Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Vendelay skrev 2017-05-31 16:12:10 följande:
    Namn som matchar Arild?
    Hej! Ursäkta sent svar. Har varit offline ett tag.

Om frågan fortfarande är aktuell så kommer några förslag här. Jag gillar att kombinera vokalnamn. Det är ett gammalt namngivningsknep.

Einar Olof Ivar Elof Assar Oddvar

Eira Idun Ylva Inger Eivor Elna
  • spöke
    Willa skrev 2017-06-15 16:04:53 följande:
    Hedwig och Olle ska få ett syskon i oktober, blir det en flicka så blir det en Majken. Men något förslag på pojknamn???
    Hej! Har ni hittat något pojknamn än? (Jag har varit offline ett tag och inte kunnat svara på frågor).

Här kommer några förslag från mig:

Hedwig, Olle & Ivar
    Hedwig, Olle & Einar
    Hedwig, Olle & Gustav
    Hedwig, Olle & Tor
    Hedwig, Olle & Axel
  • spöke
    Sommarnatt10 skrev 2017-09-12 17:18:32 följande:
    Hej!!
    Våra små är redan 3 månader och det blev en Märta och en Melker
    Inte topp namnen på min lista men fina namn och vi är överens även om jag ibland fortfarande funderar på namn å vad de hade kunnat heta :D
    Bra namn, tycker jag.
  • spöke
    Namnambivalent skrev 2017-09-27 00:16:31 följande:
    Hej! Nej nu är det verkligen högaktuellt -vet att det kommer en lillasyster i dagarna, nu är det Bodil, Viola (kanske, men är 3-stadigt de andras är ju 2 -ja hela familjens) Doris el Gunhild som är några namn vi har, behöver gärna nya inout från dig. Är det bara jag eller tycker du att det är fint att detta namn inte heller slutat på A (som är vanligt bland tjejnamn) ? Gärna Ovanligt då vi nu har flera Astrid runt oss redan o vi tyckte det var rätt så ovanligt på bebisar när vi döpte för 1,5 år sedan...tack på förhand från en höggravid med sömnproblem som söker desperat nu bland gamla ovanliga tjejnamn ????
    Jag tycker att det låter snyggt med ett trestavigt namn tillsammans med de andra tvåstaviga namnen. Det ger en bra rytm och flow när man rabblar upp alla namnen. Och Viola är ett väldigt vackert namn, utan att vara gulligt. Flicknamn som slutar på A känns kanske lite mer feminina och mjukare än namn som slutar på konsonant. Jag gillar båda sorter. 

Bodil och Doris är bra namn, gillar även varianten Boel. Gunhild kan låta lite konstigt på engelska (gun – vapen), men det känns väldigt starkt och ståtligt. Min personliga favorit bland -hildnamnen är dock Ragnhild.

Tillsammans med Melker och Inez hade jag helt klart sagt Viola. De är mer internationella. Men eftersom du också har en Astrid så kan du köra på antingen nordiska eller icke-nordiska namn. Om du är sugen på ett nordiskt namn så rekommenderar jag den här sidan: kulturbilder.wordpress.com/2013/07/14/nordiska-namn/
  • spöke
    aceis skrev 2017-09-27 09:41:18 följande:
    Majken och Folke heter våra två små liv, och drömmarna om en trea bearbetas. Jag ÄLSKAR namn och kan vrida och vända på detta i oändlighet. Vad skulle du säga att en trea skulle kunna bära för namn...?
    Snyggt matchat! Det är svårt att få till ett tredje namn så att det blir lika snyggt ihop. Ni ska inte nöja er med två ändå!?

Majken, Folke & Rakel kanske kunde vara nåt ... med stavelsen "ke" som en röd tråd. Eller Tekla? Men kanske blir det lite för mycket och det istället är bättre att bryta av helt. Gärna ett namn som innehåller lite hårdare bokstäver för att skapa en snygg kontrast mot J och L. 

Majken, Folke & Rut
    Majken, Folke & Vera
    Majken, Folke & Doris
    Majken, Folke & Greta
    Majken, Folke & Iris

Majken, Folke & Alfred
    Majken, Folke & Knut
    Majken, Folke & Truls
    Majken, Folke & Björn
    Majken, Folke & Assar
  • spöke
    Aniiee skrev 2017-09-27 19:38:09 följande:
    Hörrö spöket, vad ska Rowans (tjej) tvillingsyster heta?
    Har rotat runt lite i mina namnböcker för att hitta fina gäliska flicknamn. Vad sägs om ...?

Ailín
    Fiona
    Morna
    Ciara
    Eileen
  • spöke
    enanna skrev 2017-09-29 08:57:13 följande:
    Hej spöke!

Nu är det en dryg vecka kvar till bf för en lillasyster eller lillebror i vår stjärnfamilj och jag behöver hjälp att hitta ett eller några bra namn!

Nico och Marco är halvbröder på pappas sida. Nadja är halvsyster på mammas sida och Isabelle (Bella/Ella/Bellis) är helsyster. VAD ska syskonet heta? Ett krav är att det ska fungera någorlunda på svenska, finska och engelska!

Pojknamn vi funderat på är Leo, Levi, Anton, Amos, Aron, Jonathan och Lucas

Flicknamn som främst jag funderat på är Linnéa, Thea, Nea, Alissa, Idun och Lovis

Inget känns riktigt rätt, så vi hoppas miniatyren presenterar sig så fort hen föds!
    Har lill*n tittat ut än? Vad bidde det?
  • spöke
    enanna skrev 2017-10-10 23:25:24 följande:
    Jodå! Det bidde en Linnéa :)
    Fiiiint!
  • spöke
    Gurkan25 skrev 2017-10-10 23:30:17 följande:
    Hej Spöke!
    Jag och min man väntar vårt första barn, en pojke som kommer i december. Pappan är persisk så vill gärna ha ett namn som funkar bra både på svenska och persiska!:)
    Namnen vi funderar på är:
    Benjamin (min favorit)
    Zakaria (mannens favorit)
    Vi gillar bägge namnen men våran absoluta favvo är inte samma.
    Vi vill inte ha korta namn.
    Vad tycker du skulle passa?
    Hej!
    Tyvärr är jag inte så insatt i varken det persiska språket eller det persiska namnbruket. Men när det gäller kulturer med bas i abrahamitiska religioner så brukar namn från gamla testamentet funka bra. Era namnförslag ligger i just den kategorin.

Fler namn (med minst tre stavelser):

Abraham
    Daniel
    Darius
    Elias
    Jeremias (Jeremiah)
    Jonathan
    Samuel
  • spöke
    gröna L skrev 2017-10-21 20:10:29 följande:
    Hej! Jag väntar barn och är beräknad till årets längsta dag, 21/6! Därav började jag fundera på namn med betydelsen ljus eller nåt liknande. Har du några förslag?
    Flicknamn:

Alba (latinskt ursprung: den vita, den ljusa)
    Berta (tyskt ursprung: lysande)
    Blanka (germanskt namn: vitt, ljus)
      - Bianca (italiensk variant av Blanka)
      - Blanche (fransk variant av Blanka)
    Clara / Klara (latinskt ursprung: klar, ljus)
    Heidi (germanskt ursprung: ljus)
    Heidrun (nordiskt ursprung: ljus/molnfri + runa)
    Helena (grekiskt ursprung: fackla)
      - Elin (variant av Helena)  
      - Elina (variant av Helena)
      - Ellen (variant av Helena)
    Lucia (latinskt ursprung: ljus)
    Phoebe / Febe (grekiskt ursprung: strålande, lysande)

Pojknamn:

Albin (latinskt ursprung: vit)
    Albus (latinskt ursprung: vit)
    Albert (tyskt ursprung: ädel + ljus)
    Fingal (keltiskt ursprung: ljus/vit främling)
    Laban (hebreiskt ursprung: vit)
    Lucius (latinskt ursprung: lysa)

Unisex:

Lux (latinskt ursprung: ljus)
    Nor (arabiskt ursprung: ljus)
Svar på tråden Spökes namn(t)råd