Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

yoshimi skrev 2016-09-11 10:29:35 följande:
    Hej Spöke! Har två pojkar sen innan Max och Elias. Väntar nu nummer tre och behöver tips på både pojk och flicknamn. Gillar korta namn (nähä... ;) ) annars kan du få spåna lite fritt om du vill. Tusen tack!
    Här kommer lite korta namn som skulle kunna passa. En del klassiska, en del lite mer ovanliga. Har inte tagit med några namn som slutar på s-ljudet eftersom de äldre syskonen redan gör det.

Flicknamn:
    Annie Linn Aila Lea(h) Laura Juli(e) Tilly Klara Juno Thea Nancy
    Tilde Stella Noomi Sally Alba Cleo Emmy Jill Minna Juni(e) Nemi 

Pojknamn: 
    Fred Adam Bruno John Kasper Theo Dante Frank Tim Hugo Jakob
    Levi Oskar Filip Joel Harry Leo Finn Alban Jesper Aron Ralf Sam
  • spöke
    yoshimi skrev 2016-09-13 18:36:59 följande:
    Fantastiskt! Du satte huvudet på spiken. Flera i varje kategori hade vi redan på våra listor och flera av dina förslag föll mig verkligen i smaken. Tack igen! :)
    Kul att höra!
  • spöke
    Yilla skrev 2016-09-13 18:57:54 följande:

Hej! 

Våra tre barn heter Saga, Malte och Elsa, nu väntar vi en lillebror men har jättesvårt att hitta namn som vi tycker passar.

Gillar alltså gamla namn, korta, gärna nordiska och gärna som inte går att rimma på så mycket Flört Mitt favoritnamn just nu är Arvid, men det känns inte helt hundra ändå. 

Tar tacksamt emot förslag!

Vad sägs om Vidar? Som Arvid fast stavelserna är tvärtom.

Fler förslag:
    Alvar Gustav Harald Hjalmar Ivar Joar Sixten Tor Einar Olof
    Gusten Assar Egil Elof Erik Frej Truls Viggo Gunnar Eskil 
  • spöke
    snowflinga skrev 2016-09-21 10:06:39 följande:
    Hej

Vi väntar tvillingar, vet inte kön. Storebrors namn Ivar kom vi inte på förrän efter han var född men har varit så väldigt nöjda med det. Därför känns det supersvårt att försöka "hitta rätt" två gånger till. 
    Vill inte ha tvillingnamn som passar "för" bra ihop med varandra, i stil med samma bokstav eller tjej och killnamn som matchar. Det känns viktigt att storebror inte blir utanför mer än nödvändigt. Viktigast är att varje namn för sig känns bra men tänker ganska mycket på hur olika stil det kan bli på namn beroende på vilka de kombineras tillsammans med. Har inte egentligen något emot äldre namn men två till för mycket 30-40 tal kan ju riskera att bli en pensionärsgrupp snarare än våra tre barn.

Gunnar är ett sådant exempel som min sambo gillar men som jag känner är lite på gränsen till för tidigt liksom. Sen har min sambo svårt för alltför fina och vanliga tjejnamn och pratar om Kerstin och Majlis typ. Jag i min tur skulle vilja hamna någonstans däremellan, vad det nu är?
    Några jag föreslagit är Hedvig, Matilda/Mathilde, Clara, Hilde och Esther. Är själv inte säker på dem och inte fått mycket gensvar, förutom möjligen Hedvig.

Ett pojknamn vi båda gillar är i alla fall Olof. Finns även i släkten precis som Ivar gör. 

Efternamnet är tyskklingande tvåstavig med sje-ljud så därför föredrar jag inte för långa och komplicerade namn.

Har du några tankar att tillföra detta långa utlägg..? Tack på förhand i sådana fall smile1.gif
    Hej!

Hedvig är ett jättebra förslag. Klassiskt och inte för gulligt. Dessutom innehåller det V precis som storebrors namn. 

Det finns många fina namn med V i. Skulle kunna vara en röd tråd för syskonens namn. Det låter som de hör ihop, men inte som en kull med kennelvalpar.
    Gustav Ludvig Valter Svante Arvid Edvin Evald Love Sven Vilgot
    Liv Svea Tove Vera Alva Elvira Lovisa Vanja Viola

Olof är också ett bra förslag, tycker jag. Jag tycker att namn på vokaler passar väldigt bra ihop.
    Ivar, Olof & Astrid
    Ivar, Olof & Ellen

För att undvika att det låter för mycket PRO kan du blanda in mer klassiska och tidlösa namn ...
    Erik Oskar Nils Karl Henry August Johan Samuel Adrian
    Anna Beata Johanna Sofia Ellinor Frida Josefin Linnéa Nora
  • spöke
    Kallepappa1 skrev 2016-09-22 21:15:24 följande:
    Hej jag gillar dessa namn Leo neo Nemo Nero

Vet att de är ganska lika men det är nog därför jag gillar dem. Skulle gärna vilja veta mer om namnen

Tex betydelse population och vad du tycker om dem. Tack på förhand.
    Hej! Ja, namnen du listar är väldigt lika. Max ett barn per syskonskara får det bli! Om du köper en orange tröja med röda prickar så kommer du säkert att känna att den är väldigt speciellt. Men köper du också en orange tröja med röda trianglar, så försvinner lite av unikheten och den speciella känslan med den första tröjan. Så kan det också bli med för lika namn i en syskonskara. Leo: Latinskt namn med betydelsen lejon. Kan också vara en kortform av namn som Leonard och Leopold. Användes första gången i Sverige på 1750-talet. Kända bärare av namnet var Påve Leo som räddade Rom från hunnerna på 400-talet (och en rad andra påvar/helgon) samt den ryske författaren Leo Tolstoj. Antal bärare i Sverige: 16 290 män, varav 11 004 bär namnet som tilltalsnamn. Även 19 kvinnor bär namnet Leo. Neo: Nyskapat namn som kommer från ett grekiskt prefix som betyder ny. Blev populärt i och med filmen Matrix. Samma namn finns också med rötter i Botswana, då med betydelsen gåva. Antal bärare i Sverige: 3 566 män, varav 2 823 bär namnet som tilltalsnamn. Även 11 kvinnor bär namnet Neo. Nemo: Latinskt namn med betydelsen ingen (nobody). Namnet bärs av Kapten Nemo i Jules Vernes romaner ’En världsomsegling under havet’ och ’Den hemlighetsfulla ön’. På senare år känt från den animerade filmen ’Hitta Nemo’. Antal bärare i Sverige: 471 män, varav 288 bär namnet som tilltalsnamn. Även 14 kvinnor bär namnet Nemo. Nero: Namn från den romerska historien, kejsare Nero. Kan även vara en italiensk kortform av namnet Raniero (besläktat med vårt namn Ragnar). Antal bärare i Sverige: 59 män, varav 37 bär namnet som tilltalsnamn.
  • spöke
    Kallepappa1 skrev 2016-09-22 21:15:24 följande:
    Hej jag gillar dessa namn Leo neo Nemo Nero

Vet att de är ganska lika men det är nog därför jag gillar dem. Skulle gärna vilja veta mer om namnen

Tex betydelse population och vad du tycker om dem. Tack på förhand.

Hej!

Ja, namnen du listar är väldigt lika. Max ett barn per syskonskara får det bli! Om du köper en orange tröja med röda prickar så kommer du säkert att känna att den är väldigt speciellt. Men köper du också en orange tröja med röda trianglar, så försvinner lite av unikheten och den speciella känslan med den första tröjan. Så kan det också bli med för lika namn i en syskonskara.

Leo: Latinskt namn med betydelsen lejon. Kan också vara en kortform av namn som Leonard och Leopold. Användes första gången i Sverige på 1750-talet. Kända bärare av namnet var Påve Leo som räddade Rom från hunnerna på 400-talet (och en rad andra påvar/helgon) samt den ryske författaren Leo Tolstoj.

Antal bärare i Sverige: 16 290 män, varav 11 004 bär namnet som tilltalsnamn. Även 19 kvinnor bär namnet Leo.

Neo: Nyskapat namn som kommer från ett grekiskt prefix som betyder ny. Blev populärt i och med filmen Matrix. Samma namn finns också med rötter i Botswana, då med betydelsen gåva.

Antal bärare i Sverige: 3 566 män, varav 2 823 bär namnet som tilltalsnamn. Även 11 kvinnor bär namnet Neo.

Nemo: Latinskt namn med betydelsen ingen (nobody). Namnet bärs av Kapten Nemo i Jules Vernes romaner ’En världsomsegling under havet’ och ’Den hemlighetsfulla ön’. På senare år känt från den animerade filmen ’Hitta Nemo’.

Antal bärare i Sverige: 471 män, varav 288 bär namnet som tilltalsnamn. Även 14 kvinnor bär namnet Nemo.

Nero: Namn från den romerska historien, kejsare Nero. Kan även vara en italiensk kortform av namnet Raniero (besläktat med vårt namn Ragnar).

Antal bärare i Sverige: 59 män, varav 37 bär namnet som tilltalsnamn. 

• spöke
    MMLHO skrev 2016-09-22 22:10:41 följande:
    Hej spöke!
    Jag undrar om du kan hjälpa mig med namn till mitt fjärde barn?
    Mina tidigare barn heter Lily, Harry och Oliver. Blir det en pojke har jag och sambon kommit överens om Sam, men det står helt still på tjejfronten...
    Ett namn som vi båda gillar är Ellie, men det kanske blir lite för mycket med Lily? Eller är det okej eftersom det faktiskt finns två namn mellan? (Tänker att man oftast kommer säga Lily, Harry, Oliver och Ellie isf?)
    Som du hör är jag helt förvirrad i detta.
    Hej!

Jag tycker nog att Ellie är lite väl likt Lily. De slutar båda ungefär likadant, och de innehåller väldigt starka L-ljud. Dessutom har ni också en Harry som slutar på y/i – och då blir det bara Oliver som inte gör det.

Här kommer några förslag som skulle kunna passa med Lily, Harry & Oliver:
    Elise Julia Cleo Hannah Isa Alice Emma Stella Wilma Juno Clara Leah Enya Laura Miriam
  • spöke
    Sanderson skrev 2016-10-06 18:22:25 följande:
    Hej Spöke, vi ska ha barn om 4 månader, vi vet inte vad det blir för sort men har sedan länge vetat att blir det en flicka så får hon heta Astrid.
    Vi har diskuterat fram och tillbaka redan sedan innan jag blev gravid om pojknamn. Vi gillar Ludvig men inte smeknamnet ludde, på senaste har vi även fattat tycke för Vidar men oroar oss över att det så lätt blir vider i skolan.

Tidigare förslag som inte känns jätteaktuella längre men fortfarande finns kvar i bakhuvudet är Valter och Gustav.

Ett ständigt velande och jag skulle vilja höra dels din åsikt om namnen men också om du har något helt nytt som skulle kunna passa oss.
    Hej!

Det är omöjligt att påverka barnens smeknamn bland kompisar. Fundera över om det känns okej att ni säger Ludvig hemma men att det kan bli Ludde i skolan och andra sammanhang. Att Vidar skulle bli vider har jag aldrig hört, men man kan retas med de flesta namn om man bara vill.

Det verkar som om ni gillar namn med V i ... så här kommer fler sådana som ni kan fundera över ...

Edvin Alvar Ivar Levi Viktor Edvard Love David Elvis Arvid Evald Svante Vilhelm Sven Elvin Vilgot Viggo Alve
  • spöke
    Det kommer bli bra skrev 2016-10-08 17:41:52 följande:
    Hej!
    Du ger jättebra namnförslag.

Vad skulle du föreslå till lillasyster när storasyster heter Marta. Ett namn som inte matchar för mycket men ändå inte låter konstigt tillsammans. 
    Hej! Och tack för de fina orden.

Det är snyggt att matcha namn med olika ändelser, tycker jag. Marta passar både in i facket internationella namn, och i facket klassiska damnamn. Här kommer några fler förslag på såna namn.

Doris Rut(h) Edit(h) Judit(h) Miriam Iris Ester Ines 
  • spöke
    HallonH skrev 2016-10-09 16:11:28 följande:
    Tack för feedbacken!
    Jag gillar Isa, Alice och Leah.
    Andra namn som jag gillar är: Freja, Hedda och Nike (men just Nike heter en nära kusin till mig så det tycker inte jag att jag kan ha som tilltalsnamn).
    Hur tycker du dessa passar, och har du några fler förslag på namn?

Tack på förhand!

Jag funderade på att föreslå Nike, men sen tänkte jag att eftersom de övriga barnens namn även kan ha ett engelskt uttal så kanske folk tror att det är en Najk(i) (som klädmärket). Vad tänker du om det? Andra fina namn från den grekiska mytologin (precis som Nike) är Theia och Gaia.

Freja och Hedda är också fina namn, men de är inte så internationella som syskonens namn. Är det viktigt för er att namnen är i samma kategori? 

Till sist några fler förslag: Vera, Mia, Alexa, Alexia, Celia, Leona, Thea, Amelia, Ines, Vega
Svar på tråden Spökes namn(t)råd