• Mumsa73

Vi som äntligen blivit gravida via IVF Bf Juni/Juli 2011

Frida, kram!!

• Mumsa73

Jag är sjukskriven 50% nu och enl. min barnmorska borde det inte bli något problem med fk så jag hoppas på det. Barnmorskan idag gick bra.

Vecka 24+0 (enl. IVF)
    sf-mått: 27 (tvillingar)
    hb: 117
    blodtryck: 105/60

Vi tänkte snart beställa vagn. Ska våga mig på att handla ngot klädesplagg bara för att. Spjälsäng, skötbord och annat finns kvar sedan innan.

• Mumsa73
    Mammiztill2 skrev 2011-02-28 18:50:22 följande:
    Vad kul med mått tror de ska mäta på torsdag på mig.Såg du att att ja svarade dig ang spec.mvc?!

Bra att du påminner mig. Ska scrolla tillbaka och kika på ditt svar. :)
  • Mumsa73
    Min älskade dotter skrev 2011-03-01 15:13:20 följande:
    hej tjejer! har inte fått något svar ännu från fvp. men jag va hos läkaren igår,bebis hade växt som förväntat på dessa 2 veckor,dock va huvudet lite för stort...men det va väl okej...fostervattnet va det lite för lite av men det va oxå "okej"...sen började han prata angående mitt fvp,att det va blod i det...ofta kan det komma lite blod pga sticket,men de brukar de tömma sen suga fostervatten.jag hade ju först massa blod,som de tömde,men sen fortsatte det komma blod med provet. det kan tyda på blod i fostervattnet,vilket inte alls är bra...väldigt stor risk för missfall...jag blir helt knäckt...motgångarna tar aldrig slut...de kan inte heller kolla om det finns blod i vattnet,utan det är oron man lixom får gå med hela graviditeten... skriver mer sen när jag orkar...det känns bara alldeles för jobbigt nu.. kram!

Fy, att du aldrig kan få ett lugnande svar. Kram!!
  • Mumsa73
    Lillan15 skrev 2011-03-02 11:28:50 följande:
    Hej Tjejer! Var till BM igår. Allt verkar vara ok med bebisen och mig.
    V. 24+1 enl. IVF
    BT: 114/60
    Sf-mått: 23 cm 1 barn
    Hb:115
    Hjärtaslag:136/min (kanske en kille då) 
    BF:19/6
    Nu skall jag ut i solen och ha det skönt. Ha en bra dag alla Kaffe 
    Vad skönt att allt såg bra ut!

Mammiz, lycka till imorgon!
  • Mumsa73
    Min älskade dotter skrev 2011-03-02 17:28:41 följande:
    har pga mkt sammandragningar och efter samtal med spec.mödravården blivit hemskickad från jobbet och en tid dit imorrn. hon ville först ge mig en tid idag men sen va det bättre att jag vilar idag och imorrn och ser hur sammandragningarna utvecklar sig när jag bara vilar,eller om de e så att det triggas igång av att stå och gå.
    så ser läget ut nu.har fortfarande inte hört ngt angående fvp,tur är väl det...är ngt fel ringer de annars ska det komma ett brev typ nästa vecka.
    Vila nu ordentligt! :) Jag tycker det brukar släppa när jag ligger på sidan och vilar minst en timme. Du borde vara sjukskriven!
  • Mumsa73
    Mammiztill2 skrev 2011-03-02 18:31:49 följande:
    Jag har handlat i stort sett allt till bebis
    Köpte oss ett litet paket med små blöjor i vikt klass 2-4 kilo. Dessa hade dottern då hon var född.
    Jag funderar på att köpa en amnings kudde, fått för mig att den kanske kan hjälpa mig att avlasta mina axlar lite,
    , lite hygien saker till bebis, och några sommar plagg sen då de kommer in annars är nog allt fixat till bebis tycker de käns jätte bra.

De ja känner att jag vill ha hjälp med sen är väldigt mycket hjälp med att amma, något jag hoppas verkligen att de ska fungera för oss båda denna gången.
    Får hoppas jag får en pigg och stark bebis som mår helt bra denna gången.
    Känner att jag är mer bestämd av mig hur jag vill ha de, och vad för hjälp jag behöver och vill ha denna gången
    Jag har också köpt plagg nu - varsin body blev det. Blir mer verkligt då! :)

Kul att du vill amma. Min tips är:
    - amningskudde, så stor skillnad tyckte jag när man kan slappna av
    - bra bröstvårtssalva, jag fick en bra lavendelsalva från Ystad bb som hjälpte mig att läka under de första intensiva amningsveckorna. Ska fråga igen vad den hette.
    - amma obegränsat och strunta i om det bara gått en kvart sedan sist

Hoppas det går bra! Jag fick jättebra tips på bb i vilken vinkel jag skulle amma, tror att sådana små knep kan vara helt avgörande. Jag lärde mig dock att ligga och amma först (vet inte om det är lättare) eftersom jag inte kunde sitta.

Var tänkte du föda?
  • Mumsa73
    Numera skrev 2011-03-02 21:48:51 följande:
    Frida, hoppas du kunnat vila ordentligt och att allt är bra i morgon.

Toyota, skönt att allt är bra, kul att få alla mått.

Vi var på andra trimestern-ultraljud idag. Allt såg bra ut, det var häftigt att se hjärtats kammare slå och att hon var igång så mkt, vred sig, sparkade och boxade. Datorn uppskattade vikten till 530 gram och jag såg att en fot var 4cm, annars fick vi inga mått. I går kände mannen sparkar för första gången och jag känner de tydligare och tydligare, kul! Är i v 21+5 idag.

Mammiz, vad du har förberett! Har du någon speciell lista du går efter eller är det erfarenhet från förra gången?
    Skönt att allt såg bra ut! :)
  • Mumsa73
    Min älskade dotter skrev 2011-03-04 21:59:27 följande:
    sjukskriven nu i 2 veckor som sagt,måste vila...men det är svårt...vad menas med vila...det enda läkaren sa va att jag ska lyssna på kroppen och inte göra sånt som triggar igång sammandragningar. kan ju inte ligga hemma hela tiden...blev rädd imorse,vaknde va jättekissnödig,gick på toa sen fick jag världens sammandragning (brukar få så),men denna gjorde ont...tro iofs det hade att göra med att jag va så sjukt kissnödig.men typiskt att det händer dagen efter man varit på sjukhuset....jaja,det slutade göra ont iaf...

ringde sjukhuset idag och frågade om provsvaret kommit.bm skulle luska lite,hon ringde upp men inget provsvar ännu....ett par timmar senare ringer min läkare och ger glädjande besked,bebis har inga kromosomavvikelser och vi har fått veta att vi väntar en liten flicka!precis som jag trott!
    hon frågade om jag blödit något,vilket jag inte har...glömde dock fråga henne vad hon trodde blodet i provet kom ifrån,eftersom det va hon som gjorde fvp....irriterande...

trevlig helg!
    kram!
    Grattis, vad skönt!!
  • Mumsa73
    Mammiztill2 skrev 2011-03-13 14:54:00 följande:
    är idag på v 25+4 100 dagar kvar till bf.
    får antidbiotika i armen, och ska få den sista av de två lung mognads sprutan i kväll.
    ska lämna förlossningen och komma upp på vårdavdelning.
    väntar på att personal och läkare ska komma i från prematur avdelning.
    de säger att vi kommer att få ett prematur barn men när den kommer att födas vet man inte.
    kan ta några dagar, upp till flera veckor. och hem får ja inte komma.
    bara ligga i sängen och upp och kissa annars måste ja ligga ner. får inte sitta upp
    Oj, vad chockad jag blev över att läsa det. Ta det nu lugnt (lättare sagt än gjort) och så håller jag tummarna för att bebisen stannar i flera veckor till. Kram!!
Svar på tråden Vi som äntligen blivit gravida via IVF Bf Juni/Juli 2011