• jazzkatten

Är det oansvarigt som förälder att bosätta sig på vischan?

Med anledning av en annan tråd (som många säkert sett) där en diskussion om huruvida det var OK att ta ett glas vin med små barn i huset, kom att handla om hur man skulle kunna ta sig till sjukhuset i en nödsituation, så var jag bara tvungen att starta den här tråden. För faktum är ju att bor du långt ute på landet så tar det ofta mycket längre tid att få vård i en akutsituation, jämfört med om du bor nära ett sjukhus. Så vad säger ni debattglada? Är det ansvarslöst att bosätta sig så långt från närmsta sjukhus att det tar en timme att ta sig dit?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det oansvarigt som förälder att bosätta sig på vischan?
  • vittra

Haha nej
    Vi både dricker alkohol ibland och bor ute på landet... hemska tider...

• vittra
    Lavish skrev 2010-10-27 22:08:02 följande:
    Nej verkligen inte. Däremot har jag valt bort det för att ta ansvar gentemot mig själv. Jag skulle nog bli lappsjuk
    När jag växte upp levde vi tillsammans med lapparna på sommar-halvåret
    Fick rida på renar och minns att man knappt fattade vad de sa. Men jag blev människa ändå, trivs både i stan och nära naturen. Men nu med barn så känner jag verkligen hur skönt det är att slippa storstadslivet med allt vad som hör till! Det är så mycket lugnare här ute, och då bor vi ändå inte helt öde...
  • fenja

Kommer själv från Sthlm och mannen från Malmö och nu bor vi på vischan (en leråker) och har aldrig trivts så bra som vi gör nu.

Och visst händer det att vi BÅDA tar ett glas vin/en öl/ en wirre nån enstaka gång. Efter att våra två 15-månaders tvillingpojkar har lagt sig på kvällen.

Men vi kanske inte kvalificerar oss i den här debatten eftersom vi bara har tio minuters bilväg till Universitetssjukhuset i Lund?

• jazzkatten
    fenja skrev 2010-10-28 11:37:11 följande:
    Kommer själv från Sthlm och mannen från Malmö och nu bor vi på vischan (en leråker) och har aldrig trivts så bra som vi gör nu.

Och visst händer det att vi BÅDA tar ett glas vin/en öl/ en wirre nån enstaka gång. Efter att våra två 15-månaders tvillingpojkar har lagt sig på kvällen.

Men vi kanske inte kvalificerar oss i den här debatten eftersom vi bara har tio minuters bilväg till Universitetssjukhuset i Lund?
    men vänta bara tills vintern då blir alla skåningar lika förvånade som alltid att det kan snöa också i denna del av landet, och sen är man vackert insnöad ett par dagar tills kommunen lyckas skrapa fram lite plogbilar.
  • Dr Mupp

Vi är nig mest oansvariga. Vi har ca en mil till akuten och ingen bil alls. Rringer morsan som bor närmare en mil bort och ber henne köra om det inte är ambulansakut. Ambulansen är här inom 5-10 minuter.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • hannis

Nej verkligen inte! Snarare tvärt om då man enligt min åsikt kan ge sitt barn en lugnare och bättre uppväxt på landet.

• lantmamman
    jazzkatten skrev 2010-10-28 12:18:39 följande:
    men vänta bara tills vintern då blir alla skåningar lika förvånade som alltid att det kan snöa också i denna del av landet, och sen är man vackert insnöad ett par dagar tills kommunen lyckas skrapa fram lite plogbilar.
    Vi är riktiga lantisar. Investerade i en liten traktor förra våren. No more insnöad!
  • crazy mom

Tänker som så att det vore ju mest skrämmande om man lever livet och tänker på allt skrämmande som kan drabba en överallt.

Att bo i storstad eller tätbebyggt område medför ju även det en mängd risker.

Ähh bo var ni vill, vi har väl alla våra "krisplaner" oavsett om vi bor nära eller långt ifrån sjukhus.

• Förälskad
    lantmamman skrev 2010-10-29 18:00:34 följande:
    Vi är riktiga lantisar. Investerade i en liten traktor förra våren. No more insnöad!
    En släpkärra är också lantis. Det köpte vi förr förra veckan.
  • lantmamman
    Förälskad skrev 2010-10-29 18:31:55 följande:
    En släpkärra är också lantis. Det köpte vi förr förra veckan.

Mja... Vi är nog liiite mer lantis. Vi har en vagn till traktorn.

• lantmamman

Och jag erkänner (ännu en gång), jag är oansvarig. Barnet sover, mannen är inte hemma och jag har druckit två
    (2!!!!) öl. Skäms på mig.

• bambigirl

Bor bara 7 minuter från sjukhus nu jämfört med 30 minuter förut. Skillnaden är att för var det akademiska i Uppsala, nu ett litet sjukhus som har stängt kvällar och nätter. Så händer nåt då har vi 45 minuter till sjukhus... Och jämfört med hur långt de har på vissa ställen i Norrrland har vi det ändå inte så långt. Tycker inte det är ansvarslöst.

Svar på tråden Är det oansvarigt som förälder att bosätta sig på vischan?