• jazzkatten

Är det oansvarigt som förälder att bosätta sig på vischan?

Med anledning av en annan tråd (som många säkert sett) där en diskussion om huruvida det var OK att ta ett glas vin med små barn i huset, kom att handla om hur man skulle kunna ta sig till sjukhuset i en nödsituation, så var jag bara tvungen att starta den här tråden. För faktum är ju att bor du långt ute på landet så tar det ofta mycket längre tid att få vård i en akutsituation, jämfört med om du bor nära ett sjukhus. Så vad säger ni debattglada? Är det ansvarslöst att bosätta sig så långt från närmsta sjukhus att det tar en timme att ta sig dit?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det oansvarigt som förälder att bosätta sig på vischan?
  • slangbella

Härregu... det är bara på FL och endast på FL som man kan gå in och läsa slumpmässig tråd och GENAST känna sig som den sämsta föräldern ever. För hur man än gör så har man arslet bak, allt man gör är alltid fel hur man än gör. Suck.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • linjes
    Leoella skrev 2010-10-27 14:04:59 följande:
    Haha, frågan känns rätt rolig för en som bor på liten ort i mellansverige där sjukhuset lagt ner och vi MÅSTE åka 1 timme för att komma till sjukhus när det är akut. (VC finns på "kontorstider"). Då skulle hela orten med 12000 pers vara totalt oansvariga.

Hur många andra orter i Sverige har det inte så?

Kanske ska diskussionen istället föras utifrån perspektivet: är det oansvarigt av Landstingen att lägga ner sjukhus så att folk får xx mil till akutvård?
    Här har vi 2 timmar tills närmsta sjukhus,vårdcentralen kan man glömma,dom har telefontid en timme varje morgon eller nåt,därefter får man absolut inte komma in om man inte har tidObestämd
  • Matillin

Visst brukar dom som bor långt ute på landet vid akuta ärenden få en helikopter skickad?

Jag tycker inte det är oansvarigt, men det medför ju en rätt så stor risk om olyckan skulle vara framme givetvis.

Jag undvek tex att resa långt ut på avlägsna öar i thailand just för att jag ville vara nära ett sjukhus om något hände.
    Så jag skulle som ni förstår aldrig bosätta mig långt ut på vishan, men inte bara av den anledningen 
    Skulle aldrig heller bosätta mig i ett hus vid en högtrafikerad väg utanför när jag har småbarn.

• April barn

Håller en av parterna sig nykter är det inget problem, vid riktigt akut fall så ringer man ambulans :)

• Kluttbajs

När man i småsamhällena, även om man bor centralt så är det ofta fem-sex mil till närmsta öppna akut, så är läget här. Närmsta dagöppna Vårdcentral är det 1.5 mil till, närmsta nattöppna akut är det som sagt cirka 6 mil till. Min syster har 8 mil till närmsta öppna nattakut, de bor mitt i ett samhlle...

• Lavish

Nej verkligen inte. Däremot har jag valt bort det för att ta ansvar gentemot mig själv. Jag skulle nog bli lappsjuk

• Pemmel

Haha. Visserligen inte en timme till sjukhuset, men på landet och jo, det har hänt att vi druckit både två samma kväll. Seså, anmäl oss nu. Skrattande

• lantmamman
    wannabemom skrev 2010-10-27 13:51:13 följande:

Otroligt oansvarigt skulle jag vilja säga. Har själv flyttat ut på landet med in lilla familj, dottern är nu 8 månader. Det är ju inte bara det att det är långt till sjukhuset, det kryllar ju av andra faror här med. Vilda djur, totalt mörker när man är ute på kvällen vilket bidrar till att man lätt kan bli påkörd av bilar osv, osv... Borde flytta in till stan direkt med tanke på alla faror jag utsätter dottern min.

Sen har jag dessutom en blodtörstig "kamphund" i min ägo. Shit, somebody ring socialen nu, såhär kan man ju bara inte ha det ;)

Hey! Sluta sno mitt liv! Jag bor på en åker, mitt barn kommer säkert att bli socialt handikappat och jag har också en kamphund. Ergo i utanförskap och antagligen ihjälbitet. Stackars unge... Här finns i och för sig inga bilar (utom våra egna) men det finns säkert något farligt med det också. Typ för mycket syre. Och vilda djur, här finns rådjur (de kan stirra elakt på en),  gäss (de kan bajsa på en), fasaner (mest allmänt störiga), spindlar, åkersorkar och andra äckelpäckligheter. För att inte tala om alla rävar och rovfåglar. Och de är ju farliga. Det vet man.
    Sen får man springa runt som man vill (kan inte vara bra för diciplinen) och huvva, man kan knata omkring naken i huset utan att fundera på grannarna. Högst omoraliskt.
    Shit, måste leta hus i närmaste storstad, helst mitt i smeten... Men då kan jag ju supa hur mycket jag vill också! Byter genast sida till hemnet!
  • M C
    Zeplien skrev 2010-10-27 18:09:59 följande:
    Håller en av parterna sig nykter är det inget problem, vid riktigt akut fall så ringer man ambulans :)
    Varför då? Nykter menar jag? Ska ni inte kunna dela på en flaska skumpa EVVER liksom?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Syster Luring

Jag svarade det sista alternativet för vi är precis på väg att flytta från stan till (förvisso en betydligt störres stad men) på landet. Det är jättebekvämt att bo i stan, på alla sätt. En ambulans skulle vara här på mindre än 5 minuter t ex  och vi har gångavstånd till allt du kan behöva MEN det är betydligt mer faror också som lurar här. Senast i förrgår höll det på att bli en katastrof när det var blixthalka och jag rutschade på trottoarkanten på väg ner i körbanan med barnvagnen t ex. För att ta mig per fot till allt det som jag vill ha nära till måste jag utsätta lillen för avgaser och en hel del idioter i bil. Dessutom är det bullrigt och högljutt så oj vad jag längtar till vårt nya hus i en by på landet. *suckar längtande*

♕ Stolt mor till prins August -95 & prins Edvin -09 ♕
Svar på tråden Är det oansvarigt som förälder att bosätta sig på vischan?