MariaLinnea skrev 2016-06-15 16:35:33 följande:
Hej Spöke!
Jag undrar om du kan ge lite fakta om namnen Anna och Ingrid och dina egna associationer till namnen? Ett tredje alternativ vi har är namnet Ebba.
Det lutar åt något av dessa namn men här står jag och min man fast och kan inte välja. Min man föredrar namnet Anna medan jag tycker om Ingrid lite mer.
Vilket föredrar du själv av dessa och varför? Kravet på namn hos oss är att det får gärna ha klassiska och kungliga associationer. Vilket ligger mest "rätt i tiden"?
(På killnamn tycker vi om namn som Oscar, Erik och Gustav).
Hej! Jag förstår att det är svårt att välja namn. Anna, Ingrid och Ebba är vackra, klassiska namn. Om jag måste välja så får det bli Anna - det känns som det ultimata flicknamnet.
Anna är det vanligaste tilltalsnamnet bland svenska kvinnor (
105 983 st). Ingrid kommer på plats 10 (46 883 st). Däremot låg Ebba på 8:e plats på förra årets topplista för nyfödda flickor. Ingrid kom på plats 74 och Anna på plats 100. Ebba ligger alltså mest rätt i tiden. Antalet nya Annor sjunker sakta för varje år, medan Ingrid gradvis har ökat de senaste 15 åren (men förra året vände kurvan och gick nedåt igen). Ebba har legat på tio-i-topp i många år nu, men börjar sakta dala.
ANNA kommer från det hebreiska namnet Hanna/Channa som betyder nåd. Det äldsta skriftliga belägget för namnet i Sverige är från 1291. Enligt bibeln var Anna mor till jungfru Maria. Länge ansågs Maria vara alltför heligt för att ha som namn här i Sverige, däremot var hennes mors namn Anna populärt. Alldeles lagom för oss svenskar alltså. Under 1800-talet var Anna det populäraste namnet för kvinnor.
INGRID är ett fornnordiskt namn, ursprungligen Ingifridh. Namnet är sammansatt av gudanamnet Ing och 'fridh' med betydelsen skön eller älskad. Namnet har funnits i Sverige åtminstone sedan 1000-talet (förekommer på flera runstenar från den tiden).
EBBA är den feminina formen av det tyska namnet Eberhard som betyder vildgalt. Det äldsta belägget i Sverige är från 1442. Det var ett vanligt namn bland adelsdamer på 1700-talet och spreds sedan ned i leden, antagligen tack vare Prins Oscars fru Ebba.