• elvira78

Influensavaccin - varför?

Läste idag att man rekommenderar gravida att vaccinera sig mot årets influensa, speciellt om man inte är vaccinerad mot svininfluensan. Jag valde förra året att inte vaccinera mig mot svininfluensan eftersom jag inte gillar vaccin. Är nu i v 25 och vill helst INTE vaccinera mig. Nån som vet VARFÖR man måste vaccinera sig? Är det farligt för barnet om jag får influensa? Jag hade influensa i v 7 och då fick jag hela tiden höra att det var helt ofarligt för fostret.  Svininfluensan trodde jag inte var aktuell längre???

Någon som vet? Är man korkad om man INTE vaccinerar sig? 

• Svar på tråden Influensavaccin - varför?
  • Tjuffs

Årets vaccin skyddar mot 3 olika typer av influensa( däribland A(H1N1) Svininfluensa)

Att man rekomenderar gravida att vaccinera sig även i år är eftersom det var i bl.a. denna grupp man såg en ökad risk för allvarliga biverkningar under förra säsongens influensa.

• Dohgon

Jag är idag 25+5. kommer aldrig i mitt liv ta vaccin mot influensa. speciellt inte nu när de har blandat i även mot svininfluensan.
    Hur det än är om man är i riskzonen så var biverkningarna värre än själva influensan förra året.
    Vet även om att (även fast det är nertystat) att det var en hel del foster som dog i magen efter att mamman tagit vaccin mot svininfluensan.
    Om de dog av vaccinet eller något annat är svårt att säga, men inte ofta jag varit med om att barn i v 30 och frammåt dör i magen som jag fick höra förra året.

• Tjuffs

skillnaden på årets vaccin och förra årets är att i år innehåller det ingen adjuvans, komponenten som förstärker immunförsvaret och biverkningarna ska vara samma som alltid vid vaccination med den vanliga säsongsinfluensan

• IsaCMoJs

Jag vägrar att vaccinera mig mot sådant gravid eller inte!

Mamma till Moa 081216
  • Snork fröken

Jag frågade min BM igår. Hon sa: Att man som gravid har sämre imunförsvar och OM man blir svårt sjuk i influensa så kan man inte ta de medeciner som "ogravida" får. Dessutom är det ett bra skydd för bebisen ibörjan när den är född. Gravida får dessutom lägre dos än normalt.

Jag är kluven..... känner mig lite kluven när det gäller att spruta in influensa i kroppen......

• nygammal

Jag är i 19:e veckan och vaccinerade mig häromdagen. Jag tror mer på vedertagen forskning och medicinsk expertis än på rykten om att foster dött och dyl. T ex tonårstjejen i U S A som helst plötsligt bara kunde gå baklänges efter vacc mot svininfluensa? Men allvarligt - hur kan man bara gå på något sådant?

Jag tror att forskare och läkare i Sverige som rekommenderar vaccination är bättre på att bedöma risker och efter det rekommendera vaccination eller ej, än vad gemene man är!

Tror ni att svenska läkare och socialstyrelsen VILL att foster ska dö eller bli skadade? Om det var så att mor och foster löpte större risk att bli skadade av biverkningar av vaccinationen än av själva influensan, så skulle de väl inte rekommendera vaccination?

Eller tror ni att ni är bättre rustade att bedöma riskerna än vad expertisen är? Eller tror ni att det pågår någon sorts enorm komplott och att Sveriges sjukvårdspersonal är förda bakom ljuset på något sätt?

Jag menar - alla gör ju som de vill, men jag kan bara inte förstå hur man kan vara RÄDD för en influensavaccinering?

• nygammal

Tillägg - ett viktigt skäl för mig att vaccinera mig är att barnet blir skyddat mot influensa i några månader även efter födseln när man vaccinerar sig. Kan vara ett skäl för de som ska föda nu i vinter, mitt i influensasäsongen. Inte så kul om ens lilla bebis får svininfluensan eller vanliga säsongsinfluensan. 

• åttioåtta

En släkting till mig tog svininfluencevaccinet förra året när hon var i v. 30 något, kort där efter dog barnet i magen. En kompis till mig tog svininfluencevaccinet förra året i v. 39 och födde några dagar senare en liten son.

Jag personligen skulle aldrig ta vaccinet - gravid eller ej. Varken sambon, jag eller sonen (nu) 16 månader vaccinerades förra året.

• Kaosmamma

Jag och alla mina barn tog vaccin, vi har svår astma. Vår minsta dotter har hållt på att mista livet av en vanlig liten förkylning så det fick bli vaccin då hon troligtvis inte skulle klara en influensa som sätter sig på andningen. Men jag var jätte nervös! Det blir nog vaccin för oss igen.. Men det känns oroligt, men nä jag tänker på att inte ta vaccin och sedan ev bli smittad känns det ännu värre, iaf när det gäller lillan.. Svårt det här med vaccin tycker jag :(

• elvira78

Usch, det är jättesvårt det här!

Ni som tagit vaccinet - vet ni om det är för mammans skull eller för bebbens skull som de rekommenderar att man ska ta det. Känns som jag hellre tar en "värre" släng av influensa så länge det "bara" drabbar mig. Men om det kan vara farligt för bebisen känns det ju annorlunda. Det är så svårt det här - vill verkligen inte ta vaccinet. Men skulle ju aldrig förlåta mig själv om jag blev sjuk och det skulle påverka barnet negativt.

Era synpunkter? 

Svar på tråden Influensavaccin - varför?