Ellenssyskon skrev 2016-10-18 08:55:39 följande:
Hej spöket! Jag är mycket imponerad av dina namnkunskaper och förslag och hoppas du kan hjälpa oss.
Vi har en dotter som heter Ellen, och vi bor i ett engelsktalande land. Ellens pappa är brittisk men hon pratar svenska.
Nu ska vi strax få vårt andra barn och är helt fast! Inget känns rätt. Ellen uttalas ju i princip exakt lika på svenska och engelska och jag älskar namnet, dock har vi upptäckt att med den lokala dialekten är det många som tror hon heter Allan och är en pojke...
Vi vet inte om tvåan är pojke eller flicka. Länge var jag rätt säker på Bo till en pojke (nära släkting så betydelsefullt också!) men tyvärr verkar det som om flera tjejer kallas Bo och killar stavas Beau vilket jag inte alls gillar. Mitt nuvarande förslag är att istället välja Benjamin Oscar och då kalla honom för bo ändå... Men det känns inte helt hundra. Jag vill gärna ha med Bo också så kanske Benjamin Oscar bo och kalla honom Bobo? Ellen skulle hetat Oscar eller Benjamin om hon var en kille så det är namn vi alltid gillat.
Tjejnamn är nästan ännu svårare. När vi valde Ellen var jag lite inne på Elsie men tycker det är lite för likt Ellen. Vi har även tänkt på mira men det känns liksom lite som ett nytt namn för mig. Mellannamn för en tjej är vi ganska säkra på Frida Victoria.
Jag kan fortsätta i en evighet hur vi velat fram och tillbaka, men hoppas verkligen du kan komma med några förslag som funkar på svenska och engelska och som passar till Ellen men inte är alltför likt :)
Tack på förhand!
Hej! Förstår att du gillar Ellen. Det är även en av mina personliga favoriter.
Bo är ett bra namn – i Sverige. Lite svårare utomlands både när det gäller stavning och uttal. (Och så finns ju den där hunden Boo som har blivit ett internetfenomen.)
Du får fundera över vad som är viktigast: att namnet är funktionellt och lätt att uppfatta eller att det är ett favoritnamn som betyder mycket för dig och som berättar något om din kultur och bakgrund.
Här kommer några förslag på namn som funkar bra på både svenska och engelska:
Alfred, Victor, Axel, Bruno, Finn, Filip (Philip), Henry, Lucas
Hilda, Lisa, Emma, Mia, Sofia (Sophia), Freja (Freya), Maja (Maya), Tilly
P.S. Ja, Ellen & Elsie kan bli lite för lika ... och för gulligt ihop. Men å andra sidan har de helt olika ändelser så det känns inte som en kull med valpar från en kennel.