Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Grus grus skrev 2016-03-20 22:22:45 följande:
    Passar Heidi ihop med Lovis?
    Det beror på vad man menar med "passar ihop".  

Heidi är ett tyskt namn, en kortform av namn som innehåller "heid", t.ex. Adelheid. Men det kan också komma från det nordiska namnet Heid som betyder ljus eller molnfri.

Lovis är också ett tyskt namn. Det kommer från Ludvig och kan ha kommit hit via den franska namnet Louise. Mest känt är det väl dock pga Astrid Lindgrens bok.

Så etymologiskt sett är båda tyska namn, med ett uns av nordisk känsla. 

En annan sak som gör att namnen kan passa ihop är att båda namnen förekommer i kända barnböcker.
  • spöke
    JoJ1 skrev 2016-03-27 23:12:26 följande:
    Hej spöke,
    Vilka tjejnamn tycker du passar bra tillsammans med Matilda?
    Hej! Till ett syskon eller som andranamn?
  • spöke
    JoJ1 skrev 2016-04-01 22:23:08 följande:
    Till en lillasyster.
    Ellinor
    Josefin
    Lovisa
    Sofia
    Linnéa
    Johanna
    Klara
    Alice
    Agnes
    Hedvig
  • spöke
    ÖnskaTroHoppas skrev 2016-04-06 21:29:42 följande:
    Vad tycker du om alternativen Alice och Klara till en ev lillasyster till Ella? (Om det blir en pojke så är vi redan överens.)
    Hej! Ursäkta sent svar. Har inte varit på FL på ett tag.

Jag tycker att både Alice och Klara är jättefina namn. Klara är lite hårdare och ger en snygg kontrast till det mjuka Ella.
  • spöke
    Ellaria skrev 2016-04-13 09:08:57 följande:

Hej Spöke :)

Väntar en pojke om två månader. Sambon och jag har ett par namn som vi båda tycker om, men han avskyr mitt favoritnamn, Tuve. Du som är så duktig på namn kanske kan ge nått förslag vi missat. Här är de vi båda gillar:

Loa, Otto, Charlie, Harry, Morris, Mio, Finn.

Här är de jag gillar som sambon antingen är likgiltig till eller inte gillar: Noa, Ebbe/Ebbot, Julius, Louie, Ture, Elliott, Tuve, Knut, Alfons, Love, Algot, Amyas, Alvis, Arlo, Alvi/Alve, Ellis/Elis/Eli, Joni/Jona, Leo, Moses.

Sambon har finska föräldrar, är inte helt emot ett finsktklingande namn men hittar inga fina pojknamn alls. Sonen kommer heta Axel i andranamn.

Hej!
    Med tanke på att er lista innehåller en massa ovanliga namn, så gissar jag på att ni inte har missat särskilt många namn.  

Tuve är ju ett namn med nordisk touch, så kanske kan den här listan ge dig fler förslag: kulturbilder.wordpress.com/2013/07/14/nordiska-namn/

Själv röstar jag på Otto eller Finn. Fast om han ska ha ett finskklingande efternamn så blir det kanske lite för skojigt med Finn. 

Namn som funkar bra på både finska och svenska:
    Ville Allan Manne Alfred Elmer Kalle Leevi Alvar Arvi Elias Niko Samuel
  • spöke
    NorthK skrev 2016-04-19 16:39:02 följande:
    Kära spöke!

Vi behöver din hjälp! Vi väntar på en liten tjej och har nog överdoserat för många namn. Vet varken ut eller in.

Vi båda gillar:
    Greta
    Ruth
    Ava
    Lea
    Lo

Jag älskar även namn som slutar på -e, så som Lone, Grethe, Lärke, Line, Oline osv men min sambo är inte lika förtjust.

Jag älskar Hillevi och Iselin också (Iselin blir dock svårt då vårt efternamn slutar på -in, blir lite kaka på kaka?)
    Jag tycker att ni har en bra lista. Min favorit är Greta. Det är starkt och inte så sockersött som flicknamn ibland kan vara. Även Grete är toppen! 

Här kommer några fler förslag (med och utan e på slutet):

Stina Hilda Edit Elna Ester Tove Ada Astrid Lise Emmy Sonja Henny Iris Tyra Estrid
    Eva Else Flora Nora Nancy Signe Hedda Elsy Iris Asta Mette Judit Tora My Nella Lia
    Hilde Turid Viva Aina Ditte Helvi Svea Hanne Bodil Doris Stine Saga Vera Elvira 
  • spöke
    Micha91 skrev 2016-05-10 11:42:47 följande:
    Hej spöke :)

Är gravid med tvillingar som kommer i november. Vi vet inte kön än men det är tvåäggstvillingar så det kan vara två tjejer, två killar eller en av varje. =) Storasyster heter Naomi. De namnen som både jag och sambon gillar är Lilly och Hugo. Tycker det är jättesvårt att komma på fler namn. Har du några förslag? =)
    Hej! Spännande med tvillingar - men så klart dubbelt så svårt att hitta två namn på en gång.

Här kommer lite blandade förslag som jag tycker passar med storasysters namn. Tänk på att tvillingnamn inte bör vara för lika - även om man inte blandar ihop tvåäggstvillingar till utseendet så kan ändå alldeles för lika namn krångla till det för andra runt omkring (och alla, även tvillingar, vill ju känna sig som unika individer).

Vera Alba Miriam Lea Nella Celia Nancy Iris Ellen Emmy 
    Aline Judit Laura Cleo Ruth Klara Stella Thelma Alice 

Adrian Edgar Elias Lukas Ruben Bruno Felix Hannes Jakob Gabriel
    Theodor Emanuel Oskar Valter Samuel Julius Vincent Viktor 
  • spöke
    tinis skrev 2016-05-25 19:09:34 följande:
    Hej Spöke!
    Vi har en Isabelle Timja Mona Maria  (Isabelle tilltalsnamn snart 2,5 år) här hemma o tänkte köra igång med syskon snart.
    Det första jag tänker på är namn :D
    Vad tycker du om kombon Sol Lovina Maria Esmeralda, med Lovina som tilltalsnamn?
    Isabelle & Lovina, funkar det? :)
    Hej! Ja, jag tycker Isabelle & Lovina funkar ihop. Båda har ett visst litet sagoskimmer över sig. Annars tycker jag att Esmeralda kan få vara med som alternativ.
  • spöke
    MariaLinnea skrev 2016-06-15 16:35:33 följande:
    Hej Spöke!
    Jag undrar om du kan ge lite fakta om namnen Anna och Ingrid och dina egna associationer till namnen? Ett tredje alternativ vi har är namnet Ebba.

Det lutar åt något av dessa namn men här står jag och min man fast och kan inte välja. Min man föredrar namnet Anna medan jag tycker om Ingrid lite mer.
    Vilket föredrar du själv av dessa och varför?  Kravet på namn hos oss är att det får gärna ha klassiska och kungliga associationer. Vilket ligger mest "rätt i tiden"?
    (På killnamn tycker vi om namn som Oscar, Erik och Gustav).
    Hej! Jag förstår att det är svårt att välja namn. Anna, Ingrid och Ebba är vackra, klassiska namn. Om jag måste välja så får det bli Anna - det känns som det ultimata flicknamnet.

Anna är det vanligaste tilltalsnamnet bland svenska kvinnor (105 983 st). Ingrid kommer på plats 10 (46 883 st). Däremot låg Ebba på 8:e plats på förra årets topplista för nyfödda flickor. Ingrid kom på plats 74 och Anna på plats 100. Ebba ligger alltså mest rätt i tiden. Antalet nya Annor sjunker sakta för varje år, medan Ingrid gradvis har ökat de senaste 15 åren (men förra året vände kurvan och gick nedåt igen). Ebba har legat på tio-i-topp i många år nu, men börjar sakta dala.

ANNA kommer från det hebreiska namnet Hanna/Channa som betyder nåd. Det äldsta skriftliga belägget för namnet i Sverige är från 1291. Enligt bibeln var Anna mor till jungfru Maria. Länge ansågs Maria vara alltför heligt för att ha som namn här i Sverige, däremot var hennes mors namn Anna populärt. Alldeles lagom för oss svenskar alltså. Under 1800-talet var Anna det populäraste namnet för kvinnor.

INGRID är ett fornnordiskt namn, ursprungligen Ingifridh. Namnet är sammansatt av gudanamnet Ing och 'fridh' med betydelsen skön eller älskad. Namnet har funnits i Sverige åtminstone sedan 1000-talet (förekommer på flera runstenar från den tiden).

EBBA är den feminina formen av det tyska namnet Eberhard som betyder vildgalt. Det äldsta belägget i Sverige är från 1442. Det var ett vanligt namn bland adelsdamer på 1700-talet och spreds sedan ned i leden, antagligen tack vare Prins Oscars fru Ebba.
  • spöke
    Björken skrev 2016-06-18 21:15:16 följande:
    Hej! Jag skulle gärna få lite förslag på namn till Elsas småsyskon. Jag tycker om namn som Anton, Bertil, Alva, Ester, Greta osv.
    Javisst! Kul att Bertil finns med på din lista. I like.

Märta Britta Tora Hilda Ida Tove Doris Edit Hedvig Alma Siri Astrid
    Vera Gerda Tyra Ingrid Ada Rut Signe Stina Agnes Tekla Hedda
    Hilma Aina Asta Dagny Frida Irma Karin Moa Nora Svea Sonja

Axel Hjalmar Einar Malte Rune Sixten Arvid Albin Sven Gustav
    Egil Sune Folke SvanteAlvar Alfred Harald Ivar Tor Vidar Allan
    Artur Ture Assar Birger Henning Sture Olof Stig Knut Ragnar
Svar på tråden Spökes namn(t)råd