• elvira78

Influensavaccin - varför?

Läste idag att man rekommenderar gravida att vaccinera sig mot årets influensa, speciellt om man inte är vaccinerad mot svininfluensan. Jag valde förra året att inte vaccinera mig mot svininfluensan eftersom jag inte gillar vaccin. Är nu i v 25 och vill helst INTE vaccinera mig. Nån som vet VARFÖR man måste vaccinera sig? Är det farligt för barnet om jag får influensa? Jag hade influensa i v 7 och då fick jag hela tiden höra att det var helt ofarligt för fostret.  Svininfluensan trodde jag inte var aktuell längre???

Någon som vet? Är man korkad om man INTE vaccinerar sig? 

• Svar på tråden Influensavaccin - varför?
  • Nisen

Jag tänker inte ta vaccinet, vi tog inte förra året heller varken jag sambon eller barnen.

• annroll

Oh, jag är så i valet o kvalet.. Jag har redan förlorat ett barn i magen, när jag gick över tiden, så för mig är det här som att välja mellan pest eller kolera.. =(

• elvira78

Annroll: usch, du verkar ha råkat ut för min största skräck - förlora ett barn i magen när man bara väntar på att det ska vara redo att komma ut. Förstår verkligen att du är orolig, du tror/vet alltså att det finns en risk för missfall vid vaccinering?

• annroll

Elvira78

Nja, nej, jag vet inte. Min BM sa att det är bevisat att det inte ökar risken för missfall vid vaccin..
    Tror inte hon skulle ljuga, men jag tvivlar ändå.
    MEN skulle jag få svin o hamna i respirator så skulle inte barnet klara sig har jag hört.. Men så tänker jag; vad är oddsen? Jag har inte ens haft influensa.. Men bara för det så får jag det väl nu. ÅH!! Är så i valet o kvalet...  

• nygammal
    Alpros skrev 2010-10-25 14:51:59 följande:
    Hittade denna länk för intresserade:

www.dn.se/nyheter/sverige/olika-syn-pa-vaccin...

Men den där länken är ju över ett år gammal!!!!

Årets vaccin innehåller INTE tillsatsen för att boosta immunförsvaret - en adjuvans.

Så - artikeln är ju helt irrelevant!!

Snälla ni - bli inte livrädda för att en okänd person på nätet skriver att de "vet" att flera har förlorat sina barn i magen p g a vaccin. Tror ni mer på dem än på rekommendationer från läkare och socialstyrelsen?? Skulle vilja ha en länk till RELEVANT information om dessa risker som påstås finnas med vaccination - på RELEVANTA sajter. DÅ ska jag lyssna och ta till mig argument mot vaccination.

Min bebis sparkar då som tusan även efter vaccination förra veckan, och jag kan vara lite mindre orolig att drabbas av hög feber under lång tid i vinter (vilket är BEVISAT farligt för barnet i magen).

• Niiskuneiti

Det här är SÅ himla svårt!

Tog vaccinet förra året då jag var riskgrupp samt att jag hade en svårt sjuk nära anhörig som jag inte ville riskera att smitta. Jag har tagit vanliga vaccinet nån gång, pga riskgrupp. Men vanligtvis inte.

Men när ni talar om risker som fosterdöd blir man ju alldeles livrädd! Sen säger nån att det inte alls är risk för det, så det kan ju berott på annat i det fallet...men man VET ju inte...samtidigt som det INTE är bra att bli jättesjuk som gravid.

Måste nog ringa och rådfråga om detta....och höra vad de kan säga om saken...

• älskarlivet81

Var gravid förra året och vägrade ta vaccinet då.. Fick sådana bannor av min barnmorska, blev förbannad på henne för det är mitt eget beslut att jag inte ville ta det.. Hon menade väl att jag var oansvarig som inte tog det..

Kommer inte ta det i år heller och min bebis kommer inte heller få vaccinet! 

• Jeans

Kommer INTE ta vaccinet! Gravid eller inte

• Fridaekström

Jag förlorade min dotter i vecka 33 och jag hade vaccinerat mig. Det finns inget som bevisar att det beror på vaccinet men jag skulle aldrig ta den risken igen!

Svar på tråden Influensavaccin - varför?