Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Aniiee skrev 2016-10-09 19:58:57 följande:
    Hörrö Spöket! Har du några namnförslag åt oss? Inte för att vi ska ha barn just nu, men kanske om 2 år eller så. Kanske. Hade vi tänkt oss. 
    Jadå, det kan jag säkert klämma fram några ... men det blir lättare att pricka in namn som ni gillar om du ger mig en spec eller nämner några namn ni gillar.

Men här får du lite random fina namn så länge:

Beata Nancy Sigrid Anaïs Elin Kristina Klara Sonja Tove Agnes Cecilia Märta Anna Ellinor 

Arvid Nikolai Gustav Martin Henning David Jonatan Olof Samuel August Bruno Julius Valter
  • spöke
    Fjällsippa skrev 2016-10-10 19:04:31 följande:
    Vad funkar som namn till Elias syskon? Dvs intresserad av både flicknamn och pojknamn. Inte för "modernt" typ Vilja och inte för 40-50-talister typ Sven. Det får inte börja på E eller M.

Tack på förhand!
    Elias passar bra med klassiska namn som ...

David Aron Gabriel Jakob Oskar Alexander Filip Adam Simon John Kasper Teodor
    Samuel Ruben Valter Henry Jonatan Joel Fabian Adrian Vilhelm Benjamin Viktor

Hanna Josefin Klara Judit Linnéa Laura Stella Amanda Annie Lovisa Alma Naomi
    Laura Nora Rebecka Sofia Sara Amelia Filippa Julia Thea Vilma Cornelia Sally 

Skulle nog försöka undvika andra namn som slutar på S. 
  • spöke
    Sajli skrev 2016-10-14 22:30:32 följande:
    Hej!

Vi har helt kört fast när det gäller lillasysters namn! Vilket namn tycker du passar bäst till storebrors namn Edvin? Vi står mellan Tyra och Elise just nu. Tacksam för lite input vilket som matchar bäst till Edvin både stilmässigt och uttalsmässigt ihop.? ??
    Hej! Två fina namn – så jag förstår att det är svårt att välja. Själv föredrar jag Tyra tillsammans med Edvin. Jag tycker att de är lättare att säga ihop. Kanske för att Edvin och Tyra har betoning på första stavelsen (medan Elise har betoning på sista).

När det gäller ursprung är ju Edvin och Tyra från germanska språk, medan Elise är en fransk form av ett hebreiskt namn.
  • spöke
    Ellenssyskon skrev 2016-10-18 08:55:39 följande:
    Hej spöket! Jag är mycket imponerad av dina namnkunskaper och förslag och hoppas du kan hjälpa oss.

Vi har en dotter som heter Ellen, och vi bor i ett engelsktalande land. Ellens pappa är brittisk men hon pratar svenska.

Nu ska vi strax få vårt andra barn och är helt fast! Inget känns rätt. Ellen uttalas ju i princip exakt lika på svenska och engelska och jag älskar namnet, dock har vi upptäckt att med den lokala dialekten är det många som tror hon heter Allan och är en pojke...

Vi vet inte om tvåan är pojke eller flicka. Länge var jag rätt säker på Bo till en pojke (nära släkting så betydelsefullt också!) men tyvärr verkar det som om flera tjejer kallas Bo och killar stavas Beau vilket jag inte alls gillar. Mitt nuvarande förslag är att istället välja Benjamin Oscar och då kalla honom för bo ändå... Men det känns inte helt hundra. Jag vill gärna ha med Bo också så kanske Benjamin Oscar bo och kalla honom Bobo? Ellen skulle hetat Oscar eller Benjamin om hon var en kille så det är namn vi alltid gillat.

Tjejnamn är nästan ännu svårare. När vi valde Ellen var jag lite inne på Elsie men tycker det är lite för likt Ellen. Vi har även tänkt på mira men det känns liksom lite som ett nytt namn för mig. Mellannamn för en tjej är vi ganska säkra på Frida Victoria.

Jag kan fortsätta i en evighet hur vi velat fram och tillbaka, men hoppas verkligen du kan komma med några förslag som funkar på svenska och engelska och som passar till Ellen men inte är alltför likt :)

Tack på förhand!
    Hej! Förstår att du gillar Ellen. Det är även en av mina personliga favoriter.

Bo är ett bra namn – i Sverige. Lite svårare utomlands både när det gäller stavning och uttal. (Och så finns ju den där hunden Boo som har blivit ett internetfenomen.) 

Du får fundera över vad som är viktigast: att namnet är funktionellt och lätt att uppfatta eller att det är ett favoritnamn som betyder mycket för dig och som berättar något om din kultur och bakgrund.

Här kommer några förslag på namn som funkar bra på både svenska och engelska:

Alfred, Victor, Axel, Bruno, Finn, Filip (Philip), Henry, Lucas

Hilda, Lisa, Emma, Mia, Sofia (Sophia), Freja (Freya), Maja (Maya), Tilly

P.S. Ja, Ellen & Elsie kan bli lite för lika ... och för gulligt ihop. Men å andra sidan har de helt olika ändelser så det känns inte som en kull med valpar från en kennel.
  • spöke
    Aniiee skrev 2016-10-21 23:04:56 följande:
    Awesome =) (Jonatan har varit ett namn på min önskelista sen jag var 10.... =P)

Det är svårt. Vi leker bara lite med tanken än så länge. 

Lite inortodoxt sa Sanna häromdagen att om vi någonsin får barn så borde vi döpa dem till namn ur fantasy-litteratur eller TV-spel, Så kanske något sånt, även om jag påstår att de flesta i fantasy och TV-spel har vanliga namn.... aja. Give it a shot! För att ge dig lite underlag där så är våra 7 favoritböcker och -spel:

Fantasy-litteratur:
    Lord of the Rings
    Nightrunner series
    His Dark Materials
    The Last Herald Mage
    Uraboku
    Vinland Saga
    (Resten av) Valdemar Saga

Spel:
    Mass Effect serien
    Dragon Age serien
    Resonance of Fate
    Folklore
    Atelier serien
    Final Fantasy serien
    Arslan. The Warriors of Legend

Som sagt, hennes fördlugna idé. Se om du kan hitta något kul åt oss, om du vill. Som en utmaning =P
    Oj då, jag är ingen fantasykännare ... och mina favoritspel är NES-spel (så kanske Mario ... eller Yoshi? ). Jag tror att du och din sambo kan betydligt fler namn än jag i den här genren. Ett annat tips är att hänga i såna forum på nätet. 

Nameberry är en sajt som listar många namn från populärkultur. Kolla in de här länkarna:
    nameberry.com/userlist/view/28759
    nameberry.com/list/228/Video-Game-Names-for-Boys
    nameberry.com/list/227/Video-Game-Names-for-Girls

Utan att kunna så värst mycket om fantasy, så tänker jag att de här namnen kanske vore något ...

Arthur Caspian Harry Castor Dorian Albert Tristan Vincent Edgar Roman Cedric
    Julian Anakin Merlin Mio Troy Dante Sandor Xander Edward Aldwin Albus Lucian

Dorothy Luna Aurora Isolde Arwen Saga Zelda Annabelle Elora Lara Rosalind Alyssa
    Aurelia Scarlet Lyra Elodie Pixie Mirella Freya Arya Agatha Cynthia Myrra Beatrix Flora
  • spöke
    EttLitetFrö skrev 2016-10-22 15:32:49 följande:
    Jag känner att jag inte funnit wow-namnet till bebis som troligast är en flicka. Om det blir en pojke lutar det mot Hugo (släktnamn) eller Widar, om bebis självklart passar med något av de namnen.

Flicknamnen på listan nu är Alice (dock såå vanligt), Erla, Nike, Disa, Malwa, Svea och Meya.

I familj och släkten finns det Thea, Leia, Livia, Mia, Ebba och Lilly.

Har du några tips? Gärna lite ovanligare än de ovan.
    Hej! Ursäkta sent svar. Har varit ute och rest ett tag. 

Tycker att alla dina förslag är bra. Föredrar dock V framför W, men det är ju en smaksak. Dock lär man få se namnet "felstavat" ofta om man väljer en annorlunda stavning.

Du verkar gilla tvåstaviga namn, så här kommer lite blandade såna förslag:
    Eden Vanja Alba Eira Irma Flora Juno Sonja Vanda Cleo Ilse 
    Nancy Smilla Vera Doris Idun Elna Minna Aila Silja Joni Manja
  • spöke
    HallonH skrev 2016-10-26 18:43:22 följande:
    Tack så jättemycket :)
    För mig är det viktigt att det åtminstone ska gå att uttala på engelska, men hade inte Nike varit upptaget så hade det varit ett undantag...
    Du börjar närma dig på förslagen, gillar Vera, Thea, Ines (även om jag helst hade stavat det med z) och Vega. Men även här känner jag att tex Vega blir lite svåruttalat internationellt (?)
    Nu har maken dessutom börjat tveka lite på Sam... Han säger att det inte känns rätt längre så nu var vi tillbaka på ruta ett även där...
    Jag tycker att Theo/Theodor är fint, och även Leo, men maken är inte lika säker.
    Orkar du leta mer? ;)
    Hej! Ursäkta sent svar. Har varit ute och rest.

Vega bör nog inte skapa så mycket problem. De flesta har ju hört talas om Suzanne Vega.

Flicknamn: Thelma Alba Alma Daphne Mia Sara(h) Theia 

Pojknamn: Frank Ian John Max Jack Seth Tim
  • spöke
    sina86 skrev 2016-12-17 22:38:28 följande:
    Hej! Letar namn som passar ihop med Anton, både tjej- och killnamn :) Hittills är Ester det enda jag kan tänka mig.
    Hej!
    Ester låter fint ihop med Anton. Gillar att T finns i båda namnen som en röd tråd.

Och...  det är snyggt att kombinera namn som börjar på vokal!

Alva Astrid Alma Anna Alice Agnes Asta
    Elsa Edit(h) Elin Elsie Elvira Ebba Elna Emmy
    Iris Ida Ines/Inez Ingrid

Axel Arvid Adrian Alvar Albin Alfred Artur Assar
    Elis Einar Erik Edgar Elias Emil Edvard Edvin Egil Eskil
    Ivar Isak Ian
    Oskar Otto Olof Olle
  • spöke
    201405 skrev 2016-12-18 14:20:34 följande:
    Åh vad bra att jag hittade hit! Väntar första barnet, en tjej men vi har så svårt att komma på namn! Det enda jag egentligen fastnat lite för är Denise. Vad vet du om namnet Denise och kan du komma på några fler i liknande kanske? smile1.gif
    Denise är inte så vanligt bland nyfödda flickor. Och antalet nyfödda Denise-flickor har minskat de senaste tio åren. Namnet är en fransk kortform av det grekiska gudanamnet Dionysos. 

Andra namn som slutar på -ise är Louise, Elise och Thelise.
  • spöke
    SOS skrev 2017-01-01 22:58:37 följande:
    Hej där namnexpert! smile1.gif

Fick en son häromdagen och trots att vi har vetat om det sedan UL så har vi inte enats om något namn ännu. Jag har fastnat för Jacob och min man för Max. Han tycker att Jacob är lite mjäkigt och för bibliskt (!?) och jag vill inte ta Max eftersom det kan associeras och rimmas med mycket och så föredrar jag lite längre namn. Status quo. Vi vill gärna ha ett namn som är internationellt gångbart, helst inte för vanligt och inte för trendigt, eller för gammaldags. Namn som försvinner är alltså William (för vanligt), Charlie (för trendigt) och Nils (för gammeldags). Systrarna heter Stella och Julie. Har du några förslag? Inte helt lätt det här!

Tusen tack på förhand!
    Hej!

Här kommer några förslag ...

Aron Vincent Adrian Elias Gabriel Florian Leonard Benjamin
    Samuel Kasper Edward Felix Jonathan Malcolm Simon Roman
Svar på tråden Spökes namn(t)råd