• jazzkatten

Är det oansvarigt som förälder att bosätta sig på vischan?

Med anledning av en annan tråd (som många säkert sett) där en diskussion om huruvida det var OK att ta ett glas vin med små barn i huset, kom att handla om hur man skulle kunna ta sig till sjukhuset i en nödsituation, så var jag bara tvungen att starta den här tråden. För faktum är ju att bor du långt ute på landet så tar det ofta mycket längre tid att få vård i en akutsituation, jämfört med om du bor nära ett sjukhus. Så vad säger ni debattglada? Är det ansvarslöst att bosätta sig så långt från närmsta sjukhus att det tar en timme att ta sig dit?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det oansvarigt som förälder att bosätta sig på vischan?
  • Förälskad
    jazzkatten skrev 2010-10-27 13:40:43 följande:
    nån slags akutvård att tillgå medan man vänta på ambulansen alltså?
    Brandkåren kommer och tittar på typ Skrattande
  • wannabemom

Otroligt oansvarigt skulle jag vilja säga. Har själv flyttat ut på landet med in lilla familj, dottern är nu 8 månader. Det är ju inte bara det att det är långt till sjukhuset, det kryllar ju av andra faror här med. Vilda djur, totalt mörker när man är ute på kvällen vilket bidrar till att man lätt kan bli påkörd av bilar osv, osv... Borde flytta in till stan direkt med tanke på alla faror jag utsätter dottern min.

Sen har jag dessutom en blodtörstig "kamphund" i min ägo. Shit, somebody ring socialen nu, såhär kan man ju bara inte ha det ;)

Noelle 2010-02-28
  • M C

Ja, gud ja. Jätteoansvarigt! De som bor så borde kölhalas!

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Leoella

Haha, frågan känns rätt rolig för en som bor på liten ort i mellansverige där sjukhuset lagt ner och vi MÅSTE åka 1 timme för att komma till sjukhus när det är akut. (VC finns på "kontorstider"). Då skulle hela orten med 12000 pers vara totalt oansvariga.

Hur många andra orter i Sverige har det inte så?

Kanske ska diskussionen istället föras utifrån perspektivet: är det oansvarigt av Landstingen att lägga ner sjukhus så att folk får xx mil till akutvård?

• jazzkatten
    Leoella skrev 2010-10-27 14:04:59 följande:
    Haha, frågan känns rätt rolig för en som bor på liten ort i mellansverige där sjukhuset lagt ner och vi MÅSTE åka 1 timme för att komma till sjukhus när det är akut. (VC finns på "kontorstider"). Då skulle hela orten med 12000 pers vara totalt oansvariga.

Kanske ska diskussionen istället föras utifrån perspektivet: är det oansvarigt av Landstingen att lägga ner sjukhus så att folk får xx mil till akutvård?
    ´tja enligt 17% av dem som röstat så är ni ju det!   Hur kan man ens tänka tanken att bo kvar på en ort där sjukhuset lagt ner? Så oansvarigt att inte flytta efter!
  • Hoppfull84

hm.. oansvarigt kanske inte just med tanke på sjukhusresetiden hehe. isåfall är hela norra sverige oansvariga föräldrar (=
    Fast lite synd om barnen blir det ju, de får inga lekkamrater, långt till dagis, måste åka lång skolskjuts etc..
    om man som förälder tar beslutet att bosätta sig på landet så får man ju också ta ansvaret att se till att det bokas in lekträffar med andra barn, och att man är beredd att skjutsa hem andras ungar efter skolan varje kväll.
    När jag växte upp var de barnen som bodde på landet i skolan väldigt ensamma, på vardgarna gick de ju ok, då en kompis kunde följa med hem efter skolan med bussen så kunde deras föräldrar skjutsa hem sedan. men på helgerna var de ju rätt så isolerade därute.
    vi som bodde i mer vanliga bostadsområden hade ju skockvis med barn att leka med varje dag. kommer ihåg att vi tyckte synd om dom på landet.

• FruSen
    Leoella skrev 2010-10-27 14:04:59 följande:

Intressant synpunkt!
    I min ort finns sjukhuset kvar ännu, men det fungerar ungefär som en vårdcentral, bara akutmottagningen "har öppet" efter kontorstid. Men om man nu behöver sjukhusvård skickas man till det större regionsjukhuset dryga timmen bort. När jag var liten fanns både BB/förlossning, operationsmöjligheter osv osv osv på vårt sjukhus. Allt sånt måste man numera åka till regionsjukhuset för.
    Undra vad det beror på då det faktiskt finns fler invånare i min stad nu än då jag var liten. Ändå hade man då närmare tillgång till vård Obestämd
  • FruSen

Jag har det! Det MÅSTE bero på att vi idag har snabbare bilar!

FruSen skrev 2010-10-27 14:24:19 följande:
    Intressant synpunkt!
    I min ort finns sjukhuset kvar ännu, men det fungerar ungefär som en vårdcentral, bara akutmottagningen "har öppet" efter kontorstid. Men om man nu behöver sjukhusvård skickas man till det större regionsjukhuset dryga timmen bort. När jag var liten fanns både BB/förlossning, operationsmöjligheter osv osv osv på vårt sjukhus. Allt sånt måste man numera åka till regionsjukhuset för.
    Undra vad det beror på då det faktiskt finns fler invånare i min stad nu än då jag var liten. Ändå hade man då närmare tillgång till vård Obestämd
  • Leoella
    Hoppfull84 skrev 2010-10-27 14:19:49 följande:
    Fast lite synd om barnen blir det ju, de får inga lekkamrater, långt till dagis, måste åka lång skolskjuts etc..
    För all del. Men just måttet "1 timme till sjukhus" betyder ju inte att man bor utan grannar.  Inte ens att man bor i en liten by.... det finns städer med flera tusen invånare som har 1 timme till sjukhus.

Annars håller jag med att just det sociala är något man måste tänka på för sina barns del när man flyttar ut på "riktiga landet". Vi bor en dryg mil från tätort. Det finns lite grannar, men inte jättemånga. Och visst är detta något som innebär att vi måste räkna med att skjutsa barn mer när de blir äldre.
  • Pimpinellan
    wannabemom skrev 2010-10-27 13:51:13 följande:

Otroligt oansvarigt skulle jag vilja säga. Har själv flyttat ut på landet med in lilla familj, dottern är nu 8 månader. Det är ju inte bara det att det är långt till sjukhuset, det kryllar ju av andra faror här med. Vilda djur, totalt mörker när man är ute på kvällen vilket bidrar till att man lätt kan bli påkörd av bilar osv, osv... Borde flytta in till stan direkt med tanke på alla faror jag utsätter dottern min.

Sen har jag dessutom en blodtörstig "kamphund" i min ägo. Shit, somebody ring socialen nu, såhär kan man ju bara inte ha det ;)

*ringer direkt*

Här ingår tama djur också vilka av många anses som farliga. Kor och får vettu,de kan ju kanske slicka ihjäl en!
Svar på tråden Är det oansvarigt som förälder att bosätta sig på vischan?