• Längtar efter barn

Prematur och barnförsäkring?

Är det någon här som har fått en barnförsäkring på erat prematurbarn?

Vi kunde inte teckna hos trygghansa för att dottern vägde mindre än 1300gram vid födseln enligt 2 st på telefonen. Den informationen står ju inte någonstans hos något försäkringsbolag. Hur fan gör vi nu?

Hur har ni gjort??

• Svar på tråden Prematur och barnförsäkring?
  • Stintans

Hoppas få liv i tråden igen.

miniamis skrev 2011-09-09 16:07:27 följande:
    Apropå försäkringar, och "friska" prematurbarn.
    Naturligtvis har vi aldrig fått vår dotter som föddes v 29+3, vikt 699 g, försäkrad hos något bolag.
    Och trots täta kontroller hos neonatologer och sjukgymnast för motoriska bedömningar har vi lurats tro att hon bara varit sen i utvecklingen men annars frisk.
    NU visar det sig att hon har flera hjärnskador, sviter av hjärnblödningar vid födelsen, som hon märkligt nog friskförklarades för vid 1 års ålder. Med facit i hand förstår man varför föräkringsbolagen har sina gränser.
    Vi kan BARA ha olycksfall på henne.

Vet att det är OT,
    men hur ter sig dessa hjärnskador på er dotter? 

Vår dotter föddes i v  32+5 och vägde 1140. Vi fick avslag från Länsförsäkringar, och sedan har vi inte tagit tag i det igen. Är det ens lönt att försöka eller är det kanske bättre att medförsäkra henne istället?
    Väntan är aldrig så lång som när man längtar
  • Mammato2
    Stintans skrev 2012-01-04 02:23:02 följande:
    Hoppas få liv i tråden igen.

Vet att det är OT,

Vår dotter föddes i v  32+5 och vägde 1140. Vi fick avslag från Länsförsäkringar, och sedan har vi inte tagit tag i det igen. Är det ens lönt att försöka eller är det kanske bättre att medförsäkra henne istället?

kolla hos if. har en kompis hennes barn föddes i 32 +2 och fick barn och olyckfall där.
    Mammato2 skrev 2011-11-16 21:36:14 följande:
    Jag har en fråga vi ansökte om barnförsäkring hos folksam, dem säger att dem tar emot alla även förtidigt födda våra tvillingpojkar föddes i v31+5, en hade cpap i 3dagar annars allt ok.

Nu fick jag papper från folksam som säger att vi inte kan få den barnförsäkring vi ansökt om men att vi kan få en barnförsäkring med kvalificeringstid, och med det menar dem att vi får ett begränsat skydd det första halv året men att dem ersätter läke och resekostnader.......vad fan är detta för skit företag jag är så arg just nu dem har gått ut med att alla är välkommna hos dem men icke....

vi har ansökt hos if ovh när jag pratade med dem igår så sa de att vi fått godkänt på barnförsäkringen men jag tror inte på det förrän vi sett papperna :).

Vincent och Alexander 110828
  • prematurpappan

Hej! Initiativet från Folksam med deras barnförsäkring är relativt nytt. Den kom till efter att dom blev granskade i bl.a. Plus, då. Nekat en överviktig flicka barnförsäkring. Den är inte på något sätt optimal, och du måste dessutom lägga din hemförsäkring hos dom samtidigt, men det är inte så ovanligt med kvalificeringstid. Den täcker heller inte problem eller diagnoser som är komplikationer av något som redan inträffat. Det kan vara värt att kolla om ditt fackförbund har någon deal med ett försäkringsbolag. Då kan man ibland teckna barnförsäkring utan hälsodeklaratio. Annars skulle jag satsa. Folksam. I alla fall en tid, tills andra bolag hängt på. För det hoppas jag bara är en tidsfråga, Med vänlig hälsning, Kalle www.prematurpappan.blogspot.com

• Theo2010

En vän till mig fick sin son i v 25 och han är idag 3 år och blir fortfarande nekad försäkring. Han har gått igenom alla "besiktningar" felfritt osv men dom säger bara hör av er när han är 5 år.

Bara för att om de skulle vara nå fel på honom så bör de ha uppkommit innan han är 5. Är inte de sjukt?!

• olbybo
    Längtar efter barn skrev 2010-10-13 22:36:58 följande:

Är det någon här som har fått en barnförsäkring på erat prematurbarn?

Vi kunde inte teckna hos trygghansa för att dottern vägde mindre än 1300gram vid födseln enligt 2 st på telefonen. Den informationen står ju inte någonstans hos något försäkringsbolag. Hur fan gör vi nu?

Hur har ni gjort??

Hejsan jag har själv ett prematurbarn han vägde 840 g jag har försäkring via facket ( folksam )  det var det enda försäkringsbolag som tog i mot honom  dom tycker jag är bra och billiga är dom om man jämför med anndra bolag  lycka till!!
  • Mammato2

Mina tvilling pojkar har fått barnförsäkring sjuk och olycksfall av if fick papperna i veckan. Killarna föddes i v32 31+5.

• cloudberry79

Vi fick inte någon barnförsäkring alls, sökte hos TH, Folksam, If, Skandia och någon mer som jag inte minns. Nu har vi kollektivförsäkring genom facket, men den täcker inte lika mycket. Sonen vägde 1355 vid födseln, men hade en del komplikationer i början (pneumothorax, fick ligga i respirator en vecka, grad II-blödning bla). Han är helt frisk, fyra år nu, men vi får fortfarande ingen försäkring. Har valt att fortsätta ha barnförsäkringen genom facket.

Ni som fött prematurt tidigare, har ni fått godkänt gravidförsäkring vid nästa graviditet (som följdfråga då)?

If you love me - please don't feed me!
  • Trollet99

Hej!
    Vi fick vår tjej v 29+2 vägde 1160. Först fick vi bara sjuk och olycksfall försäkrning hos trygg hansa, men efter att det var uppe på Plus så gjorde vi ett nytt försök. Denna gång var hon ca 9 månader och jag bifogade ett intyg från senaste uppföljningen på neo som sade att hon verkade väldigt frisk. Dock har hon inte haft några problem alls sen födseln, klarade sig utan respirator, c-pap knappt ett dygn, så möjligt att det har spelat in.
    Lycka till - och stå på er! 

• miniamis
    Stintans skrev 2012-01-04 02:23:02 följande:
    Hoppas få liv i tråden igen.Vet att det är OT,

Jo när hon var 5 1/2 år fick hon ett epileptiskt anfall, ett långvarigt, vi fick åka in med ambulans, dom misstänkte feberkramp men barn i denna ålder ska inte ha det. Vid ett andra test kunde man påvisa ep-aktivitet, men innan dess hann hon få ett otäckt anfall igen, fast nu kunde jag ge en stesolid. Då gjordes en MR-röntgen som visade att hon har ärrbildning efter hjärnblödningarna, och en PVL (periventrikulär leukomalaci) en syrebristskada som ger CVI, små cystor och brist på vit hjärnsubstans och för stora ventriklar och microcefali, viklet jag egentligen visste för hennes huvud är väldigt litet men läkarna har inte viljat säga nåt om det.
    Av någon anledning är hon trots detta bara lindrigt skadad, lite problem med för hög muskelspänning, synskada - skelning och hjärnsynskada, och vissa problem av typ adhd och autistiska drag.
    Hon har precis börjat utredas, men hon har varit sen med det mesta. Stor risk att hon kommer att klassas som lindrigt utvecklingsstörd när hon blir äldre.
    Så vad gäller försäkring, ja vilket bolag skulle vilja ha henne, och hur många "friskrivningsklausuler" skulle det inte bli. Hon var mycket gravt tillväxthämmad vid födseln, -47% och det är väl detta som egentligen gett skadorna. Hon är fortfarande underviktig.
  • Katarina76
    cloudberry79 skrev 2012-01-15 16:38:10 följande:
    Vi fick inte någon barnförsäkring alls, sökte hos TH, Folksam, If, Skandia och någon mer som jag inte minns. Nu har vi kollektivförsäkring genom facket, men den täcker inte lika mycket. Sonen vägde 1355 vid födseln, men hade en del komplikationer i början (pneumothorax, fick ligga i respirator en vecka, grad II-blödning bla). Han är helt frisk, fyra år nu, men vi får fortfarande ingen försäkring. Har valt att fortsätta ha barnförsäkringen genom facket.

Ni som fött prematurt tidigare, har ni fått godkänt gravidförsäkring vid nästa graviditet (som följdfråga då)?
    Ja, men jag bytte iofs bolag. Skaffade hos Folksam denna gång som man kan försäkra hos redan från v.23. Det finns ingen hälsodeklaration eller sådana frågor när man ansöker om försäkringen.
  • Mammato2
    Katarina76 skrev 2012-01-17 21:03:21 följande:
    Ja, men jag bytte iofs bolag. Skaffade hos Folksam denna gång som man kan försäkra hos redan från v.23. Det finns ingen hälsodeklaration eller sådana frågor när man ansöker om försäkringen.

vi fick godkänd barnförsäkring där men med kvalificeringstid så efter vi betalt premien och 6 månader framåt stod dem för läkar besöken.

Det tycker inte jag att man visar att man tar emot alla.
  • cloudberry79
    Katarina76 skrev 2012-01-17 21:03:21 följande:
    Jag provade nu med Folksam, men ringde och frågade innan jag betalade fakturan vad som gäller. Eftersom jag har dåliga hormonvärden och har fått börja medicinera med Levaxin vågade hon jag pratade med inte säga om försäkringen skulle gälla prematur födsel, utan jag får återkomma om en vecka eller så med läkarintyg på att jag har bra värden för tillfället.
    If you love me - please don't feed me!
  • Katarina76
    Mammato2 skrev 2012-01-17 21:29:31 följande:
    vi fick godkänd barnförsäkring där men med kvalificeringstid så efter vi betalt premien och 6 månader framåt stod dem för läkar besöken.

Det tycker inte jag att man visar att man tar emot alla.
    Det var gravid/vänta-barnförsäkringen jag menade.
  • Mammato2
    Katarina76 skrev 2012-01-17 23:21:29 följande:
    Det var gravid/vänta-barnförsäkringen jag menade.

ok sorry
  • kaosmamman

Hoppar in här....
    Min son Lucas föddes i v33+0 och hade stora lungproblem fick respiratorvård första dygnen
    Idag är han 8mån (okorr.)och har en del mediciner för astmaliknande besvär vi har en olycksfallsförsäkring hos skandia som ska omprövas när han är 18mån,någon som vet hur lätt/svårt d är att få en full försäkring efter 18mån??  

• Theo2010

Trygghansa ringde mig idag och informerade (så som säljaren sa då da) att dom tar emot alla barn de spelar tydligen ingen roll om de finns någon viss bakgrund. Visserligen fortsatte jag inte att lyssna utan avbröt o sa att jag inte hade tid just då. Men de va de som jag hann höra. :S någon annan som vet?

• Stintans

Eli2anna: tack så mycket för svaret! Vilken grad av hjärnblödning fick din dotter?
    Vår dotter var också mycket tillväxthämmad, nästan 46%, och är såklart fortfarande liten för sin ålder (11 mån snart). Hon fick också två små hjärnblödningar av grad ett, men har varit frisk som en nötkärna annars.

Är så frustrerande att försäkringsbolaget bara ser svart på vitt, istället för att titta på den där lilla människan som mår hur bra som helst..

• Katarina76
    cloudberry79 skrev 2012-01-17 21:37:26 följande:
    Jag provade nu med Folksam, men ringde och frågade innan jag betalade fakturan vad som gäller. Eftersom jag har dåliga hormonvärden och har fått börja medicinera med Levaxin vågade hon jag pratade med inte säga om försäkringen skulle gälla prematur födsel, utan jag får återkomma om en vecka eller så med läkarintyg på att jag har bra värden för tillfället.
    Kan berätta att jag har fått utbetalt på gravidförsäkringen från Folksam, eftersom även denna dotter kom tidigare. De behövde inga journaler varken på mig eller dottern.
  • Marika 341

Hej

Nu har jag inte hunnit läsa igenom alla trådar, men min son föddes v. 29+5, den 25/6-2009 och kom hem 16 aug-2009 (han skulle ha fötts runt 10/9). Jag tecknade Folksams barnförsäkring på hösten 2009 efter att vi hade blivit friskförkarade och SABH inte behövdes längre och det var innnan det här med Plus. Och när jag pratade med dem på Folksam och påtalade att han var född för tidigt men att han var frisk och då sa personen jag pratade med att de har en karenstid på ett halvår tror jag det var och skulle det komma fram något mer så skulle det visa sig under den tiden. Så jag har inte haft några problem med med dem. De var tom så snälla att de betalade ut min graviditesförsäkring som jag tog, som tur är , innan jag fick min havandeskapsförgiftning.

Men jag vet inte om det är skillnad för jag har alla mina försäkringar på Folksam iom facket.  

Svar på tråden Prematur och barnförsäkring?