• elvira78

Influensavaccin - varför?

Läste idag att man rekommenderar gravida att vaccinera sig mot årets influensa, speciellt om man inte är vaccinerad mot svininfluensan. Jag valde förra året att inte vaccinera mig mot svininfluensan eftersom jag inte gillar vaccin. Är nu i v 25 och vill helst INTE vaccinera mig. Nån som vet VARFÖR man måste vaccinera sig? Är det farligt för barnet om jag får influensa? Jag hade influensa i v 7 och då fick jag hela tiden höra att det var helt ofarligt för fostret.  Svininfluensan trodde jag inte var aktuell längre???

Någon som vet? Är man korkad om man INTE vaccinerar sig? 

• Svar på tråden Influensavaccin - varför?
  • EmmaRoSa
    Fridaekström skrev 2010-10-25 22:06:38 följande:
    Jag förlorade min dotter i vecka 33 och jag hade vaccinerat mig. Det finns inget som bevisar att det beror på vaccinet men jag skulle aldrig ta den risken igen!
    Beklagar verkligen förlusten över din dotter måste vara fruktansvärt *Kram* är själv gravid och tror inte jag tänker ta vaccinet men jag tog det förra året men då va jag inte gravid men nu vill jag inte pga att jag är rädd för just det du drabbades av även om man inte vet om det berodde på det. Ursäkta om jag frågar men hur långt tid efter vaccineringen dog din bebis?  stor kram
  • millan R

Jag tog vaccinet förra veckan, var då i v34. Enligt vårdcentralen ger de inte vaccinet till gravida innan v15, skulle tro att det är pga missfallsrisken.
    Mitt barn kommer troligen att födas i mitten av november, mitt i värsta influensa och RS-säsongen. Jag har ett barn i skolan och ett på dagis som drar hem smittor. Jag tog svininflyensavaccinet förra året med men det var innan jag blev gravid.

Så här säger vårdguiden om vaccin och graviditet:

Gravid

Du som är gravid har ett sämre motstånd mot sjukdomar och kan därför bli svårt sjuk av influensa. Vid en allvarlig infektion finns även risk för att fostret ska ta skada.

Vaccinationserbjudandet för gravida gäller från 18 oktober fram tills den mest intensiva influensaperioden börjar avta.

Om du vaccinerade dig mot svininfluensa förra året, och inte har någon komplicerande kronisk sjukdom, har du ett gott skydd mot denna influensatyp även i år. Men även andra influensatyper kan ge svåra infektioner för dig som är gravid. Eftersom vi fortfarande inte vet vilka influensatyper som kommer att drabba oss i år rekommenderas alla gravida att vaccinera sig med årets vaccin.

Du kan vaccinera dig mot säsongsinfluensa under hela graviditeten. Vaccinet ger troligtvis även fostret ett visst skydd mot influensa i och med att dina antikroppar förs över via moderkakan. På så sätt får barnet ett visst skydd mot influensa under de första månaderna efter förlossning.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Influensa/Vaccination-mot-influensa/
  • elvira78

Millan - jo enligt den texten så låter det ju hur bra som helst. Men vet inte. Lutar åt att jag inte tar det. Men tänk om det är ett beslut jag får ångra resten av livet... 

På tal om vaccin - helt galet, men jag är immun mot Röda Hundvaccinet. Har tagit det både i skolan och i frebruari i år eftersom det visade sig att jag inte var immun. Nu har det visat sig att jag fortfarande inte är det - vaccinet tar alltså inte på mig. Hur vet man att detta då skulle göra det? Att ta vaccin i onödan känns ju extra hm... onödigt.   

• millan R

Sånt är jättesvårt. Om fostret skadas på något sätt pga att man blir sjuk i influensa och valt att inte ta vaccinet så ångrar man sig, skadas fostret pga man tar vaccinet så ångrar man det.

Det bästa är väl att göra som du gör och ta reda på fakta för att sedan göra ett aktivt val. För min del var det nog det faktum att både jag och bebisen har svårt att undvika smitta från skola/dagis som avgjorde det hela, samt att jag är rätt nära förlossningen och jag vill inte gå igenom en förlossning till när jag är sjuk (gjorde det med första barnet).

Bor man i glesbygd och inte har andra barn så minskar ju också risken att bli smittad.

Årets vaccin ska tydligen ha färre biverkningar än andra iaf, jag har inte märkt av annat än ett litet blåmärke och att det kliar lite. Jag har väl inte reagerat nämvärt på andra vaccin heller förutom TBE-vaccinet då det kändes som rejäl träningsvärk i hela armen. Men även om man vaccinerar sig så kan man fortfarande bli sjuk, det finns inget vaccin som skyddar till 100%.

• EmmaRoSa

Hej alla!
    Var på inskrivning idag hos min barnmorska och jag fråga henne vad hon tyckte man skulle göra nu när man är gravid och vaccin och hon avrådde mig från att ta det och det gör de till alla gravida och jag fråga varför och då sa hon att alla de virus som ett vaccin innehåller och som sprutas in i kroppen tycker inte hon att foster ska behöva utsättas för. Man vet ju aldrig hur fostren reagerar och hon tycker det är en onödig risk att ta.

Hon menar på att istället undvika stora folksamlingar och varuhus när det är som värst och vara noga med hygienen m.m. och att man absolut ska göra det som känns bäst för just dig och ditt barn. Jag hade redan innan nästan bestämt mig för att inte ta vaccinet och nu är det mer definitivt att jag absolut ska avstå.
    Ni gör alla som ni vill jag ville bara dela med mig av min åsikt.

• Kaosmamma

Jo visst att vara försiktig osv det köper jag.. Men det räcker med en person för att bli smittad och det är luftburet så bra hygien räcker tyvärr inte hela vägen. Men dessa två tips minskar ju så klart risken men har man otur trots försiktighet så kan man ju bli smittad ändå och då vet man ju inte hur viruset agerar i just din och bebisens kropp..

Hua svårt!!

• EmmaRoSa
    Kaosmamma skrev 2010-10-28 12:16:04 följande:
    Jo visst att vara försiktig osv det köper jag.. Men det räcker med en person för att bli smittad och det är luftburet så bra hygien räcker tyvärr inte hela vägen. Men dessa två tips minskar ju så klart risken men har man otur trots försiktighet så kan man ju bli smittad ändå och då vet man ju inte hur viruset agerar i just din och bebisens kropp..

Hua svårt!!
    Nää sant! Men jag tänker inte utsätta det för ett vaccin och sedan kanske jag inte hade fått det ändå, onödigt! sedan känner jag som så att detta är nog också väldigt media förstorat för jag menar de som dog de va nog väldigt svaga i sitt immunförsvar sedan innan med diverse sjukdomar och jag menar en vanlig frisk person ska nog klara av en influensa. Min vän och hennes då 2 åriga barn + man fick det allihopa och det gick hur bra som helst va mest jobbigt för min vän då hon har astma men annars klara de av det. 
  • Kaosmamma

Emmarosa: ja jag tror oxå att en frisk människa klarar det bättre.. Dock menad det att man inte är så motståndskraftig när man är gravid..

Mina grannar fick och var allvarligt sjuka men de klarade sig men hostade blod och hade väldigt svårt med andningen.

Jag är inte gravid men har svår astma.. Mina tre barn också.. Minsta som är två år har en otroligt ovanlig och allvarlig astma (låg på sjukhus senast mån-ons med henne) och hon kan knappt andas trots massiva medicininsatser.. Så har egentligen inget val.. Skulle hon få det.. Vill inte ens tänka på det :( men det är ändå ångestladdat med vaccinet!! Vi tog alla förra året.. Men blir nog att vi tar igen.. Men vill inte.. Men vill.. Ja du förstår väldigt snurrigt.,

• EmmaRoSa
    Kaosmamma skrev 2010-10-28 13:12:24 följande:
    Emmarosa: ja jag tror oxå att en frisk människa klarar det bättre.. Dock menad det att man inte är så motståndskraftig när man är gravid..

Mina grannar fick och var allvarligt sjuka men de klarade sig men hostade blod och hade väldigt svårt med andningen.

Jag är inte gravid men har svår astma.. Mina tre barn också.. Minsta som är två år har en otroligt ovanlig och allvarlig astma (låg på sjukhus senast mån-ons med henne) och hon kan knappt andas trots massiva medicininsatser.. Så har egentligen inget val.. Skulle hon få det.. Vill inte ens tänka på det :( men det är ändå ångestladdat med vaccinet!! Vi tog alla förra året.. Men blir nog att vi tar igen.. Men vill inte.. Men vill.. Ja du förstår väldigt snurrigt.,
    Ok jag förstår absolut din situation jag hade absolut också gett mina barn vaccin om de har så svår astma då tycker jag nästan att det är nödvändigt faktiskt men förstår absolut din känsla av olust..
    Nä jag vet immunförsvaret är ju inte jätte på topp när man är gravid men tror ändå att hade jag fått det som är frisk utan andra sjukdomar så kommer jag nog klara det även om det såklart kommer bli jobbigt.. 
  • Kaosmamma
    EmmaRoSa skrev 2010-10-28 16:00:26 följande:
    Ok jag förstår absolut din situation jag hade absolut också gett mina barn vaccin om de har så svår astma då tycker jag nästan att det är nödvändigt faktiskt men förstår absolut din känsla av olust..
    Nä jag vet immunförsvaret är ju inte jätte på topp när man är gravid men tror ändå att hade jag fått det som är frisk utan andra sjukdomar så kommer jag nog klara det även om det såklart kommer bli jobbigt.. 
    ja precis.. känns som vi inte riktigt har något val.. av en vanlig förkylning hamnade hon i traumarummet och de fick jobb apå henne i fem timmar :( och även om jag och de andra två barnen 4 och 5 år gamla inte harlika allvarlig som lillfisen så är den ändå så pass att jag tror det är säkrast att ta vaccinet.. ifall man skulle bli smittad.. redan svårt att andas ordentligt ibland och ett virus som går på andningen.. det blir nog inte så bra.. vi blir sjuka hela tiden och immunförsvaret är inte det bästa..

oj nu kommer dottra med bajs på handen.. urk.. haha
Svar på tråden Influensavaccin - varför?