Jag tog vaccinet förra veckan, var då i v34. Enligt vårdcentralen ger de inte vaccinet till gravida innan v15, skulle tro att det är pga missfallsrisken.
Mitt barn kommer troligen att födas i mitten av november, mitt i värsta influensa och RS-säsongen. Jag har ett barn i skolan och ett på dagis som drar hem smittor. Jag tog svininflyensavaccinet förra året med men det var innan jag blev gravid.
Så här säger vårdguiden om vaccin och graviditet:
Gravid
Du som är gravid har ett sämre motstånd mot sjukdomar och kan därför bli svårt sjuk av influensa. Vid en allvarlig infektion finns även risk för att fostret ska ta skada.
Vaccinationserbjudandet för gravida gäller från 18 oktober fram tills den mest intensiva influensaperioden börjar avta.
Om du vaccinerade dig mot svininfluensa förra året, och inte har någon komplicerande kronisk sjukdom, har du ett gott skydd mot denna influensatyp även i år. Men även andra influensatyper kan ge svåra infektioner för dig som är gravid. Eftersom vi fortfarande inte vet vilka influensatyper som kommer att drabba oss i år rekommenderas alla gravida att vaccinera sig med årets vaccin.
Du kan vaccinera dig mot säsongsinfluensa under hela graviditeten. Vaccinet ger troligtvis även fostret ett visst skydd mot influensa i och med att dina antikroppar förs över via moderkakan. På så sätt får barnet ett visst skydd mot influensa under de första månaderna efter förlossning.
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Influensa/Vaccination-mot-influensa/