sätt betyder mycket för er föräldrar – kanske från en favoritbok, en plats osv. Det är fint när det finns en liten story bakom namnet. Bland era förslag tycker jag att alla passar bra. Röstar på Samuel eller Theodor som ger en fin rytm tillsammans med ett namn med två stavelser som Kevin.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd